2021 02 28 /2021 03 22

Mažų maisto verslų starto ir augimo karantinas nestabdė: kokie nauji pirkėjų įpročiai tą lėmė?

Jau metus užsitęsusi sudėtinga situacija, kurią lėmė pandemija, slegia psichologiškai, nemažai daliai verslų kelia daug iššūkių, tačiau yra ir tokių verslo nišų, kurioms šis metas tapo gera proga startui ar augimui. Kintantys pirkimo įpročiai, didesnis dėmesys namie ruošiamam maistui, ingredientų sudėčiai lėmė tai, kad galėjo augti smulkūs maisto pardavėjai, kurie didelį dėmesį skiria elektroninei prekybai ir artimam ryšiui su pirkėju.
„Tikri vaisiai“ įkūrėja Gintarė Čivilienė
„Tikri vaisiai“ įkūrėja Gintarė Čivilienė / Asmeninio albumo nuotr.

15min kalbino 3 nedidelių šeimos verslų atstovus, kurie visi – ir tai tik įdomus atsitiktinumas – prekiauja įvairiais produktais iš Ispanijos (su nedidele išimtimi). Du iš šių pardavėjų – „Tikri vaisiai“ bei „Gurmanė“ – būtent karantino metais ir startavo, o jau ne vienus metus dirbantis „Šviežias aliejus“ džiaugiasi puikiais pardavimais.

Įdomu, kad kone vienbalsiai visi pašnekovai sutaria, jog gerus rezultatus gerokai lėmė ne tik jų pačių taiklūs sprendimai ar siūlomi produktai, bet ir kai kurie su karantinu susiję nauji pirkėjų įpročiai.

Nuo siuntos draugams iki parduotuvės

Dalis vilniečių jau atrado parduotuvę „Tikri vaisiai“, turinčią ir fizinę prekybos vietą sostinėje, ir prekiaujančią internetu. Jos įkūrėja Gintarė Čivilienė pasakoja net nespėjusi pajusti, koks galėjo būti ikikarantininis prekybos gėrybėmis iš Ispanijos verslas, nes vos pradėjo rimtesnę veiklą, prasidėjo pandemija, ribojimai ir karantinai – ir Ispanijoje, ir Lietuvoje.

Įdomu tai, jog pati pašnekovė kartu su vyru ir dukrele jau 6 metus gyvena būtent Ispanijoje, netoli Valensijos. Buvusiai finansininkei, dirbusiai ir įvairiausius kitus darbus, dabar gėrybių paieška Ispanijoje, jų siuntimas į Lietuvą ir prekybos koordinavimas per atstumą yra pagrindinė veikla. O viskas prasidėjo nuo to, kad mangų ir apelsinų sezono Ispanijoje įkarštyje G.Čivilienė ėmė siųsti vaisius draugams ir pažįstamiems į Lietuvą, tai buvo tiesiog mažas projektas, tačiau netrukus ji pabandė per feisbuką pasiūlyti vaisių platesnei auditorijai, ištirti, ar būtų susidomėjimas. „Pamenu, tąsyk išsiuntėme į Lietuvą 1,5 tonos vaisių. Vyras pirko bilietą, šoko į lėktuvą ir skrido į Vilnių iš paskos, – dabar juokdamasi pasakoja pašnekovė, – Labai greitai įkritome į šį projektą ir dabar Lietuvoje turime puikią komandą, padeda ir čia esantys šeimos nariai.“

Gėrybės atkeliauja kartą per savaitę

Moteris prisipažįsta, jog pradinė mintis buvo prekiauti elektroniniu būdu, tačiau greitai pajuto, jog pirkėjams reikia fizinės parduotuvės, juolab kad didelę dalį asortimento sudaro švieži vaisiai, daržovės – tokie, kokių sezonas tuo metu yra Ispanijoje (dabar dalis gėrybių per Ispaniją atkeliauja ir iš Pietų Amerikos ar Afrikos), o juos daug kam norisi patiems apžiūrėti, išsirinkti. „Asortimente turime ir alyvuogių, kumpio, riešutų – tai tokie dalykai, kuriems būtina vieta laikyti, juos reikia degustuoti, tad fizinė parduotuvė tapo logiška, – pasakoja Ispanijoje gyvenanti lietuvė ir priduria, jog yra nemažai žmonių, kurie, internetu užsisakę prekes, atvyksta jų patys atsiimti į parduotuvę.

Asmeninio albumo nuotr. /Gintarė Čivilienė
Asmeninio albumo nuotr. /Gintarė Čivilienė

Žinoma, anot G.Čivilienės, karantinas daro savo – kai rudenį jis ir vėl buvo paskelbtas, pirkėjų gyvai sumažėjo, tačiau perkančių vaisius, daržoves, aliejų ar kitų skanėstų į namus srautas neslūgsta. Todėl tuo pačiu ritmu, t.y. kartą per savaitę, iš Ispanijos į Vilnių juda mašina, kurioje keliauja pašnekovės išragautos ir atrinktos gėrybės.

Pirkimus augino dėmesys maistui ir savijautai

Paklausta, kurios prekės populiariausios, moteris vardija mangus, apelsinus, avokadus, taip pat granatus. Lietuviai pažindinasi ir su pašnekovės mėgstamomis ispaniškomis anonomis, perka alyvuogių aliejų, alyvuogių užtepėles, saldumynus, tarp kurių ir lietuvių Ispanijoje gaminamas šokoladas su datulėmis.

Paklausta, kas yra tipinis parduotuvės klientas, G.Čivilienė atsako, kad pirmiausiai tai subrendęs žmogus, bet ne vertinant amžių, o subrendęs domėtis, ką valgo, kaip jaučiasi suvalgęs. „Tai sąmoningas klientas, suprantantis, už ką moka daugiau, dažnai šeimos, turinčios vaikų, nes juk jų atsiradimas dažnai ir yra tas didysis perversmas, kai imi atidžiau vertinti produktus. Bet ir ne tik jos.“

Asmeninio albumo nuotr. /Gintarė Čivilienė su dukryte Ispanijos ryžių laukuose
Asmeninio albumo nuotr. /Gintarė Čivilienė su dukryte Ispanijos ryžių laukuose

Nauja situacija mus privertė susimąstyti ir apie sveikatą, imuninę sistemą.

G.Čivilienė pritaria versijai, jog tokioms parduotuvėlėms, kaip jos, padėjo augti karantininė situaciją, kai daugelis ėmėme drąsiau maistą pirkti internetu, taip pat didesnis susidomėjimas pačiu maisto gaminimu, naujų receptų, produktų paieškos. „Be to, nauja situacija mus privertė susimąstyti ir apie sveikatą, imuninę sistemą, ne vienas pradėjome galvoti, kad gal kartais verta rinktis mažiau, bet geriau“, – sako ji.

Nuo instagramo iki el. parduotuvės

Pandemijos ir suvaržymų neišsigando ir jiems visiškai naują veiklą nutarusi pradėti Mindaugo ir Romenos Lapačinskų šeima. Šie kauniečiai, kurių pagrindinis verslas yra statybos, neseniai startavo su elektronine parduotuve „Gurmanė“, pristatančia gėrybes irgi iš Ispanijos, visų pirma, alyvuogių aliejų. Pasirodo, maisto gaminimas, kelionės, kurių metu ragauta įvairiausių vietinių patiekalų, jau ilgus metus buvo šeimos hobis, M.Lapačinskas yra aistringas improvizatorius virtuvėje – jis pasakoja neretai pradedantis nuo originalaus recepto, o vėliau keičiantis, tobulinantis taip, kaip jam atrodo geriau. Romena kiek kuklindamasi prisistato kaip vakarienių šeimai ruošėja, tačiau akivaizdu, kad apie produktus ji išmano itin daug.

