Atrenkami progresyviausi ir tik Lietuvoje gimę gaminiai
„Dizaino alėjos“ kuratorė, Lietuvos dizaino forumo vykdančioji direktorė Gražina Bočkutė sako, jog į šią erdvę atrenkamos progresyviausios Lietuvos baldų ir namų aksesuarų kūrėjų įmonių kolekcijos.
„Prioritetiniai atrankos kriterijai: produkcijos unikalumas, išskirtinumas, inovatyvumas, gamyba Lietuvoje. Lietuvos dizaino forumas yra ilgametis dizaino alėjos partneris, čia dalyvauja nemaža dalis mūsų asociacijos narių“, – sakė G.Bočkutė.
Paklausta, kokia šios alėjos misija ir ką ji suteikia parodos lankytojams, pašnekovė pabrėžia, jog "Dizaino alėja" – tai ne vienetinių meno kūrinių galerija.
„Čia eksponuojami tiražuojami dizaino objektai (tuo dizainas ir skiriasi nuo meno), kurie yra komerciškai sėkmingi ir pritaikomi interjere. Lankytojams suteikiama proga susipažinti su tam tikrą kokybinę kartelę „peršokusių“ Lietuvos įmonių produkcija. Dizaineriams tai puiki proga prisistatyti namų rinkoje, nes didelė dalis Lietuvoje pagaminamų baldų yra eksportuojama, tad kai kurie prekiniai ženklai geriau žinomi užsienyje nei Lietuvoje“, – sakė G.Bočkutė.
Naujumo kriterijaus nėra, tačiau dizaineriai patys nori pristatyti ką nors naujo ir dažniausiai demonstruoja per pastaruosius metus sukurtus darbus.
Ypatingas ne tik kilimo raštas, bet ir pluoštas
„Dizaino alėjoje“ ne pirmus metus dalyvaujanti „Rūtos Būtėnaitės kilimų dizaino studijos“ įkūrėja ir dizainerė, Vilniaus dailės akademijos docentė ir dizaino krypties meno daktarė Rūta Būtėnaitė sako, jog pagrindinis jos stendo akcentas bus individualūs, pagal užsakymą projektuojami kilimai.
„Man labai svarbi galimybė tiesiogiai bendrauti su kiekvienu iš lankytojų, pristatyti ne tik savo kūrybą, bet ir dizaino, audimo technologines galimybes bei didelį natūralių pluoštų pasirinkimą, aptarti, kokie sprendimai būtų patys geriausi skirtinguose interjeruose, suteikti atsakymus į rūpimus klausimus. Pristatysime Lietuvoje mėgstamus kilimus iš švelnaus ir tauriai blizgaus tarsi šilkas tencelio-eukalipto medžio pluošto, kuris lengvai prižiūrimas ir dar hipoalergiškas“, – sakė R.Būtėnaitė.
Šiemet šalia kilimų bus eksponuojama ir šios dizainerės autorinių piešinių reprodukcijų kolekcija, tiems, kas šiuo metu apie kilimą dar negalvoja, tačiau mėgsta jos kūrybos stilių.
„Šios reprodukcijos orientuotos į gana platų interjerų spektrą, tikiuosi, turi labai pozityvų užtaisą. Šiais metais yra ir kitų naujienų – kolegų, prekinio ženklo „IDDO“, išpažįstančio šiaurietiško minimalizmo kryptį, stende bus pristatyti specialiai šiam ženklui mano kurti minimalistiniai natūralios vilnos kilimai. Bus galimybė pamatyti mano kūrybą kitu kampu“, – intrigavo pašnekovė.
„Dizaino alėjoje“ pristatomi Lietuvos kūrėjai, daugiausiai – Lietuvos Dizaino forumo nariai. R.Būtėnaitės nuomone, ši erdvė tampa naudinga parodos lankytojams: čia jie gauna ne tik peno akims, bet ir galimybę susipažinti su naujienomis bei aptarti individualių užsakymų galimybes.
Tačiau šiųmetinė parodos tema – „Biurų interjerai“. Ar biure tiktų spalvingi minkšti kilimai?
„Dažnai biuruose praleidžiama gal net daugiau laiko nei namuose, todėl vis dažniau stengiamasi, kad ir biuruose atsirastų jaukumo, išskirtinumo, meninių akcentų ir dizaino darbų. Šiuolaikinės audimo technologijos tikrai leidžia kurti ir gaminti kilimus, pritaikytus aktyviam dėvėjimui, todėl dizainerio kurtas kilimas biuro interjere gali tapti to biuro individualumo, stiliaus išraiška, pritraukiančia klientus ar tiesiog džiuginančia darbuotojus“, – svarstė dizainerė.
