„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai
2020 11 06

„Deals On Wheels“: o kur dingo SAAB?

SAAB visuomet buvo šiek tiek kitoks. Lyg tas trečias brolis Jonas. Pavyzdžiui, 1960 metais jų vienintelis automobilis turėjo 850 kubinių centimetrų variklį, į kurį turėjai pilti tepalą kaskart pildant kuro baką. O sėdynės išsilankstydavo į lovą, kad būtų patogu keliauti Skandinavijos kraštais. Ir, žinoma, kita jų kompanija gamino naikintuvus.
Automobilis SAAB
Automobilis SAAB / 123RF.com nuotr.

Bet ar žinot, kad dabar vis dar galit nusipirkti SAAB? Ir kodėl jis vadinasi kitaip? Šiandien jums apie tai ir papasakosiu.

Istorija prasideda pirmojo pasaulinio karo pabaigoje. Švedijoje buvo įkurta įmonė „Svenska Aero“, skirta gaminti Vokietijos lėktuvams. Ir jau nuo pat pradžių daug lėktuvams skirtų dalių, kurios, kaip buvo teigiama, gamintos Švedijoje, buvo paslapčia vežamos iš Vokietijos. Tačiau bėgant metams „Svenska Aero“ ėmė gaminti ir kitokius lėktuvus. Tokius kaip „De Haviland Tiger Moth. O 1929 metais jie jau kūrė ir gamino savo lėktuvus.

Didėjant baimei dėl artėjančio antrojo pasaulinio karo, Švedijos valdžia liepė kompanijai pagaminti lėktuvų liniją armijai. Šiam tikslui „Svenska Aero“ susijungė su „ASJA“, kad pagamintų kariuomenei reikalingą lėktuvą. Taip 1939 metais atsirado „SAAB Aeroplan“.

Pirmasis SAAB pagamintas lėktuvas išvydo dienos šviesą 1942 metais. Jis vadinosi „Saab 17 bomber“. Vėliau atsirado „Saab 18 bomber“ turintis du variklius ir „Saab 21 fighter“.

Po karo visos šalys buvo sočiai apsirūpinusios taip reikalingais kariniais lėktuvais, tad SAAB teko galvoti, ką daryti su visa turima produkcija. Jie sugalvojo, kad jiems reikia pagaminti švedišką automobilį. Automobilis bus pavadintas URISAAB, kas reiškė: „originalus Saab“. O pats automobilis bus sukurtas per 6 mėnesius. Automobilį kūrė tie patys žmonės, kurie su SAAB dirbo net iki 7-ojo dešimtmečio pabaigos.

Kad automobilį kūrė lėktuvų dizaineriai, buvo nesunku atspėti, nes ir pats automobilis buvo panašus į lėktuvą su nukirptais sparnais. Įdomu tai, kad šis automobilis turėjo net 50% mažesnį vėjo pasipriešinimą nei kiti tuometiniai automobiliai. Žinoma, su 18 arklio galių varikliu automobilis drago lenktynėse neskindavo pergalių, bet švedams jis labai patiko.

Į serijinę gamybą SAAB pirmąjį automobilį paleido 1949 metais. Tai buvo SAAB 92. Kadangi SAAB turėjo nuo karinių lėktuvų gamybos likusių dažų, vienintelė spalva, kurią galėjo rinktis pirkėjas, buvo žalia.

Jau po dviejų savaičių nuo automobilio pasirodymo SAAB savo naują kūrinį išsivežė į ralį. 1952 metais prasidėjo SAAB pergalės. Automobiliui populiarėjant SAAB ne tik padarė modelį su atsidarančiu stogu, bet ir nusipirko daugiau dažų, kad klientai turėtų bent kažkokį pasirinkimą. Buvo parduota 20 000 šio modelio automobilių. O 1955 metais atsirado naujasis – 93 modelis.

123RF.com nuotr./SAAB
123RF.com nuotr./SAAB

93 modelis buvo šiek tiek didesnis, tačiau geriausia naujiena buvo ta, kad automobilis turėjo galingesnį trijų cilindrų variklį, turintį net 33 arklio galias. Tai buvo ir pirmasis SAAB automobilis, kurį ši kompanija eksportavo į JAV. 1956 metais jie išeksportavo vos 300 automobilių, o dešimtmečio pabaigoje JAV buvo pagrindinė SAAB eksporto rinka.

Sėkmingų pardavimų JAV ir pergalių autosporte lydimi, SAAB sugalvojo pagaminti lengvą sportinį automobilį – „Sonett“, skirtą taip pat JAV rinkai. Automobilis turėjo 748 kubinių centimetrų variklį, galintį pasiekti net 160 kilometrų per valandą. Gaila, tačiau modelis nebuvo sėkmingas ir parduoti buvo tik 6.

Po nesėkmės su „Sonett“, kompanija nusprendė išleisti sportiškesnį 93 modelio atnaujinimą. 1958 metais pasirodė automobilis, galintis iki 100 km/h įsibėgėti per 15 sekundžių. Palyginti su to meto standartiniais modeliais, kurie tai padarydavo per 27 sekundes, SAAB buvo žvėriškai greitas.