3 vaikus turinti pora gal niekada ir nebūtų pradėjusi naujos veiklos, jei ne sena M.Lapačinsko pažintis su ispanais aliejaus gamintojais, kurią jis atnaujino prieš trejus metus, paprašęs atsiųsti aliejaus šeimos reikmėms, o vėliau sudominęs gimines, draugus. „Aliejaus panoro ir brolis, ir kaimynai, ir draugai... Ėmėme augti ir sukūrėme nediduką prekės ženklą „Gurmanė“ – pirmiausia instagrame, o dabar jau ir kaip elektroninę parduotuvę, – pasakoja M.Lapačinskas. – Pamenu, piešėme logotipą, o į Lietuvą jau keliavo aliejaus siunta.“

Asmeninio albumo nuotr. /Kauniečių asortimente – produktai iš vieno Ispanijos ūkio
Asmeninio albumo nuotr. /Kauniečių asortimente – produktai iš vieno Ispanijos ūkio

Kol kas visi kauniečių parduodami produktai atkeliauja iš to paties ūkio Ispanijoje – jame viskas ir auginama, ir gaminama, lietuviai iš ispanų perka be jokių tarpininkų. Pašnekovų planuose buvo minčių savo prekių krepšelį dar plėsti, jie net buvo suplanavę praėjusį rudenį vykti į maisto parodą Barselonoje, deja, pandemija sujaukė planus.

Ir į didmiesčius, ir į miestelius

Žmonėms patogu pirkti internetu, taip pat ir maistą, prie to visi jau pripratom.

Nepaisant visko, pora tvirtina, jog karantinas net ir padeda tokiai parduotuvėlei, kaip jų puoselėjama, augti. „Žmonėms patogu pirkti internetu, taip pat ir maistą, prie to visi jau pripratom. Be to, aišku, kad karantino sąlygomis pradėjom daugiau gaminti namuose, tai irgi prisideda prie elektroninės prekybos augimo“, – teigia pašnekovai.

Jie sako, kad pradžioje pirkėjų ratą daugiau mažiau pažinojo, o dabar jis tiek išaugo, kad jie net nebeatseka sąsajų – kas čia kam ką rekomendavo. Kita vertus, akivaizdu, jog rekomendacijos sklinda iš lūpų į lūpas. Dar įdomu, jog gurmaniškos ispaniškos prekės keliauja ne tik į didžiuosius miestus, bet ir į mažesnius miestelius. Lapačinskai teigia, kad neretai, pavyzdžiui, alyvuogių aliejų, vaikai perka ir siunčia tėvams bei patvirtina, jog prieš Kalėdas buvo pajutę tikrą prekybos bumą – akivaizdu, jog valgomos dovanos, sveikatinantys, delikatesiniai produktai buvo itin populiarūs. „Aktyviai tokias dovanas, ypač rikinius, pirko ir įmonės, panašu, nutarusios nebedovanoti daiktų ar alkoholio“, – pasakoja pašnekovai.

Asmeninio albumo nuotr. /Kauniečių asortimente – produktai iš vieno Ispanijos ūkio
Asmeninio albumo nuotr. /Kauniečių asortimente – produktai iš vieno Ispanijos ūkio

Juos maloniai stebina pirkėjai, kurie apie alyvuogių aliejų žino itin daug, tačiau, žinoma, yra ir populiariųjų klausimų rinkinukas, į kuriuos vis reikia atsakinėti. Pirmaujantis jų: ar alyvuogių aliejus tinka kepti? (atsakymas: taip!). Teiraujamasi, ar aliejus nepasikeičia, jei atšalęs kiek sutirštėja, o vėliau vėl suskystėja, klausiama apie skonį ir panašiai. Tokie klausimai kauniečių nė kiek netrikdo ir nevargina, sako, kad labiausiai juos džiugina tai, kad žmonės lieka patenkinti pirkiniais ir nepatingi apie tai ir parašyti, padėkoti.

Vieno produkto šeimos verslas

Su tuo, kad karantinas turėjo įtakos verslo augimui, sutinka ir dar vieno mažo šeimos verslo, prekės ženklo „Šviežias aliejus“ įkūrėjai Audrius ir Julija Stasiulaičiai. Šiai porai tai yra užsiėmimas šalia kitų pagrindinių darbų, o ne pagrindinis pragyvenimo šaltinis. Kaip patikslina pašnekovai – tai su hobiu susijusi veikla, išaugusi iš asmeninių poreikių.