Į gyvenamąsias erdves grįžta suolai
Bendrovė „EMKO“ toliau pildo itin populiaraus krėslo „Naive Low“ kolekciją ir „Dizaino alėjoje“ pristatys tų pačių dizainerių – Inesos Malafej ir Arūno Sukarevičiaus sukurtą otomanę prie krėslo ir suolą, kuris, pasak „EMKO“ kūrybos vadovės Audronės Drungilaitės, tiktų tiek virtuvėje prie valgomojo stalo, tiek prieškambaryje ir netgi konferencijų kambaryje prie didesnių stalų.
„Pernai krėsliukas „Low“ laimėjo trečią vietą Dizaino konkurse, todėl šiemet sugrįžtame su otomane prie jo – tokiu pakoju. „Naive“ kolekciją praplėtėme ir suolu. Suprantu, kad Lietuvoje tokios paskirties baldas vis dar gali atrodyti keistas, tačiau pagal tarptautines tendencijas, suolai sugrįžta. Kolekciją tik praplečiame tai nėra kažkas visiškai naujo, tačiau tokį poreikį (pagaminti daugiau tos pačios stilistikos baldų – red.past.) jautėme iš rinkos. Taip pat pristatysime naują kilimą, kuris yra sukurtas iš kilimų pramonės siūlų likučių“, – sakė A.Drungilaitė.
Bendrovė siekia tapti tvaresne baldų gamintoja, priartėti prie perdirbimo, pakartotinio naudojimo. Baldų pramonė neretai kaltinama vartotojiškumo skatinimu. „EMKO“ pabrėžia, jog jų gaminami baldai yra ilgaamžiai, skirti kelioms kartoms, tačiau ieško papildomų būdų sumažinti savo poveikį aplinkai.
Šis gamintojas išplėtė ir šviestuvų „Macaron“, kurtų dizainerės Silvios Ceñal, kolekciją. Kolekcija prasidėjo nuo kabančio šviestuvo, tuomet atsirado tokio pat stiliaus toršeras, o šiemet – jau ir sieninis šviestuvas.
Ką lietuviško dizaino baldus gaminančios įmonės kūrybos vadovė mano apie „Dizaino alėjos“ reikšmę apskritai?
„Aš manau, kad „Dizaino alėjos“ tradicija yra susiformavusi, ir žmonės dažnai ateina jau žinodami, ką ras. Ši alėja yra vienas iš pagrindinių visos parodos „Baldai Interjeras Dizainas“ akcentų. Čia susirenka visi jaunieji talentai, įmonės, kurios Lietuvoje yra progresyviausios ir perėjus alėją galima pamatyti pagrindines baldų dizaino tendencijas. Kad patektum į „Dizaino alėją“, reikia pereiti tam tikrą kokybinę atranką, ten negali stovėti bet kas“, – sakė A.Drungilaitė.
Ji baigė pokalbį mintimi, kad „Dizaino alėja“ – viena iš nedaugelio vietų, kur gali pasirodyti Lietuvos baldų kūrėjai. Dalis jų, kaip ir „EMKO“ savo baldus eksportuoja į užsienį ir neretai savoje šalyje dizaino gerbėjai jų nė nepamato.
Lankytojai visas lietuvių naujienas gali rasti vienoje vietoje
Bendrovės „Virūna“ atstovas, dizaineris Arūnas Paulauskas taip pat rengiasi „Dizaino alėjai“. Šis gamintojas savo stende pristatys ką tik iš tarptautinės baldų parodos Paryžiuje sugrįžusį baldų komplektą „Apollo“: staliuką, pufus ir komodą. Taip pat – jaukios lašišos spalvos komodą „Landing“ bei modernaus stiliaus, stambiomis metalinėmis konstrukcijomis įrėmintą „Walnut“.
„Šias kolekcijas kūrė Lietuvos dizainerių duetas „Etc.etc“. Tai – visiškai švieži, nauji kūriniai, kuriuos Paryžiaus publika sutiko labai šiltai, sulaukėme pagyrų net iš parodos organizatorių. Ši kolekcija – pakankamai solidi, baldai gaminti iš medžio masyvo ir dar fasadinė dalis yra faneruota“, – kalbėjo A.Paulauskas.
