2021 11 08

Lietuvoje – drastiški prekių kainų šuoliai: kas vyksta ir kaip apsaugoti kišenes nuo ištuštinimo?

Net jeigu ir nesate finansų ekspertas, veikiausiai jau kurį laiką pastebite spartų prekių ir paslaugų kainų augimą Lietuvoje. Kol jį liudija ir banko sąskaitos balansas mėnesio pabaigoje, raminančių prognozių ekonomistai nežarsto. Priešingai – daugėja būgštavimų, kad netolimoje ateityje už pirkinius atseikėsime dar dosniau. Kyla natūralus klausimas: kodėl?
Reakcija į kainų augimą žvėriškais tempais
Reakcija į kainų augimą žvėriškais tempais / „Adobe Stock“ nuotr.

Sniego gniūžtė brangsta sulig kiekvienu sūkiu

Kišenes vis brutaliau tuštinančios pasaulinės situacijos priežastys – kompleksinės. Sniego gniūžtę žemyn nuo viršukalnės stumtelėjo pandeminiais metais visos planetos logistikoje kilęs chaosas.

Susidarius trikdžiams šioje grandyje, prekės ėmė strigti, o jų gabenimas išbrango nebe dalinai, bet kartais.

Pagreitį įgaunanti gniūžtė apėmė pasaulinius prekių deficitus. Vos pasirodžiusios prekyboje, tam tikrų kategorijų prekės akimirksniu išgraibstomos – pavyzdžiui, tokių elektronikos gigantų kaip „Apple“ įrenginiai.

Žvėrišku greičiu riedanti ir vis besipučianti gniūžtė galiausiai bumptelėjo į infliaciją, kurios rodikliai euro zonoje muša dešimtmečio rekordus.

Prisidėjo ir žaliavų bei paskirų sudedamųjų prekių komponentų, daugiausia – elektronikos įrenginių, brangimas.

Žvėrišku greičiu riedanti ir vis besipučianti gniūžtė galiausiai bumptelėjo į infliaciją, kurios rodikliai euro zonoje muša dešimtmečio rekordus. Aišku kaip dieną: pinigų perkamajai galiai smunkant, prekybininkai visame pasaulyje priversti kelti produkcijos įkainius.

„Pexels.com“ nuotr./Krovinių gabenimas
„Pexels.com“ nuotr./Krovinių gabenimas

Fenomenas: standartinė prekė lietuviui – už „premium“ kainą

Visi aukščiau išvardinti iššūkiai išaugusiomis kainomis gula ne kur kitur, o ant mūsų, t. y paprastų vartotojų, pečių. Lietuvos žmonės šioje situacijoje dar ir susiduria su fenomenu: už standartines prekes savo šalyje dažnai moka „premium“ kainą.

Anokia paslaptis, kad, pavyzdžiui, pasaulinių aprangos prekės ženklų parduotuvėse Lietuvoje suknelės ir šalikai gali kainuoti keliskart brangiau negu identiški Jungtinėse Amerikos Valstijose (JAV), Jungtinėje Karalystėje ar Vokietijoje.

Tad galiausiai, nepaisant vyraujančių bendrų ekonominių ir rinkos tendencijų, užbaigdami apsipirkimą, lietuviai išleidžia daugiau negu užsieniečiai.

„Kodėl mes mokame už prekes daugiau? Nes tiesiog imame ir mokame. Reikia, kad lietuviai atrastų alternatyvius kelius – o galimybių tikrai yra – ir nustotų mokėti už tas pačias prekes brangiau negu amerikiečiai, vokiečiai ir anglai. Kainas, žinoma, lemia ir konkurencija, rinkos dydis“, – dėsto marketingo strategijos specialistas Linas Šimonis.