Viskas prasidėjo nuo senų A.Stasiulaičio ryšių ir simpatijų Ispanijai, o prieš 10 metų įsteigta mažoji bendrija, sukurtas prekės ženklas ir imta prekiauti išskirtinai aliejumi, tad tai yra vieno produkto verslas – čia ir jo žavesys, ir, žinoma, rizika, sako pašnekovai.

Asmeninio albumo nuotr. /Naujo derliaus alyvuogės
Asmeninio albumo nuotr. /Naujo derliaus alyvuogės

„Šviežio aliejaus“ alyvuogių aliejus atkeliauja iš vieno kooperatyvo Ispanijoje, vienijančio apie 50 ūkininkų. Prekyba šio kooperatyvo produkcija Lietuvoje prasidėjo nuo kelių aliejaus butelių, draugų, pažįstamų rato, o viskas išaugo į visus metus trunkančią veikla, nuo vieno aliejaus derliaus iki kito ir kelių dešimčių tūkstančių eurų apyvartos per metus. „Mūsų verslo pradžios tikslas buvo prieinama kaina ir gera kokybė, o ir dabar nėra siekio labai augti, mums tai mažutis šeimyninis verslas, hobis, net ir socialinis verslas“, – paaiškina pašnekovai. Ne vienus metus iki karantino jie turėjo tradiciją kartu su draugais keliauti į Ispaniją ir pagelbėti nuimti alyvuogių derlių tam kooperatyvo ūkininkui, kuriam tais metais labiausiai trūksta darbo rankų.

Asmeninio albumo nuotr. /Alyvuogių derliaus nuėmimas
Asmeninio albumo nuotr. /Alyvuogių derliaus nuėmimas

Lietuviai aliejų gauna tiesiai iš kooperatyvo, nedalyvauja jokie tarpininkai, nors pats prekės ženklas yra lietuviškas, tačiau aliejus turi savo kilmės nuorodą. Stasiulaičiai gali daug papasakoti apie konkrečius žmones, kurių dėka aliejus ir buvo pagamintas, nes daugelį jų pažįsta.

Žmonės panoro pirkti iš mažų verslų

Nors ir nedidelis, lietuvių aliejaus verslas augo kasmet, kaip sako J. ir A.Stasiulaičiai, pirmus 3–4 metus jie dar pažinojo kone visus savo aliejaus pirkėjus, o dabar jau taip nėra. Kai vėlyvą rudenį atkeliauja šviežio derliaus aliejus, juolab, artėjant Kalėdoms, pirkėjai dažnai renkasi jų pasiūlymą pirkti aliejaus butelių dėžę, taip ekonomiškiau, tad neretai tokį kiekį perka visa giminė ar draugų būrys. O vėliau, visus metus, aliejus dažniau perkamas paskirais buteliais.

Prisidėjo ir tam tikras pokytis vartotojų sąmoningume – žmonės ieškojo mažų verslų, iš kurių galėtų pirkti.

Praėję pandemijos ir karantino metai buvo bene didžiausio šio versliuko augimo šuolio laikotarpis. Pašnekovai tai sieja su keliais momentais. Visų pirma, anot jų, žmonės ėmė aktyviau gaminti maistą, atrado tame daug smagumo, ėmė ieškoti naujų, kokybiškų ingredientų. Kitas dalykas, jog, anot jų, „prisidėjo ir tam tikras pokytis vartotojų sąmoningume – žmonės ieškojo mažų verslų, iš kurių galėtų pirkti“. Jie patvirtina ir tai, jog aliejus tapo populiaria kalėdine dovana – jį rinkosi ir įmonės, ir paprasti vartotojai.

Asmeninio albumo nuotr. /Alyvuogių aliejus pilstomas į specialiai jam sukurtą plastiko tarą
Asmeninio albumo nuotr. /Alyvuogių aliejus pilstomas į specialiai jam sukurtą plastiko tarą

Beje, kaip ir ankstesni pašnekovai, el. parduotuvės „Gurmanė” steigėjai, taip ir „Šviežio aliejaus” pardavėjai nemažai konsultuoja žmones apie patį aliejų ir sutaria, jog populiariausias klausimas yra lygiai tas pats: ar alyvuogių aliejus tinka kepti. „Geras aliejus yra universalus – tinka ir kepti, ir nekepti“, – atsako jie.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis