Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Nida Degutienė: 20 tendencijų, kurios maisto pasaulyje klestės 2022-aisiais

Pats įdomiausias dalykas besibaigiant metams – pasmalsauti, ko kitąmet tikėtis maisto pasaulyje. Juk taip įdomu paspėlioti, kaip mus aptarnaus restoranuose, ką rasime prekybos centrų lentynose ir kokios mados įsivyraus mūsų namų virtuvėse, kokie ingredientai dažniausiai atsidurs ant stalo, kokie skoniai ir spalvos dominuos, ką naujo atpūs technologijų vėjai.
Maisto gaminimas virtualioje pamokoje
Maisto gaminimas virtualioje pamokoje / Vida Press nuotr.

Kažin ar kas nors nujautė 2019-aisiais, jog 2020-ieji bus pažymėti didelio streso ir praradimų visoje svetingumo (hospitality) industrijoje. Ar žinojote, kad vienas iš keturių pasaulyje dirbančių žmonių priklauso būtent šiai sričiai, o ta sritis juk neatsiejama nuo maisto! Todėl COVID'as, apvertęs restoranų, viešbučių ir mūsų pačių įpročių pasaulį aukštyn kojomis, neabejotinai pakoregavo ir ateities prognozes.

Asmeninio albumo nuotr./Nida Degutienė
Asmeninio albumo nuotr./Nida Degutienė

Šiemet su pandemija jau tarsi apsipratome: kas dar nemokėjo maisto ruošti namuose, tikrai išmoko, suklestėjo maisto pristatymo į namus paslaugos, daugelis įgijo kitokius maisto pirkimo ir vartojimo įpročius... Tad ko šioje naujoje realybėje tikėtis trijų dvejetukų metais?

NEFORMALUMAS. Jei kalbame apie restoranus, jų svečiai, panašu, vis mažiau norės lankytis tose vietose, kuriose pernelyg formali aplinka ir aptarnavimas. Akivaizdu – žmonės geriau jaučiasi ten, kur gali atsipalaiduoti, kur geriausia tinka taisyklė „mažiau yra daugiau“. Net ir aukščiausio lygio restoranai links link laisvesnio bendravimo tarp svečių, šefų ir padavėjų.

Sutikit, juk mums nuoširdžiai, įdomu kaip gimsta patiekalai, kodėl meniu atsiranda vienas ar kitas valgis. Svečiai restorane vis labiau norės jaustis lygiais su čia dirbančiu personalu.

„Kmynas ir vynas“ nuotr./Restoranas „Kmynas ir vynas“ Kaune
„Kmynas ir vynas“ nuotr./Restoranas „Kmynas ir vynas“ Kaune

TVARUMAS. Vartotojai tikrai žino apie maisto švaistymo bėdas, todėl vis mieliau žmonės rinksis tuos, kurie paiso tvarumo ir laikosi aukštų etikos standartų. Maistas ir gėrimai jau seniai nėra vieninteliai restoranų kokybės vertinimo kriterijai. Tvarumas jau kuris laikas yra tai, kas lemia ir lems maitinimo įstaigos sėkmę.

Tai, kad ekologija rūpi, rodo skaičiai: dar 2010 m. Jungtinėje Karalystėje buvo įkurta „Tvarių restoranų asociacija“, joje anuomet tebuvo 50 narių. Šiandien jų – daugiau nei 7000.

GEOGRAFIJA. Vartotojai norės dar daugiau žinoti apie tai, iš kokių tiekėjų restoranai perka maisto produktus, koks jų santykis su arčiausiai esančiais ūkiais ir produktų gamintojais, o ypač – kaip jie elgiasi su maisto atliekomis (apie tai plačiau – kitame punkte).

SKAITMENIZACIJA. Negalėjote nepastebėti, kad grynuosius pinigus daugelyje sričių jau pakeitė skaitmeniniai. Žmonėms ateityje bus daug komfortiškiau, jei už maistą jie galės atsiskaityti bekontakčiais būdais, o maisto užsakymas per programėles taps visiškai įprastu ir dominuojančiu reiškiniu. Pačios maisto gaminimo įmonės (restoranai) taip pat vis daugiau investuos į didelių duomenų srautų apdorojimą ir analizes, savo darbe taikys dirbtinio intelekto elementus.

Štai JAV jau dabar testuojamas „McDonald's“ restoranas, kuriame nuskaičius automobilio registracijos numerį (su žmogaus sutikimu, suprantama), dirbtinis intelektas nuspėja, koks bus jo užsakymas, ir net visiškai pakeičia prie drive through langelio dirbantį žmogų!

Spėjama, kad daugelis didelių restoranų pamažu pereis prie narystės modelio.

