Kaip rašoma psychologies.ru, 1997-aisiais metais Steve'as Jobsas konferencijoje paprašė jam užduoti klausimų, tačiau vietoj to jis išgirdo gana skaudinančią ir nekonstruktyvią kritiką, pavyzdžiui, kad jis neturi supratimo, apie ką kalba.
Layla F.Tabatabaie rašo, jog tokie pareiškimai didžiulėje auditorijoje prie daugybės žmonių daugeliui galėjo sukelti pačius nemaloniausius jausmus. Tačiau tik ne Steve'ui Jobsui, kuris pamąstęs kelias akimirkas parodė kritikui jo vietą. Štai penkios taisyklės, kurios padės tinkamai reaguoti į pačią aštriausią kritiką.
Neatsakykite iš karto
Pirma mintis, ateinanti į galvą žmogui, kuris išgirsta kritiką yra ta, jog norisi tą kritiką pasakiusį žmogų įskaudinti, pasakyti jam ką nors bjauraus. Tokia taktika „tu pats toks“ neatneša jokio laimėjimo.
Todėl niekada neatsakykite iš karto, kad vėliau nesigailėtumėte dėl to, ką pasakėte. Padarykite pauzę ir nusiraminkite, kad atsakytumėte atsargiai ir ramiai, o ne nesuvaldę emocijų.
Sutikite su kritika
Steve'as Jobsas atsakė į gautą kritiką: „Kai bandai kažką pakeisti, sunkiausia pripažinti, kad žmonės, kaip šis džentelmenas (tas, kuris pasakė kritiką), yra teisūs! Kai kuriais atvejais...“
Prisiminkite – pats geriausias būdas perkalbėti žmogų yra ne atakuoti jį, bet ieškoti bendrų sąlyčio taškų. S.Jobsas taip ir padarė pripažindamas, kad jo oponentas yra teisus. Visa tai nuginkluoja ir sukelia auditorijos pagarbą. Visada stenkitės atsakyti draugiškai net tada, kai oponento nuomonei griežtai nepritariate.
Atsakykite į klausimą, kurį norėtumėte išgirsti
Šitas politinis manevras naudojamas dar priešrinkiminiuose debatuose. Vietoj atsakymo į konkretų klausimą leidžiamasi į labiau abstrakčius apmąstymus. Kai kada tam prireikia perfrazuoti oponento klausimą.
S.Jobsas tai padarė taip: „Pats sunkiausias klausimas – kaip visa tai telpa į vieną kompleksinę strategiją, kuri leis jums parduoti prekių už 8-10 milijardų per metus? Aš supratau, kad visada reikia atsiremti į vartotojų įspūdžius, o nuo jų eiti į technologijas. Negalima pradėti nuo technologijų, o paskui galvoti kam ir kaip jas pardavinėsime.“
Pripažinkite klaidas
Papasakokite, kokias pamokas jūs išmokote. Tai kaipmat palenks auditoriją į jūsų pusę. Būtinai pabrėžkite, kad jūs ir jūsų komanda daug ir sunkiai dirba, todėl jums reikia palaikymo. S.Jobsas sakė: „Mes surasime klaidas ir jas ištaisysime, tačiau dabar reikia būtinai palaikyti komandą. Tai šimtai žmonių, kurie labai stengiasi ir tai daro iš visų jėgų.
Kai kurias klaidas mes darysime vėl. Ir tai yra gerai. Tai reiškia, kad darbo proceso metu mes priimame sprendimus. Aš galvoju, kad mes turime palaikyti vienas kitą dirbdami kartu.
Klaidos neišvengiamos ir visada atsiras tų, kuriuos tai erzins, kurie tai kritikuos nesuprasdami klausimo esmės. Visgi, mes einame į priekį ir eisime toliau“.
Stenkitės numatyti kritiką
Panašius klausimus S.Jobsui užduodavo ir anksčiau. Tad tam tikra prasme jis galėjo pasiruošti tokiai situacijai. Patariama prieš kiekvieną pristatymą ar kalbėjimą prieš auditoriją pagalvoti, kokios kritikos galėtumėte sulaukti. Dauguma mūsų mano, kad klausytojai nepastebės to, kuo mes patys abejojame ar nepadarėme taip gerai, kaip galėtume padaryti. Apgalvoti patį blogiausią scenarijų ir jo sprendimus būtina, taip galėsite lengviau reaguoti į nemalonius žodžius.