„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai
2015 09 22

Mūsų pasąmonės spąstai, į kuriuos pakliūvame dažniausiai

Žmogaus smegenys – vienas paslaptingiausių reiškinių, kurio iki galo neperprato nei psichologai, nei kiti mokslininkai. Kodėl tam tikrose situacijose žmogus linkęs elgtis vienaip, o ne kitaip? Kas lemia mūsų požiūrį, nuotaiką ir priimamus sprendimus? Kodėl mums atrodo, kad kuo tolyn, tuo viskas blogyn?

Taip pat skaitykite: Santykių ekspertas Šarūnas Mažuolis pataria: kaip atsikratyti nepasitikėjimo

Šis, „grupinio šališkumo“ efektas priverčia mus pervertinti „savo“ grupės žmones ir nepagrįstai nuvertinti tuos, apie kuriuos iš tiesų nieko nežinome.

Kodėl aplink tiek daug nėščių?

Dažnai nutinka taip, kad mes pradedame pastebėti kažką mums neįprasto, naujo, išskirtinio. Mums netgi ima atrodyti, kad tas „kažkas“ mus persekioja. Nors tiesa yra ta, kad anksčiau to „kažko“ mes tiesiog nepastebėdavome. Tai vadinamasis „pasirinkto pastebėjimo“ efektas.

reachli.com nuotr./Bateliai
reachli.com nuotr./Bateliai

Pavyzdys: jūs nusiperkate naują automobilį ir nuo to momento visur aplink matote tokius pačius automobilius.

Arba moteris, kuri sužinojo, jog laukiasi, pradeda pastebėti daug nėščių moterų. Tai gali būti bet kas: kokia nors daina, retai vartojamas posakis ar nauji batai.

Bandos instinktas

Mes dažnai net nepastebime, kaip lengvai pasiduodame bandos jausmui. Pavyzdžiui, kai grupė žmonių renka kokį nors numylėtinį, ar tai būtų sporto komanda, ar dainininkas, politikas ir pan., dalis mūsų smegenų, atsakančių už individualumą, „išsijungia“. Mūsų sąmonė patenka į „grupinio mąstymo“ spąstus.

Pavyzdžiui, daiktas, kuris bendradarbiams atrodo „geras“, greičiausiai ir jums pasirodys „geras“. Panašiai ir sporte: jeigu dauguma jūsų aplinkos žmonių labai „sirgs“ už tą pačią komandą, jums bus labai sunku nepasiduoti ir palaikyti kitą komandą.

Tyli, vadinasi, sutinka

Polinkį manyti, kad žmonės mąsto taip pat, kaip ir mes, sukelia „perkėlimo efektas“. Pavyzdžiui, dažnai radikalių grupuočių nariai yra įsitikinę, kad už grupės ribų gyvena dar daugybė lygiai taip pat galvojančių žmonių, nors tokių gali iš viso ir nebūti.

Taip pat skaitykite: 6 kambarių testas atskleis, ko trokštate iš gyvenimo

Su šiuo efektu yra susijęs ir panašus, „melagingo konsensuso“ efektas – klaidingas įsitikinimas, kad tylintys aplinkiniai su mumis tikrai sutinka.

Su nuolaida – vadinasi, pigiau

Mes atkreipiame dėmesį į skaičių skirtumą, bet ne į jų dydį. Tai vadinamasis „inkaro efektas“, dar vadinamas palyginimo spąstais. Šiuo efektu dažnai pasinaudoja pardavėjai.

Klasikinis pavyzdys – prekių išpardavimas. Mes matome dvi kainas ir įvertiname skirtumą tarp jų, o ne pačias kainas. Jeigu nuolaida yra didelė, mums susidaro klaidingas įspūdis, kad prekė yra pigi. Šį metodą naudoja ir kavinės. Jie į valgiaraštį įtraukia labai brangius patiekalus tam, kad kitų kainos atrodytų visai normalios.

Pagalvosiu apie tai rytoj

1988 metais buvo atliktas įdomus tyrimas: 74 proc. žmonių, pirkdami maistą savaitei, rinkosi naudingus vaisius. Tačiau kai jų paprašė pirkti maistą tai pačiai dienai, 70 proc. pasirinko šokoladą.

Dalykas tas, jog „šiandien“ mes esamę linkę elgtis daug lengvabūdiškiau, negalvodami apie tai, kas bus „rytoj“. Mes nesąmoningai perkeliame atsakomybę kažkam kitam, tam, kuo būsime rytoj. Tačiau tiesa ta, kad rytoj mes būsime tokie patys.

Shutterstock nuotr./Šokoladas.
Shutterstock nuotr./Šokoladas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“