NARYSTĖ. Praūžęs COVID vajus parodė, kaip svarbu restoranams turėti savo bičiulių ir rėmėjų. Prognozuojama, kad ši draugystė išliks svarbi ir ateityje. Spėjama, kad daugelis didelių restoranų pamažu pereis prie narystės modelio: tik nariai galės patekti į specialius laundžus ir gaus, pavyzdžiui, nemokamus pusryčius. Tik nariams bus suteikiamos nuolaidos maistui, jiems bus organizuojami specialūs renginiai (pvz., maisto gaminimo masterclass'ai ar vyno degustacijos).

Jau dabar San Fransiske sėkmingai veikia modelis, kuomet nariai kas mėnesį moka narystės mokestį, už jį gali pietauti restorane, be to, kas ketvirtį gauna po dėžę sezoninių produktų ir restorane paruoštų prieskonių mišinių bei retesnių ingredientų, reikalingų skaniam maistui gaminti namuose.

PARUOŠTUKAI. Visi pamenam, kai prasidėjus pandemijai, ėjimą į restoranus pakeitė profesionaliose virtuvėse suruošti paketėliai, kuriuos pabaigti gaminti belikdavo savo namų aplinkoje. Sako, kad šis modelis kuriam laikui pasiliks ir net išsiplės, kadangi paruoštukai visai prigijo. Tokius paketėlius ateityje pakuos ne tik tie drąsiausi, kurie ėmėsi šios inovacijos per pandemiją, bet ir mažesni restoranai.

Autorės nuotr./Virtuali braziliška vakarienė: ingredientai ir pagrindinis patiekalas
Autorės nuotr./Virtuali braziliška vakarienė: ingredientai ir pagrindinis patiekalas

STALŲ SKAIČIUS. Pamenate, koks susierzinimas kilo restoranų sektoriuje, kai buvo nustatyti limitai, kiek stalelių gali būti tam tikro dydžio erdvėje? Nepaisant kartais perpus sumažėjusių klientų skaičiaus, ne vienas gerai žinomas restoranas Londone, Tokijuje ir Buenos Airėse šią pertvarką žada pasilikti ir ateičiai, net ir panaikinus apribojimus.

„Mažiau triukšmo, daugiau tiesioginio ryšio su klientu“, – vardija privalumus restoranų šefai. Juk kompensuodami mažesnį kėdžių, skirtų klientams, skaičių, restoranai galės uždirbti parduodami dėžutės su paruoštukais, todėl pelningumui tai neturėtų turėti didelio poveikio.

LAUKAS. Pandemija visus išmokė ieškoti būdų, kaip pamaitinti žmones lauke. Bepigu karšto klimato kraštams, bet ir šiauriečiai parodė, kad išeičių yra! Neabejojama, kad mada užkandžiauti gryname ore pasiliks ilgam.

Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Lauko kavinės Vokiečių gatvėje
Žygimanto Gedvilos / 15min nuotr./Lauko kavinės Vokiečių gatvėje

MAISTAS IŠSINEŠIMUI. Kažin ar daug maitinimo įstaigų galės sau leisti neruošti maisto išsinešimui. Juk sugrįšiantys į biurus žmonės greičiausiai vengs būtinybės grūstis liftuose, todėl norės pietus atsinešti iš namų arba juos įsigyti pakeliui į darbą. Todėl keisis ne tik meniu, bet ir tinkamos transportavimui pakuotės – į tokias, kuriose maistas išsinešimui nepraras nei savo išvaizdos, nei skonio.

PAKUOTĖS. Vargu ar kas nors šiais laikais abejingas klimato kaitai. Prisidėti prie zero-waste idėjų sieks dar daugiau žmonių, todėl į maisto pakuotes visi žiūrės dar priekabiau: ar naudojamas plastikas, ar pakuotės gaminamos iš perdirbti skirtų medžiagų, ar restoranas taiko antrinio panaudojimo politiką, ar atsisako vienkartinių įrankių...

Fermentuotos arbatos ir kiti burbuliniai gėrimai taps naujaisiais herojais.

ALKOHOLIS. Atrodo, kad 2022-aisiais vis daugiau restoranų nusisuks nuo alkoholio. Praūžusi pandemija parodė, kaip svarbu gerai savijautai tai, ką mes valgom ir kiek mes geriam. Nuo šiol vis populiaresni taps „mokteiliai“ (kokteiliai be alkoholio), nealkoholiniai alūs, vynai ir kiti gėrimai, kurių skonis lygiai toks pat, kaip originalų, tik be laipsnių. Ne tik lentynas užkariavusi kombučia, bet ir fermentuotos arbatos ir kiti burbuliniai gėrimai taps naujaisiais herojais.

Strelkabelka.lt nuotr./Naminės kombučos gaminimas
Strelkabelka.lt nuotr./Naminės kombučos gaminimas

MĖSA. Jos restoranų svečiai norės vis mažiau ir mažiau. Augalinio maisto paklausa kyla stačia kreive aukštyn ir tikrai nesustos kilusi 2022-aisiais. Žmonės sąmoningai siekia vartoti kuo mažiau mėsos, o pasaulyje jau prigijo naujas terminas „reducerism“ (angl. reduce – sumažinti), siejamas su mėsos vartojimo mažinimu. Viena vertus, žmonės dažniau rinksis vegetarišką mitybą (jau dabar ima populiarėti specialūs vegourmet restoranai), kita vertus, populiarės laboratorijose užauginta „mėsa“. Tuo tarpu net ir tie, kurie restoranų meniu visgi rinksis mėsiškus patiekalus, norės patikimos informacijos, kur ir kaip buvo auginamas gyvulys, kokiais pašarais jis buvo maitintas.