Su šiuo automobiliu SAAB laimėjo kalnų ralį Naujojoje Anglijoje ir Monte Carlo ralį 1961, 1962 bei 1963 metais. Erikas Carlssonas buvo vienas geriausių to meto vairuotojų važiavęs su SAAB automobiliais 6-ame bei 7-ame dešimtmečiuose. Tiesa, automobilį jis dažnai mėgdavo apversti, tačiau ne kartą jį tiesiog atvertė ir važiavo toliau.

Kompanija ir toliau tobulino sėkmingai parduodamą 93 modelį ir 1959 išleido šeimoms skirtą universalo kėbulą turintį automobilį. Tai buvo sėkmingi laikai SAAB – įmonė eksportuodavo po 6000 automobilių vien į JAV.

93 modelį pakeitė 96 jau 1960-aisiais. Tai buvo rafinuotesnis ir galingesnis automobilis. Tačiau senasis variklis jau nebetenkino pirkėjų, o SAAB, norėdami ir toliau būti masinės pasaulio automobilių gamybos dalimi, turėjo suktis iš padėties.

Kadangi SAAB daug pinigų buvo išleidę plėtrai ir buvo vis dar maža kompanija, lyginant su konkurentais, jie neturėjo pinigų naujo variklio gamybai. Po ilgų svarstymų ir paieškų, buvo pasirinktas „Ford V4 Taunus“ variklis.

1966-aisiais SAAB ir vėl pabandė pagaminti JAV rinkai skirtą sportinį automobilį, kurį pavadino „Sonett 2“. Mažas, 850 kubinių centimetrų variklis nuo 0 iki 100 km/h įsibėgėdavo per 12,5 sekundės ir galėjo pasiekti net 175 km/h. O 1967 metais šis automobilis gavo ir 1,5 l, 4 cilindrų „Taunus“ variklį, kuris automobilį pavertė rafinuotesniu, tačiau keista, bet ne greitesniu.

1970 metais SAAB išleido ir „Sonett 3“ modelį su atverčiamomis lempomis. Tačiau visų 3 modelių pardavimai buvo labai prasti, kas lėmė šio modelio pabaigą 1974 metais.

„Saab Type 94 Sonett Super Sport“
„Saab Type 94 Sonett Super Sport“

Nepaisant „Sonett“ modelio nesėkmės, SAAB pardavimai vis augo. 1965 metais buvo parduota daugiau nei 250 000 SAAB automobilių, o per 1966 metus dar 50 000.

1968 metais buvo sukurtas ir didysis SAAB 99, kuris prisijungė prie jau gaminamo 96 modelio. Su šiuo modeliu kompanija virto iš mažų, savotiškų automobilių gamintojos į prabangesnių automobilių pardavėją. Šis modelis konkuravo su BMW 2002 ir „Alfa-Romeo Giulia“. O JAV rinkoje SAAB 99 pritapo puikiai. Tai buvo pirmasis SAAB modelis į kurį montavo priekinių žibintų valytuvus ir šildomas sėdynes.

1969 metais SAAB susijungė su „Scania“. O „Scania“ puikiai žinojo teisingą turbinų gamybos technologiją. Tuomet SAAB labai norėjo, kad jų 4 cilindrų varikliai galėtų konkuruoti su V6 varikliais ir išleido vieną pirmųjų serijinei gamybai paleistų modelių – SAAB 99 turbo. Pirkėjams labai patiko padidinta automobilio galia. Automobilis išvystė 143 arklio galias ir galėjo pasiekti 200 km/h.

1978 metais buvo pristatytas SAAB 900 modelis, kuris tapo geriausiai parduodamu automobiliu iš visų kompanijos modelių.

Tais pačiais metais SAAB pradėjo bendrauti su FIAT ir LANCIA. Taip buvo pradėta pardavinėti „Lancia Delta“, kuri Švedijoje buvo vadinama SAAB Lancia 200. Šio susitarimo dėka, tolimesnis įmonės kelias vedė prie SAAB 9000 modelio, kuris buvo pristatytas 1984 metais. Būdamas labai panašus į „FIAT Chroma“, „LANCIA Thema“ ir „Alfa-Romeo 164“, šis modelis ir toliau padėjo keliauti SAAB prabangių automobilių gamintojų link, taip ir toliau didindamas pardavimus JAV.

Kompanija SAAB turėjo tik vieną gaminamą modelį 7-ame dešimtmetyje, tačiau 9-ojo dešimtmečio viduryje gamino jau 4 skirtingus automobilius. Bet nepaisant to, kad du iš šių modelių buvo modifikuoti FIAT – kompanija finansiškai laikėsi sunkiai. Didėjančios kainos mažino pelnus, todėl SAAB pradėjo ieškoti potencialių investuotojų. Taip jie surado „General Motors“.

