Vienas svarbiausių regiono pajamų šaltinių, priklausantis nuo saujelės amatininkų
Kasmet Apuanų Alpėse iš daugiau kaip 150 veikiančių karjerų išgaunama 1,5 mln. kubinių metrų marmuro. Šiose paviršinėse kasyklose, kuriose įrengta moderniausia technika, dirba šimtai karjerų darbininkų. Tai milijonus eurų kainuojantis verslas, kuris atlieka svarbų vaidmenį regiono ekonomikoje ir kurio paslaptys šimtmečius perduodamos iš tėvo sūnui. Vienas svarbiausių šio verslo atstovų Paolo Carli taip pat kilęs iš marmuro akmenkasių šeimos, kurioje visi protėviai buvo akmenkasiai, besispecializuojantys marmuro kasybos srityje. „Iš jų išmokau išsiugdyti verslumą". - sakė P. Carli, o paskui greitai pridūrė, kad „ši aistra užgimsta širdyje".
Todėl šiai profesijai būtinos paveldėtos žinios ir įgimtas ryžtas. Šiuo metu Carli valdo tris karjerus, iš kurių svarbiausiame gaminamas marmuras naftos kompanijos dangoraižiui Katare, kitas tiekia brangiąją uolieną turtingiausiam Honkongo kvartalui, o trečiasis tiekia marmurą prabangiems apartamentams pačiame Londono centre.
Akmenkasybos menas
Suradus vietą ir sukūrus karjerų infrastruktūrą, pirmame marmuro gavybos etape akmenkasiai turi ištirti ir iškalti iš kalno didžiulius luitus. Tada šie luitai supjaustomi į mažesnius stačiakampius gabalus, taip sumažinamas jų dydis ir svoris, kad būtų galima lengviau transportuoti. Luitams pjaustyti naudojama deimantinė viela, kuri, pritvirtinta prie specialios mašinos, sukasi 40 metrų per sekundę greičiu.
Viename iš Carli karjerų 9 metrų ilgio luitas turi būti iškastas taip, kad nesulūžtų. Luitai gali sverti nuo 2 iki 30 tonų - viskas priklauso nuo to, ką gali pasiūlyti kalnas. Akmenkasių vadovai karjere visada ieško taškų, kurie dėl savo morfologinių savybių yra „sveikesni", t. y. turi mažiau defektų ir juos lengviau apdirbti.
Transportavimas po gavybos taip pat yra labai kruopštaus darbo reikalaujanti užduotis. Trisdešimt tonų sveriančio luito negalima tiesiog užmesti ant sunkvežimio, reikia pasirūpinti, kad jis būtų sumontuotas ant vilkiko taip, kad jo svoris pasiskirstytų kuo tolygiau. Luitai tvirtinami mediniais pleištais ir virvėmis, kad vežant jie nejudėtų ir nebūtų pažeisti. Dėl luito dydžio ir svorio jis gali kelti pavojų net sunkvežimiui, nes tinkamai nepritvirtintas ir pradėjęs slysti akmenuotu, vingiuotu, iš karjero vedančiu keliu, jis gali su savimi žemyn patraukti ir transporto priemonę.
Oro sąlygos, kasimo vieta, užsakovo poreikiai, marmuro kokybė ir jo gabenimo būdas apsunkina Carli ir kitų akmenkasių gyvenimą, tačiau ne veltui šį darbą dirba jau kelios kartos: „Akmenkasiai“ pasakoja apie šį galbūt negirdėtą kasybos meną - tik per Viasat Explore.