Ne tik rašydami ar skaitydami vis daugiau galime išmokti apie mus supančią aplinką, bet ir labai svarbu kalbėti, pajusti, matyti. Todėl tam pasiekti pasitelkiami eksperimentai. Tai – smagi veikla kiekvienam, jos metu sužadinamas smalsumas, mąstymas, kūrybiškumas. Jų nauda – mokymasis per patirtį.
„Šiaurės licėjaus“ pradinio ugdymo mokytoja Agnė Valukonytė siūlo jums tris nesudėtingus ir įdomius eksperimentus vandens tematika.
Eksperimentas – ,,Vandens kalnas‘‘
Jums reikės:
- stiklinės;
- vandens;
- monetų.
Prieš atliekant šį bandymą kartu su vaikais galite paspėlioti, ar vanduo išsilies iš stiklinės? Paklausti vieni kitų, kas nutiks metant monetas į stiklinę? Kiek jų turėtų tilpti?
Į turimą stiklinę pripilkite vandens, kol ji bus sklidina. Tada paprašykite vaikų lėtai ir atsargiai mesti monetas į vandenį. Stebėkite, kas nutinka – vanduo neišsilieja iš stiklinės net ir metant, iš pirmo žvilgsnio, jau per daug monetų. Tačiau, vanduo išsigaubia virš jos.
Atkreipkite vaikų dėmesį, kad taip nutinka dėl vandens savybių: vanduo, kaip ir kiti skysčiai sudaryti iš dalelių, kurios pralaidžios ir gali skverbtis į kitus daiktus – šiuo atveju į monetas, todėl vanduo neišsilieja iš stiklinės.
Eksperimentas – ,,Judantis guašas‘‘
Jums reikės:
- 2 stiklinių;
- karšto vandens;
- šalto vandens;
- guašo.
Į abi stiklines įpilkite po lygiai vandens, tik į vieną karšto, o į antrąją – šalto. Prieš pildami guašą į vandens stiklines, padiskutuokite, ar guašas skirtingų temperatūrų vandenyje susimaišys vienodai. Įpylę po kelis lašus dažų į abi stiklines stebėkite, kaip maišosi guašas vandenyje, ar vienodai pasiskirsto skirtingose stiklinėse.
Aptarkite, kodėl šaltame vandenyje guašas susimaišo lėčiau nei šiltame. Priminkite vaikams, kad vanduo sudarytas iš molekulių ir jos juda arba lėtai arba greitai. Šiltoje temperatūroje jos juda greitai ir guašas greičiau susimaišo su vandeniu, o vėsesnėje temperatūroje juda lėčiau, todėl guašas susimaišo lėčiau.
Eksperimentas – ,,Kietas, skystas, dujinis‘‘
Jums reikės:
- 3 popierinių arba plastikinių stiklinių;
- vandens;
- žvyro.
Galite pasiskirstyti pareigomis ir kiekvienas atlikti skirtingus eksperimento žingsnius. Pasiruoškite reikalingas priemones. Tada į vieną indelį pripilkite vandens, o kitą – kiek telpa žvyro, o trečią palikite tuščią. Kiekvienas pabandykite rankoje turimas stiklines suspausti ir palyginti, kurias iš jų galite suspausti lengvai, o kurias suspausti yra sunkiau.
Visas stiklines pavyks suspausti, tačiau lengviausia bus spausti tuščią stiklinę, tada stiklinę su vandeniu ir stiklinę su žvyru. Paraginkite vaikus pamąstyti, kodėl taip yra. Pakalbėkite apie tai, kad tuščioje stiklinėje yra oro, todėl galime lengvai ją suspausti. Antroje stiklinėje yra vandens ir dėl jo savybių mes galime nesunkiai suspausti stiklinę su juo. Trečioji stiklinė suspaudžiama sunkiausiai, nes joje yra žvyro, kurį sudaro kietos dalelės (akmenėliai), jie neleidžia stiklinei keisti formos ir pasunkina jos suspaudimą.
TAIP PAT SKAITYKITE: Garsi mitybos specialistė iš Kanados atskleidė, kuo maitintis, kad nesirgtume