„General Motors“ jau ilgai bandė pagaminti didelę maržą turintį, prabangų automobilį europietiškam vartotojui, tačiau tuo metu pirkėjai buvo per daug sužavėti prestižiniais, vokiškais automobiliais, todėl „General Motors“ suprato, kad SAAB gali būti partneris, kuris padės jiems šiose lenktynėse.

Tačiau kompanijos buvo labai skirtingos. „General Motors“ buvo lyg inteligentiška dvaro dama, sušukuotais plaukais ir tobula higiena, o SAAB – lyg nešvari ir išsiblaškiusi paauglė, kuri naktimis negrįžta ilgai ir visuomet svajoja apie didelius dalykus. Ir labai greit dvaro dama liepė savo nedėkingai paauglei šiek tiek pamodifikuoti „Opel Vectra“. Žinoma – paauglė pradėjo maištauti.

Pirmasis bendras kūrinys buvo SAAB 900, išleistas 1994 metais. Tai turėjo būti perdarytas „Opel Vectra“, tačiau tik 1/3 automobilio buvo „Opel“. Tai iš esmės kaip ir nebuvo didelė problema, bet SAAB perdarė ne tas „Opel“ vietas, kurias iš tiesų reikėjo, taip pagamindami automobilį, kuris turėjo parsiduoti puikiai tam, kad atsipirktų padidėjusios išlaidos.

1995 metais kompanija SAAB po ilgo laiko pagaliau turėjo pelno. O 1997 metais jau buvo pardavusi 3 milijonus automobilių. Greitai jie pristatė ir 9-5 modelį, kuris pakeitė 9000. 9-5 buvo didelis žingsnis į prabangių automobilių pardavimo segmentą ir pirmasis SAAB su ventiliuojamomis sėdynėmis. Savo ruožtu SAAB 900 modelis gavo 9-3 etiketę.

Norint praplėsti parduodamų modelių pasiūlą, 2005 metais buvo pristatyti dar 2 nauji modeliai. SAAB 9-2X, kuris buvo šiek tiek perdaryta „Subaru Impreza“ ir 9-7X, kuris buvo taip pat šiek tiek perdarytas „Chevy Trailblazer“. Tačiau niekas nepatikėjo, kad 9-7X yra prabangus automobilis, kuris galėtų konkuruoti su BMW X5 ar panašiais automobiliais. O jeigu užsinorėjote „Subaru Impreza“, kodėl tiesiog nenusipirkus „Subaru Impreza“?

Kelio pabaiga pradėjo matytis jau 2008 metais, kai „General Motors“ pateikė bankroto bylą. Gavę valstybės paramą jie vis tiek privalėjo sumažinti išlaidas, kas privedė prie net keleto automobilių markių gamybos pabaigos. „Hummer“, „Saturn“, „Pontiac“ ir, žinoma, SAAB gamyba buvo nutraukta.

„General Motors“ paskelbė, kad jei iki 2010 metų sausio mėnesio niekas nenupirks SAAB, jie likviduos šią kompaniją. Tačiau jie gavo pasiūlymą iš sportinių automobilių gamintojo „Spyker“. Gamintojo, kuris net sugebėjo nustebinti 2011 metais Ženevos parodoje pristatęs SAAB koncepcinį modelį, pavadinimu „PhoeniX“, taip tikėdamasis padėti SAAB prisikelti iš pelenų. Pagrindinis tikslas buvo patekti į Kinijos automobilių rinką. Gaila, tačiau „Spyker“ nepavyko pasiekti norimų pardavimų ir jau 2011 metų birželį SAAB gamyklos darbuotojai nebesulaukė savo algų. Tų pačių metų pabaigoje kompanija pateikė bankroto bylą.

SAAB ir vėl buvo parduota. Šį kartą pirkėjas – „National Electric Vehicle Sweden“. Kitaip tariant – NEVS. Tai – Kinijos įmonių grupė. Jų planas buvo gaminti elektra varomus 9-3 modelius, o bėgant laikui, „PhoeniX“ turėjo juos pakeisti. Tačiau, įmonė pavadinimu SAAB, kuri gamino lėktuvus, vis dar egzistavo, todėl NEVS ne tik negalėjo naudoti pavadinimo, bet ir ženkliuko.

NEVS atnaujino produkciją 2013 metų rugsėjį, tačiau gamyba labai greit baigėsi ir NEVS bankrutavo 2014 metais.

Tačiau kinai nebūtų kinai, jei nesugebėtų atsistoti ant kojų. NEVS restruktūrizavosi ir 2019 metais jau gamino elektra varomus 9-3 modelius.

Automobilių kompanija SAAB atsirado iš noro vėl išjudinti savo šalį po 2-ojo pasaulinio karo. Iš noro pagaminti automobilį, kuris stiprybe prilygtų tos pačios kompanijos gaminamiems lėktuvams. Per daugybę metų, automobilis susirinko gana nemažą entuziastų ratą, kurie pamėgo šiuos keistus ir savotiškus automobilius. Tačiau laikas sudėliojo viską į savas vietas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“