Pašnekovo teigimu, „Dizaino alėja“ – visuomet įdomi salė, kurioje sukoncentruoti naujausi ir geriausio dizaino baldai.
„Paprastam parodos lankytojui, atėjusiam tiesiog pasigrožėti baldais, tai didelis palengvinimas, nes nereikia ieškoti Lietuvos dizainerių baldų, išmėtytų po visą parodos erdvę, lankytojas viską randa vienoje erdvėje. Tai pasitarnauja ir dalyviams: pasidairyti į konkurentus ir partnerius, įsivertinti, ar jie pataiko į egzistuojančias tendencijas“, – sakė pašnekovas.
Bendrovė „Virūna“ savo stende sulaukia įvairių lankytojų: vieni tiesiog dairosi idėjų tolimai ateičiai, tačiau tie, kurie šiuo metu įsirengia būstus, nedelsdami įsigyja gero dizaino baldus.
„Mes esame tokie 50 ant 50: gaminame ir nestandartinius, ir savo sukurtus baldus. Todėl pristatome save kaip gamintoją ir pademonstruojame galimybes pritaikyti savo gaminius prie individualių kliento norų“, – pokalbį užbaigė A.Paulauskas.
Visiška šviežiena – parodai nauja kolekcija dar tik gaminama
Taip pat iš Paryžiaus baldų parodos neseniai grįžęs dizaineris, bendrovės „Sedes Regia“ vadovas Aurimas Kundelis sako, jog baldų parodai ruošia visiškai šviežią naujieną – ir jis virs arba prisvilusiu, arba komplimentų vertu blynu.
„Esam minkštų baldų gamintojai, tad tai bus naujos minkštų baldų serijos prototipas. Ši serija – dar niekur nevažiavusi, ir tiesą sakant, ji dar tokia „su klaustuku“, neturim jokių nuotraukų, nieko. Tiesiog pasitikrinsime klientų reakcijas į šį modelį, nes mums patiems taip pat kyla klausimų, ar jis bus sėkmingas“, – prisipažino A.Kundelis.
„Dizaino alėjoje“ įmonė „Sedes Regia“ dalyvauja nuo pat jos atsiradimo, tačiau bendrovė labiau orientuota į verslo klientus, kitaip tariant, jų kuriami baldai skirti biurams, viešosioms erdvėms. Vis tik, nors verslo klientų parodoje „Baldai Interjeras Dizainas“ apsilanko nedaug, lietuvių reakcijos į vieną ar kitą naujovę leidžia prognozuoti konkretaus modelio sėkmę ar nesėkmę.
„Negali būti taip, kad jei baldas vieniems sukelia neigiamas emocijas, kitiems sukels vien teigiamas. Lankytojų reakcija sufleruoja, ar esame teisingame kelyje. Kita vertus, mes orientuoti į verslo klientus ir kai žmonės bando tą baldą įsivaizduoti savo svetainėje... jis iš tiesų yra skirtas dideliam vestibiuliui“, – sakė A.Kundelis.
Paklaustas apie „Dizaino alėją“ apskritai A.Kundelis sako, kad kartais ši alėja parodą išgelbėja nuo virtimo baldų muge.
„Klasikinė baldų paroda dažniausiai yra skirta prekybininkams, kurie renkasi kolekcijas, kurias vėliau pardavinės savo mažmeninėse parduotuvėse. Taip vyksta parodos Milane, Kiolne, Stokholme. Lietuvoje dar tai nevyksta, čia į parodą ateina galutiniai vartotojai“, – sakė A.Kundelis.
Gamintojai „Kitaip“ parodai iš įvairių tipų medienos sukūrė naują valgomojo stalą „Lauro lapas“.
Jo kūrėja Ieva Godelaitienė sako, jog šis stalas nepaklūsta normoms ir yra originalios formos.
„Savo laužytu kontūru, nelygiomis briaunomis ir netaisyklingu spalvų ritmu jis meta iššūkį tradicinei kambario erdvei. Vis dėlto, laviruodamas tarp priešingybių – grubu ir romantiška, naivu ir modernu, ryšku ir subtilu – išvengia disharmonijos ir gali papildyti bet kokį interjerą. Tarsi prieskonis, kurio dėka išryškėja skonis“, – savo naują kūrinį apibūdino kūrėja.