LIKUČIAI. Šis klausimas tikrai taps vis svarbesniu restoranų lankytojams. Ne paslaptis, jog 40 proc. visų maisto produktų iškeliauja į šiukšliadėžę. Todėl restoranai ir toliau aktyviai investuos į technologijas, padedančias geriau planuoti resursų įsigijimą, taip pat kruopščiai matuos išmetamo maisto kiekius.

Klientų akyse patrauklumo taškų gaus tos virtuvės, kurios maisto likučius aukos labdaros organizacijoms ir nepasiturintiems, taip parodydamos, jog stengiasi sumažinti išmesto maisto kiekius.

TIKTOK. Ekspertai prognozuoja, kad daugiausia vartotojų kuriamo turinio apie maistą 2022-aisiais persikels į „TikTok“ platformą. "TikTok" videoturinys kreips vartotojų dėmesį ir formuos pirkimo įgūdžius net labiau, nei dabar tą daro "Instagram" ir "Facebook".

YUZU. Šis citrusinis vaisius, plačiai vartojamas Japonijoje, Korėjoje ir Kinijoje, vis labiau užkariaus gurmanų širdis. Specifinio skonio aromatu bus gardinami gėrimai, salotų padažai ir net majonezas!

Vitamino C kupina kinrožė dominuos desertuose, džemuose ir jogurtuose.

KINROŽĖ. Tai antras ingredientas, apie kurį suksis kitų metų kulinarinės mados! Ryškią spalvą ir ryškų aromatą suteikiantis augalas nuo šiol bus ne tik arbatų sudedamoji dalis – vitamino C kupina kinrožė dominuos desertuose, džemuose ir jogurtuose.

SAULĖGRĄŽOS atgims naujam gyvenimui! Riešutų kremai jau ne vienerius metus vertinami dėl savo maistingų savybių, o kitais metais vieta ant pjedestalo paruošta kukliosioms saulėgrąžoms. Nuo sveikuoliškų krekerių iki... ledų. Būkite pasiruošę rasti saulėgrąžų ten, kur jų nesitikėjote.

Shutterstock nuotr./Saulėgrąžų majonezas
Shutterstock nuotr./Saulėgrąžų majonezas

CIBERŽOLĖ. Šis nuo seno ajurvedinėje virtuvėje vertinamas ingredientas bus vis dažniau aptinkamas gėrimuose, pusrytiniuose dribsniuose, fermentuotuose produktuose ir šaldytuose desertuose. Gal skaisčiai geltona taps ir 2022-ųjų spalva?

MIEŽIŲ „PIENAS“. Beprotiškai išpopuliarėjusių augalinio „pieno“ rūšių segmentą papildo naujas produktas – miežių „pienas“. Sako, kad kitais metais jis bus geidžiamiausias vartotojų, mat viskas, kas sena, atgimsta naujai su trenksmu.

Jungtinės Karalystės kompanija „Bright Barley“ jau pristatė rinkai pirmąsias miežių pieno gėrimo pakuotes ir nė nežada sustoti 2022-aisiais.

123RF.com nuotr./Įvairių rūšių augalinis pienas
123RF.com nuotr./Įvairių rūšių augalinis pienas

PALANGĖ. Mes visi galime prisidėti prie klimato kaitos mažinimo įvairiomis formomis. Viena jų – augindami daržoves ant savo palangių! Mini darželiai virtuvėje bus ypač madingi 2022-aisiais! Tad pats laikas ir jums atlaisvinti šiek tiek vietos ant palangės nedideliam darželiui savo namuose.

Su 15min skaitytojais savo receptais besidalijanti Nida Degutienė puikiai pažįstama daugybei lietuvių, besidominčių kūrybišku maisto gaminimu namie. Nida rašo populiarų maisto tinklaraštį Nidos receptai, yra išleidusi dvi kulinarines knygas „Izraelio virtuvė“ ir „Žuvis pasaulio virtuvėse“, o šiuo metu gyvena Australijoje. Kiekvieną savaitę 15min ieškokite naujų Nidos receptų ir įdomių skaitinių apie maistą.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Televiziniai „Oskarai“ – išdalinti, o šiuos „Emmy“ laimėtojus galite pamatyti per TELIA PLAY
Progimnazijos direktorė D. Mažvylienė: darbas su ypatingais vaikais yra atradimai mums visiems
Reklama
Kodėl namui šildyti renkasi šilumos siurblį oras–vanduo: specialisto atsakymas