„Google“ nuotr./Klaidinanti etiketė
„Google“ nuotr./Klaidinanti etiketė

Pasak 15min pašnekovo, dažnai tautiečiai padidintą kainą sutinka mokėti ir iš elementaraus patogumo:

„Dėl to, kad nereikėtų keisti įpročių, sutaupytume laiko ir pan. Kol kainų skirtumas daugiau mažiau tenkina, paburbam „kaip viskas brangu“ ir mokam toliau. O kai kainų skirtumas nebepriimtinas, sėdame prie kompiuterio ir apsiperkame internetu, kuriame randame identiškas prekes mažesne kaina ir apskritai dalykus, kurių parduotuvėse Lietuvoje tiesiog nėra. Nesame didelė šalis su dideliais skaičiais, kad čia būtų parduodama viskas.“

Realios akcijos egzistuoja, bet reikalauja budrumo

L.Šimonio teigimu, kainų lygių Lietuvoje ir JAV bei Vakarų Europoje skirtumams – būna, ir drastiškiems – įtakos turi ir pačios akcijų kampanijos.

Kol kainų skirtumas daugiau mažiau tenkina, paburbam „kaip viskas brangu“ ir mokam toliau. O kai kainų skirtumas nebepriimtinas, sėdame prie kompiuterio ir apsiperkame internetu.

Dvidešimt septynerių metų darbo patirtį sukaupęs ekspertas vaizdžiai pasakoja, kaip gamybos-prekybos grandinėje atsiranda vietos nuolaidoms ir kodėl, joms pasibaigus, ūgteli standartinė produkto kaina.

„Priklauso nuo industrijos, prekės kategorijos, tačiau pabandykime apibrėžti principą paprastu pavyzdžiu. Tendencijos, ypač – greitai judančių produktų – panašios. Įsivaizduokime, kad „X“ gamykla nori parduoti 1 000 skalbimo mašinų už 100 000 eurų. Galima pardavinėti skalbimo mašinas ištisus metus po 100 eurų. Galima parduoti pusę serijos su nuolaida už 75 eurus, tačiau likusias teks branginti iki 125 eurų, kad skirtumas būtų padengtas.

Na o jeigu pigiau parduota bus 700 skalbimo mašinų, likusių kaina dar labiau išsipūs. Vadinasi, reguliari prekės Lietuvoje kaina jau didesnė negu identiškos Vokietijoje“, – dėsto L.Šimonis.

Į virtualią erdvę emigravo ir nišiniai versliukai

Nenorite permokėti? Tokiu atveju budrumas, L.Šimonio įsitikinimu, turėtų būti nuolatinis palydovas, o skirtingų parduotuvių pasiūlymų lyginimas tapti prijaukinta praktika.

„Įdomūs dalykai vyksta su kalėdinėmis nuolaidomis. Sudėtinga nusipirkti kalėdines lemputes ar žaisliukus be akcijos: tik atėjo į prekybą – ir iškart akcija. Kai kur užsienyje galioja įstatymai, nurodantys, kad tam tikrą laiką prekė turi būti parduodama už reguliarią kainą, tik vėliau – su akcija. Taip užkertamas kelias pseudoakcijoms“, – pastebi L.Šimonis.

Ypač patogu skirtingų prekybos centrų pasiūlymus lyginti virtualioje erdvėje. Kalbant apie pastarąją, pandeminis laikotarpis apskritai perrašė internetinės prekybos žaidimo taisykles. Netgi mažosios nišinės parduotuvės greitai persikraustė į virtualią erdvę, kuri pasirodė esanti ne vien saugesnė, bet ir patogesnė apsipirkimo procedūroms.

„Shipzee“ ir „unsplash.com“ nuotr./Išpardavimai
„Shipzee“ ir „unsplash.com“ nuotr./Išpardavimai

Tai iliustruoja 2020 m. lapkritį visų laikų internetinių pardavimų rekordus mušusi „Black Friday“ (liet. – „Juodasis penktadienis“) ir „Cyber Monday“ (liet. – „Kibernetinis pirmadienis“) karštligė.

Epinis išpardavimų maratonas pirkėjams, besiviliantiems solidžiai apsiprekinti „Empire State Building“ dangoraižio dydžio nuolaidomis, išsigelbėjimu tapti gali ir šiemet, įsigyjant trokštamus daiktus tiesiai iš JAV.

Teikia pirmenybę „amerikietiškoms“ prekėms

Apsipirkinėjimo platformos „Shipzee“ atstovas Mantas Ribelis patvirtina, kad „Black Friday“ ir „Cyber Monday“ metu tautiečiai suskumba dairytis prekių būtent iš už Atlanto.

„Natūralu: dėl milžiniškos prekybininkų konkurencijos JAV prekės gerokai pigesnės, nuolaidos – didesnės, o per išpardavimus Amerikos prekybininkai išties išparduoda prekes su sunkiai suvokiamomis nuolaidomis.

Tokių išpardavimų pas mus nebūna ir, matyt, niekada nebus.

Tokių išpardavimų pas mus nebūna ir, matyt, niekada nebus, nes vietos prekybininkai daugeliu atveju linkę pasipelnyti iš senų kolekcijų ar kartais netgi manipuliuoti išpardavimais, dirbtinai sukeldami kainas“, – 15min pasakoja tarp elektroninių JAV parduotuvių ir klientų Lietuvoje tarpininkaujančio „Shipzee“ atstovas.

Anot M.Ribelio, patrauklią kainodarą Amerikoje lemia joje vyraujanti milžiniška konkurencija ir pasiūla, dažniau vykstantys išpardavimai, netgi palankus dolerio kursas:

„Pavyzdžiui, šiuo metu iš JAV perkant populiarųjį „Apple iPhone 13“, galima sutaupyti iki 200 eurų. Pasitaiko, kad tam tikras prekes, esant sandėlių „valymams“, įsigyti pavyksta ir 90 proc. pigiau.“


Racionali analizė išvakarėse – rytas be pagirių

Išpardavimų karštligės dalyviams marketingo strategijos specialistas L.Šimonis pataria iš anksto atsakingai atlikti namų darbus.

„Reikia iš principo žinoti, ką ir kur pirksi, pasidaryti analizę. Mano akimis, „Black Friday“ labai pateisinamas dalykas, jeigu perkama internetu, daiktas reikalingas, tu iš tiesų išloši sutaupydamas, nereikia bėgioti, šalti per naktį laukiant prie parduotuvės durų, o po to dar grūstis joje.

Patarčiau vengti impulsinio pirkimo – kad po „Black Friday“, apžvelgdamas pirkinius, nesijaustum kaip po stiprių pagirių“, – teigia L.Šimonis.

Asmeninio albumo nuotr./Linas Šimonis
Asmeninio albumo nuotr./Linas Šimonis

Būsimų pirkinių analizė – ne vieninteliai namų darbai, kuriuos 15min skaitytojams išpardavimų išvakarėse užduoda ekspertas. Ypač tiems, kurie dar ne iki galo drąsiai jaučiasi virtualiame pasaulyje:

„Susitvarkykite savo naudojamų paskyrų ir bankų slaptažodžius. Slaptažodis, kurį galite prisiminti, silpnas. Dar radikaliau: geras tas, kurio, į kompiuterį įvesdami nuo popieriaus lapo, pirmuoju bandymu neįrašote teisingai. Naudokite slaptažodžių tvarkykles – jos ne raketų mokslas. Kartais žmonės baiminasi: ar prekę atsiųs, ar ji atkeliaus laiku ir nesugadinta, ar nenuskaičiuos daugiau pinigų nuo banko kortelės.

Dar ne visi žino, kad dėl pinigų grąžinimo galima kreiptis į „MasterCard“, kurie, esant force majeure situacijoms, tai padaro.

Dar ne visi žino, kad dėl pinigų grąžinimo galima kreiptis į „MasterCard“, kurie, esant force majeure situacijoms, tai padaro. Verta įjungti loginį mąstymą ir visada turėti dozę skeptiškumo. Paskaityti internetinių parduotuvių atsiliepimus, tačiau irgi apdairiai: egzistuoja ištisa „perkamų“ atsiliepimų industrija, pavyzdžiui, tame pačiame „Amazon“.“

Nutylimi mokesčiai išlenda į dienos šviesą

Logistikos problemų išvengti ir tolygiai pardavimus paskirstyti siekiantys prekybininkai „Black Friday“ išpardavimus šiemet pradeda kur kas anksčiau negu įprasta ir organizuos visą lapkričio mėnesį, o savaitei po „Juodojo penktadienio“ nuolaidų maratoną pratęs „Kibernetinis pirmadienis“.

Lietuvių startuolis Shipzee“ yra paruošęs išpardavimų gidą su informacija, kaip sumaniai pasinaudoti amerikietiškomis Black Friday ir Cyber Monday išpardavimais. Naudinga tiems lietuviams, kurie, kaip ir 57 proc. apklausose pasisakančių amerikiečių, geriausius pasiūlymus medžios internete, o ne alkūnių penkiakovėse prekybcentriuose.

„Shipzee“ ir „unsplash.com“ nuotr./Išpardavimai
„Shipzee“ ir „unsplash.com“ nuotr./Išpardavimai

„Reikėtų atsijoti pelus nuo grūdų ir suprasti, kad kainų skirtumus stipriai lemia ir tai, iš ko perkate. Pavyzdžiui, tokiose internetinėse parduotuvėse kaip „Amazon“ ar „eBay“ prekes siūlo daugybė didelių ir mažų pardavėjų, iš kurių įsigijus, savarankiškai tenka rūpintis prekės siuntimu, mokesčiais bei muito procedūromis. Tokiu atveju „Black Friday“ – anoks stebuklas“, – pastebi M.Ribelis.

„Shipzee“ nuotr./Prekės keliauja į Lietuvą
„Shipzee“ nuotr./Prekės keliauja į Lietuvą

Kaina su paketu „Viskas įskaičiuota“

Lietuvių startuolio atstovas 15min detalizuoja, kaip tokiems tarpininkams kaip „Shipzee“ pavyksta užtikrinti sklandų prekių iš JAV įsigijimą sąlyginai žemomis kainomis, kol tuo tarpu kiti siūlo aukštesnius įkainius ir pirkėjus palieka pačius dengti papildomus kaštus.

„Klientui pateikus norimos prekės nuorodą iš bet kurios JAV elektroninės parduotuvės per užsakymo formą, elektroniniu paštu atkeliauja galutinės kainos pasiūlymas su visais tarpininkavimo, siuntimo ir importo mokesčiais. Bendradarbiaujame su viena didžiausių siuntimo kompanijų JAV, todėl siuntimo kaštai stipriai mažesni negu siunčiantis prekes savarankiškai.

„Adobe Stock“ nuotr./Pasaulyje žinomi prekės ženklai
„Adobe Stock“ nuotr./Pasaulyje žinomi prekės ženklai

Be to, naudojame įvairius taupymo metodus, kuriais paprasti vartotojai pasinaudoti galimybės neturi, partnerystės programas su amerikiečiais prekybininkais bei prekių konsolidavimą siunčiant. Tai leidžia produktus nupirkti bei gabenti pigiau ir greičiau už kitus“, – paaiškina „Shipzee“ ekspertas.

M.Ribelio teigimu, nepriklausomai nuo metų laiko, tarp geidžiamiausių Lietuvos internautų prekių patenka elektronika, apranga, kosmetika, aksesuarai iš „Apple“, „Lenovo“, „Tommy Hilfiger“, „Calvin Klein“, „Guess“, „Sephora“, „Michael Kors“.

Vis dėlto pagrindinės nuolaidų medžioklės vyksta „Black Friday“, „Cyber Monday“ ir šventiniu laikotarpiu, namams pakvipus cinamonu ir apelsinais. Pastarajam tarpininkavimo platforma kiekvienais metais rengia originalius amerikietiškus dovanų gidus, kuriuose pristatomos kruopščiai atrinktos dovanos moterims, vyrams ir vaikams.

Sužinokite, kaip pasinaudoti amerikietiškomis „Black Friday“ nuolaidomis ir išpardavimais „Shipzee.com“ internetinėje platformoje.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis