Senas poreikis – naujos galimybės
Neretai noras vėl ir vėl įamžinti savo atvaizdą bei juo pasidalinti socialiniuose tinkluose yra aiškinamas narcisistiniais žmogaus polinkiais. Vis dėlto psichoterapeutas Olegas Lapinas sako, kad siekis save įamžinti yra labai žmogiškas ir tikrai nebūtinai yra sietinas su perdėtu savo reikšmės suvokimu.
„Turėti savo portretus žmonės norėjo nuo seno, tik leisti sau tai galėjo nedaugelis. Dabar technologijos įgalina kiekvieną kada panorėjus užfiksuoti savo atvaizdą, juo pasidalinti, tad žmonės tuo naudojasi. Poreikis įamžinti save, palikti tam tikrą pėdsaką, gauti dėmesio, komplimentų tikrai nėra naujas. Tiesiog šiandien egzistuoja techninės galimybės tai padaryti labai lengvai ir greitai“, – sako O.Lapinas.
Anot O.Lapino, noras būti pamatytam ir išgirstam taip pat yra natūralus. Dalinimasis asmenukėmis socialiniuose tinkluose, reakcijos, kurių tokios nuotraukos sulaukia, gali stiprinti žmogaus savivertės jausmą ir paprasčiausiai pagerinti nuotaiką.
„Teigiamos reakcijos, kurių socialiniuose tinkluose sulaukia asmenukės ar kitos nuotraukos, veikia panašiai kaip patapšnojimas per petį bendraujant gyvai. Tai yra tarsi savotiškas paskatinimas, parodymas, kad esi vertinamas. Be abejo, tai žmogui yra reikalinga ir prisideda prie geros asmens psichologinės savijautos. Tik svarbu, kad teigiami komentarai, „like‘ai“ socialiniuose tinkluose nebūtų vieninteliu žmogaus savivertę palaikančiu dalyku, o asmenukės netaptų priklausomybe“, – pažymi O.Lapinas.
Leidžia įtvirtinti stabilesnį „Aš“
Psichoterapeuto teigimu, asmenukių populiarumas taip pat gali būti susijęs ir su pasąmoniniu siekiu sparčiai kintančiame pasaulyje įtvirtinti savo tapatybę per vaizdinį.
„Kaskart įamžindami savo atvaizdą sau tarsi padedame apibrėžti save, parodyti, kad vis dar esame, įsitikiname savo tikrumu. Galbūt neatsitiktinai asmenukių fenomenas išryškėjo sparčios kaitos, nestabilumo laikais, kai savo tapatybę įtvirtinti per profesiją, priklausymą tam tikrai stabiliai bendruomenei, regis, yra vis sudėtingiau. Kaita žmonėms kelia nerimą, o asmenukių darymas, kaskart sau primenant apie save, padeda jį nuslopinti, vis iš naujo įtvirtinti savo tapatybę“, – sako O.Lapinas.
Anot „Huawei“ produktų vadovo Lietuvoje Audriaus Granicko, įsigyjant išmanųjį telefoną dažnam žmogui vienu pagrindinių kriterijų šiandien yra įrenginio vaizdo kamerų galimybės.
„Pirkėjams nebeužtenka, kad telefonas leistų gauti patenkinamos kokybės nuotraukas. Jie nori aukščiausios kokybės, ryškiausių spalvų ir maksimalių fotografavimo galimybių. Be to, vis didesni reikalavimai keliami ne tik pagrindinei įrenginio kamerai, bet ir asmenukėms skirtam priekiniam objektyvui“, – sako A.Granickas.
Išskirtinė proga nebūtina
O.Lapinas priduria, kad technologinės galimybės šiandien keičia žmonių požiūrį į atvaizdą ir jo išgavimą apskritai.
„Nors savo atvaizdų žmonės norėjo visuomet, tačiau galimybės juos gauti buvo ribotos. Dėl to fotografavimasis buvo susijęs su išskirtinėmis progomis, nekasdieniais įvykiais. Tuo metu šiandien konkrečios aplinkybės, kuriomis asmenukė yra daroma, dažnai nėra reikšmingos. Svarbu užfiksuoti savo veidą, kuris ir tampa nuotraukos pretekstu ar tikslu. Atvaizdas tampa neatsiejama kasdienybės dalimi, o jo gamyba – tam tikru rutininiu veiksmu ar kasdieniniu ritualu, sustiprinančiu tapatumo pojūtį“, – sako O.Lapinas.
A.Granickas priduria, kad šiandien visai nebūtina įsigyti aukščiausios klasės brangių flagmanų, jog būtų galima įamžinti kokybiškas asmenukes.
„Net ir ekonominės klasės telefonai šiandien gali pasiūlyti kokybišką fotografiją. Tereikia pasidomėti ir išsirinkti tą modelį, kurio gamintojas fotografijai skiria prioritetą ir visuomet naudotojams siūlo inovatyviausius sprendimus“, – tikina A.Granickas.