Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti
2020 08 17

D.Joneliūnienė: Prabangos psichologija – brangūs daiktai slepia kompleksus, tuštybę ar galimybes?

Brangūs daiktai, kelionės, o galbūt galimybė įgyti naujų žinių? Kiekvienas mūsų prabangą suprantame savaip ir tai priklauso ne tik nuo piniginėje esančio turinio, bet ir požiūrio, vertybių. Kodėl vaikomės prabangos ir kada tai tampa tuštybe ar net priklausomybe?
Pora
Pora / 123RF.com nuotr.

Daiktai – kada tai tuštybė, kada priklausomybė?

Vartotojiškumas mums padarė tokią stiprią įtaką, kad nepirkti, atsisakyti naujų daiktų visuomenei darosi vis sunkiau. Šiandien turėti daug ir brangių daiktų, apie tai pasigirti draugams, o gal ir žiniasklaidoje – reiškia sėkmę.

Tiesa ta, kad dauguma fancy nuotraukomis besidalijančių Lietuvos ir viso pasaulio žvaigždžių tuos daiktus gauna per fotosesijas ar „barteriu“, tačiau sukuria turtingųjų įvaizdį ir taip formuoja paauglių nuomonę – turėti ir pirkti daug yra gerai, ir tik galėdami įsigyti brangius daiktus, esame sėkmingi.

Prabangūs daiktai, noras pasirodyti taip pat gali slėpti nevisavertiškumo jausmą, kompleksus.

Norą pasipuikuoti prieš kitus galima vadinti tuštybės manija, bet dar blogiau, kai vos gavus atlyginimą, jį paskiriame „Louboutin“ bateliams – tai psichologai jau vadina priklausomybe nuo daiktų.

Manija pasirodyti prieš kitus nusveria racionalų protą – tokie žmonės nemoka taupyti, dažnai pritrūksta pinigų, nes visus juos skiria daiktams, kurie jiems tampa įrankiu, padedančiu parodyti savo galią prieš kitus per „Gucci“, „Prada“ ir kitus daiktus, alsuojančius prabanga.

Tad, jei negalite ištverti nenusipirkusios dar vienų batelių ar rankinės, nors spinta jau ir taip „lūžta“ nuo jų įvairovės, verta susirūpinti – galbūt jus jau aplankė priklausomybė nuo daiktų?

123RF.com nuotr./Žema savivertė
123RF.com nuotr./Žema savivertė

Pompastika rodo harmonijos trūkumą kasdienybėje

Pasak psichologo dr. Mariaus Daugelavičiaus, gali būti įvairių priežasčių, dėl kurių žmogus perka prabangius daiktus ir nori pritraukti dėmesį. Štai žinomi žmonės turi sukurti šou – tai profesijos dalis. Prabangūs daiktai, noras pasirodyti taip pat gali slėpti nevisavertiškumo jausmą, kompleksus.

„Jei žmogus jaučiasi netobulas, jis nori sukurti viziją, kuri iliustruotų, kad viskas labai gražu, pavydėkite man, gyvenu ir atrodau puikiai, tačiau viduje tokiu atveju verda visiškai kitokie jausmai“, – sako M.Daugelavičius.

Psichologo teigimu, dažnai prabangūs daiktai perkami norint pamaloninti save, patirti malonumą leidžiant sau ką nors įsigyti. Vyrai perka motociklus, laisvalaikio atributus, moterys perka drabužius, papuošalus.

Atradus harmoniją, pusiausvyrą, ramybę, nebesinorėtų ir puikuotis įvairiais daiktais bei pompastika kasdienybėje. Pasak M.Daugelavičiaus, problema yra tuomet, jei atsiranda priklausomybė, manija pirkti. Svarbiausia, kad žmogus neprarastų daugiau, nei jis gauna. Tai yra, neišleistų visų pinigų nebūtiniems daiktams ir panašiai.

123RF.com nuotr./Daiktų pirkimas
123RF.com nuotr./Daiktų pirkimas

Patirčių kolekcionavimas – puiku, tik nereikia kraštutinumų

Manau, kiekvieno mūsų aplinkoje yra žmonių, kuriems išvaizda ne itin svarbi. Jie keičia daiktus, drabužius, batus tada, kai tai priverčia aplinkybės, o ne tada, kai tiesiog norisi pasipuošti. Jie aplenkia prabangių prekių ženklų parduotuves, tačiau tai nereiškia, kad negali tokių daiktų įsigyti.

Priešingai, dažniausiai tokio tipo žmonės yra taupūs daiktų atžvilgiu, tačiau negaili pinigų patirtims ir kelionėms. Kolekcionuoti patirtis ir keliones yra pati vertingiausia dovana, kurią galime padovanoti sau ir, kai investuojame pinigus būtent į naujos šalies kultūros pažinimą, šokių pamokas, teatrą, sportą, patiriame emocijas ir praturtiname savo vidinį pasaulį. Tai rodo pasitikėjimą savimi, kai nereikia nieko įrodyti aplinkai per savo išvaizdos pateikimą.

Kelionės moko savarankiškumo, ugdo pasitikėjimą savimi, suteikia galimybę geriau pažinti save, padeda socializuotis, pasisemti patirties iš kitų žmonių. To nesuteiks jokie daiktai, tiesa?

Tikriausiai gerai yra viskas, kas yra su saiku. Pasilepinti reikia ir net būtina, tačiau prabangūs daiktai neturėtų tapti kiekvieno mūsų kasdienybe ar net manija, o tik subtiliu prieskoniu.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„ID Vilnius“ – Vilniaus miesto technologijų kompetencijų centro link
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais