Blogiausių dovanų sąraše – ir kojinės
Kokios Kalėdų dovanos yra blogiausios? Pateikus šį klausimą viešoje erdvėje ar diskutuojant su draugais galima sulaukti pačių įvairiausių nuomonių.
„Visada perku tą, ką ir pati norėčiau gauti. Mes šeimoje ir su draugais aptariame pinigų sumą, už kurią bus perkamos dovanos.
Nenoriu nieko įžeisti, bet man pati blogiausia dovana yra knyga. Kai noriu paskaityti – pasiimu iš draugės bibliotekos, o dabar „atradau“ bibliotekėles gatvėje, kur gali ir pasiimti, ir palikti knygą“, – teigė Kėdainių rajone gyvenanti Neringa.
Aura iš Londono blogiausiomis dovanomis įvardijo kojines, šlepetes, pižamas, apatinius drabužius. Anot jos, moterims netiktų dovanoti kepimo formų, puodų ir kitų virtuvėje naudojamų dalykų. „Nebent tai būtų geras kavos aparatas“, – teigė ji.
Gerardo iš Ukmergės nuomone, negalima dovanoti gyvūnų, nebent su žmogumi yra susitarta ir dovanotojas žino, kad konkretaus gyvūno žmogus nori.
Neringa iš Rietavo seniūnijos teigė labiau vertinanti maisto produktus nei niekučius namams.
„Man geriau vynas, sūris ar panašiai nei kokia dekoracija namams, kuri visiškai netinka mano erdvėje. Kvepalai irgi netinkama dovana, jei nežinai, kas patinka žmogui“, – sakė Neringa.
Dauguma internautų blogiausiomis dovanomis įvardijo įvairius, ypač prekybos centruose parduodamus niekučius, „plastmasinius angelus“, „medinius niekniekius su keistais užrašais“, raktų pakabukus, puodelius su Zodiako ženklu ar kalėdiniais simboliais, prastą kavą ar arbatą, dovanų čekius ir kojines.
Keptuvė – prasta dovana
Etiketo specialistas Arminas Lydeka sako, kad renkant dovanas reiktų vadovautis tam tikromis etiketo taisyklėmis.
„O etiketo taisyklės sako, kad bloga dovana, kaip dažnai esu minėjęs, yra keptuvė. Šis žodis, žinoma, yra kaip simbolis. Tačiau bloga dovana yra materiali dovana. Tai nėra dovana, tai – materialinė parama.
Ateina šventės, žmogus žino, kad tas, kam renkama dovana, to neturi, tad ima ir nuperka“, – teigė A.Lydeka.
Dovana, pasak A.Lydekos, visų pirma turi būti išskirtinis, ypatingesnis daiktas, nesusijęs su kasdienybe.
„Brangi dovana taip pat nėra gera dovana. Dovana negali būti brangi, nes taip mes tarsi įpareigojame už tai atsidėkoti, atidirbti. Tai lyg užkoduotas dovanojančiojo asmens egoizmas. Tačiau tokiu elgesiu – įteikdami brangią dovaną – į keblią padėtį pastatome jį gaunantį žmogų“, – sakė etiketo žinovas.
Tačiau frazės „brangi dovana“ vis dėlto negalima įvardinti skaičiais, mat tai labai priklauso nuo žmonių pajamų. Vienam daug gali būti 20 eurų, o kitam 500 eurų – tik smulkmena.
Todėl kalbant apie kainą, dovaną reiktų rinkti tokią, kad tai nebūtų reikšminga pinigų suma įvertinus savo nuolatines pajamas, kurią perkant „finansiškai neskaudėtų“.
Pasak A.Lydekos, kartais yra dovanojami tiesiog pinigai. Jie gali būti kaip dovana, tačiau tik šeimos nariui arba labai artimam draugui.
„Jei mes žinom to žmogaus gyvenimo būdą, žinom, kad jis taupo kažkokiam daiktui, tada, dovanodami jam pinigus, mes tiesiog prisidedam prie šios svajonės įgyvendinimo. Tačiau pinigai yra bloga dovana kolegoms, kaimynams, pažįstamiems“, – sakė pašnekovas.
Vietoje suvenyrų ir menkaverčių daiktų kur kas geriau dovanoti, pavyzdžiui, išskirtinius maisto produktus ar gėrimus, kokybišką alyvuogių aliejų, kokio nėra tradicinėse parduotuvėse. Net išskirtiniai makaronai, ypatingas šokoladas gali būti gera dovana.
Ne visai tiesa yra ir tai, kad dovanojami vonios reikmenys yra blogai, nes tarsi transliuoja žinutę, jog gavėjas yra netvarkingas. Pasak A.Lydekos, čia taip pat galioja ta pati taisyklė – išskirtinumas.
Dar vienas blogo tono ženklas – dovanos įdėjimas į paprastą dovanų maišelį. Tai tarsi sako, jog žmogus neturėjo laiko, todėl skubėdamas nusipirko maišelį ir „įmetė“ dovaną. Tad net ir pačiai mažiausiai dovanai reikia meilės – tinkamai ją supakuoti.
„Dovanos pakuotėje yra užkoduota, kad žmogus ja rūpinosi, galvojo apie žmogų, kuriam dovanos. Ne tik nupirko, tačiau ir pakavo, rišo, galbūt dėjo įvairius pakavimui skiriamus dalykus, papuošalus“, – sakė A.Lydeka.
Iš nedidelės dovanos tikisi staigmenos
Tai, kad dovanų pirkimas nėra lengva užduotis, patvirtina ir bendrovės „Kantar“ atliktas tyrimas.
Kaip rašoma pranešime spaudai, tik apie 8 proc. respondentų jaučiasi užtikrintai rinkdami dovanas, o beveik trečdaliui tai yra nemenkas galvos skausmas, sukeliantis daug rūpesčio, paieškų ir svarstymų.
Teikdami dovaną, trečdalis gyventojų tikisi, jog bus įvertintas jų pastabumas ir atida renkant dovanas (33 proc.), o linksmumo ir džiugesio iš gavėjo tikimasi mažiau – penktadalis (22 proc.). Tuo metu dovanų gavėjai, atvirkščiai, iš dovanos labiausiai laukia būtent šilto jausmo ir linksmumo.
„Gaudami dovanas, žmonės, kaip rodo tyrimas, tikisi patirti švelnių jausmų, jausmą, kad jie rūpi, nori pasijusti atsipalaidavę ir linksmi – žmonės nesitiki kažkokių prabangių dalykų ar pranašumo, įvertinimo jausmo per dovaną. Tai yra gera žinia visiems renkantiems dovanas – verta daugiau atsipalaiduoti ir prisiminti, jog svarbiausia – kad dovana suteiktų džiaugsmo ir gerų emocijų“, – sako bendrovės rinkos tyrimų vadovė Skaistė Varnienė.
Tyrimo metu aiškintasi, kokioms dovanoms gyventojai teiktų prioritetą trijų kainų kategorijų segmentuose: dovanos iki 10 eurų, brangesnės dovanos (iki 50 eurų) ir prabangios dovanos (svajonės).
„Nedidelės dovanos kategorijoje statistiškai žmonės labiausiai tikisi (apie 24 proc. respondentų) malonios staigmenos, provokacijos, pokšto ar netikėtumo arba kažko apgalvoto, reikalingo bei asmeniško. Tarkime, panašios emocijos, kokią sukelia įprastoje kiaušinių dėžutėje supakuoti šokoladiniai kiaušiniai arba taikliai su mintimi parinkta knyga. Taip pat ketvirtadalis rinkosi dovaną grožiui ar malonumui – pavyzdžiui, kosmetiką kosmetinėje arba krepšį įvairių gardėsių“, – sakė S.Varnienė.
Brangesnėje kategorijoje vertinamos patirtys
Brangesnės dovanos segmente labiausiai trokštamos dovanos yra patirtys: bilietai į renginius, koncertus, varžybas, taip pat dovanų čekiai ir laiką kartu ar rūpestį rodančios dovanos – tarkime, romantiška vakarienė arba šiltas vilnonis megztinis.
Svajonių dovanų kontekste dominuoja nauji potyriai ir atrakcijos, energingos, azartiškos dovanos, dažniausiai taip pat kartu su artimaisiais ar draugais – pvz., slidinėjimo kelionė su draugais, vakarėlis siurprizas mieste arba skrydis oro balionu (apie ketvirtadalis respondentų).
Praktiškumas prabangių dovanų segmente vertinamas mažiau – labiau tikimasi asmeninio dėmesio, įtraukiančios, įkvepiančios dovanos ar nuotykių bei laiko, praleisto kartu.
„Asmeniškos, atitinkančios individualius pomėgius, taip pat linksmumą ar pramogą suteikiančios dovanos – taip galima trumpai apibūdinti trokštamiausias gyventojų dovanas.
Labai mažai yra tokių, kurie tikisi prabangos, garsių prekinių ženklų ar įspūdingų dovanų – tad verta atsipalaiduoti ir susitelkti į tai, kaip suteikti tiesiog paprasto džiaugsmo tiems, kam teikiame tas dovanas“, – apibendrino S.Varnienė.