Naomi Campbell, Linda Evangelista, Stephanie Seymour, Christy Turlington, Tyra Banks – jų, devintojo dešimtmečio podiumų žvaigždžių, dailūs bruožai kėlė pavydą, daugybė merginų svajojo apie tokius veidus. Tarp modelių, kurie triumfavo šių metų mados pristatymuose (ant podiumų ir spausdintoje reklamoje) – Julie Hoomans, Marjan Jonkman, Maartje Verhoef, Lineisy Montero, Adrienne Juliger, Greta Varlese, Odette Pavlova, Harleth Kuusik, Julia Nobis, Lexi Boling...
„Man jų grožis akių nebado. Ir tai yra gerai – nenoriu jaustis nepilnavertė žiūrėdama į jas. Labiau noriu matyti skirtingus ir tikrus veidus – kaip savo, draugių, pažįstamų“, – rašė viena iš virtualaus straipsnio apie šiandieninius modelius ir madą komentatorių.
Šią mintį pratęsia kone labiausiai dėl savo ypatingos išvaizdos nūnai aptarinėjamas modelis – kanadietė Winnie Harlow: „Manau, kad industrija atsiveria, bet jai reikia mokytis priimti įvairias grožio formas, priešingas buvusioms ir vis dar esančioms.“ Žurnalistų paklausta, kokių mados liberalėjimo požymių ji mato, Winnie atsakė: „Galimybę būti savimi ir rodyti industrijai, kad grožis turi daug pavidalų.“
Marco Jacobso pasirinkimai
Ar žinote, kad kasmet pagarsinama statistika, kokia buvo mados renginiuose, žurnalų fotosesijose dalyvavusių modelių įvairovė? Tradiciniai vertinimo kriterijai – odos spalva, amžius, svoris, lytiškumas. Ne išimtis ir šie metai. Antai pro mados įvykių stebėtojų akis nepraslydo, kad 2016-ųjų rudens ir žiemos kolekcijų pristatymuose Milano mados savaitės metu nepasirodė nė vienas „plus-size“, vyresnio amžiaus ir translytis modelis. Kad Niujorke, Paryžiuje, Londone galimybė buvo suteikta tik šešiems nestandartinių formų modeliams ir tai, palyginti su pavasario ir vasaros šou, – didelis nuosmukis. Kad Niujorke, kai buvo rodoma šių metų rudens ir žiemos mada, podiumu pražingsniavo daugiausia nebaltaodžių (visur tradiciškai karaliauja baltaodės).
Nepaisant akivaizdaus bangavimo, mados apžvalgininkų išvada optimistinė: tas konservatyvus, kai kalbama apie modelius, pasaulis, tegu ir labai iš lėto, keičiasi. Marcas Jacobsas, vienas iš kol kas negausaus būrio dizainerių, laužančių nusistovėjusias normas (jis yra pelnęs neoficialų įvairovės čempiono titulą), savo internetinėje svetainėje taip pakomentavo 2016-ųjų „Marc Jacobs“ pavasario ir vasaros sezoną: „Jo reklaminė kampanija – susijusių įvykių serija, vizualus pasakojimas. Tai – asmeninis žmonių, kurie mane inspiruoja ir atveria mano protą, skatina galvoti ir matyti kitaip, dienoraštis.“
Šiems metams skirtus dizainerio darbus, be itin paklausių modelių, demonstravo ir profesionalūs „nestandartai“, ir žmonės ne iš mados pasaulio. Antai mados savaitės Niujorke uždarymo renginyje dizainerio šou „razina“ tapo dainininkė Beth Ditto, kuri pati save pristato taip: „Stora feministė lesbietė iš Arkanzaso.“ Atstovaudama moterims, kurių kūnai nė iš tolo neprimena ilgakojų podiumo gazelių, ji pasirodė greta topmodelių Kendall Jenner ir Adrianos Limos...
Kosmetikos industrijos „trans“ žingsniai
2015-iais labai garsiai nuskambėjo žinia, kad „Make Up For Ever“ savo veidu pasirinko translytę moterį. Prie jos vardo imta rašyti: „Andreja Pejic – pirmasis iš translyčių modelių, pasirodžiusių „Vogue“ puslapiuose ir pasirašiusių kontraktą su įtakinga kosmetikos kompanija.“ Andrejos padedama, „Make Up For Ever“ užsibrėžė tikslą skleisti žinią: „Būk drąsi, nenuspėjama, būk savimi!“ Šių metų pradžioje pasaulis sužinojo apie kitos kosmetikos industrijos vedlės „MAC“ ir Caitlyn Jenner partnerystę: pelnas, gautas už vardinius translytės TV žvaigždės lūpų dažus, bus skirtas tokių žmonių bendruomenės poreikiams.
Jos pramušė sieną
Vardydami devintajame dešimtmetyje išgarsėjusius modelius, nepaminėjome Kate Moss, kuriai prilipo „antisupermodelio“ etiketė. Tradicinė gražuolė? Ne, bet netaisyklingas veidas ir apskritai asmenybė turi tai, kas verčia A klasės mados namus ir žurnalus daug metų jos stipriai geisti. Kitoniškumas – vienas iš Kate kozirių. Juo pasižymi ir jos jaunosios kolegės Winnie Harlow, Jillian Mercado, Madeline Stuart, Diandra Forrest, Kelly Mittendorf, Laura O᾽Grady, Ashley Graham... Nors, tipiško vartotojo akimis, šios merginos turi akis badančių išvaizdos netobulumų, jos – mūsų dienų mados industrijos įžymybės.
Winnie Harlow serga autoimunine vitiligo liga (baltme), todėl jos veidas ir kūnas padengti baltomis dėmėmis. „Tai tik odos būklė, o ne gyvenimą keičiantis faktorius!“ – tvirtina daugybę fanų turinti mergina, vaikystėje patyrusi begales patyčių. „Mūūū!“ – šaukdavo ją pamatę moksladraugiai. „Karvė!“ – girdėjo ji tūkstančius kartų. Winnie Harlow instagrame atrado ir pasauliui parodė Tyra Banks, kaip žinia, vadovaujanti realybės šou „Kitas Amerikos topmodelis“. Sėkmė, kurios Winnie sulaukė pasirodžiusi toje programoje, – beprecedentė. Dizaineris Ashishas Gupta mano, kad taip nutiko todėl, kad „Winnie unikali išvaizda – tai iššūkis tobulumo apsėstai industrijai ir jos suvokimui, kas gražu, o kas ne. Winnie dalyvavimas madų šou kelia klausimą apie susiformavusius modelių stereotipus, kuriuos matome. Kitas klausimas, kurį ji inspiruoja, – kas yra tie pavyzdžiai, kuriais jaunoms moterims vertėtų sekti?“
Jillian Mercado, mados tinklaraštininkė ir modelis, serga raumenų distrofija ir nuo dvylikos metų yra įkalinta neįgaliojo vežimėlyje. Tačiau tai nebuvo kliūtis pasirašyti darbo sutartį su viena žinomiausių pasaulio modelių agentūrų „IMG Models“, tapti gaminių, reklamuojančių naują Beyonce albumą „Limonadas“ ir jam skirtą šiųmetinį pasaulinį turą, veidu.
Kai prieš porą metų „Diesel Jeans“ atstovai, rinkdamiesi modelį savo kampanijai, paklausė konkurse dalyvavusios Jillian, kodėl jai turėtų teikti pirmenybę, mergina nedvejodama atsakė: „Todėl, kad noriu pakeisti pasaulį.“ Štai dar viena jos mintis apie ryžtą demonstruoti „Thistle & Spire“ apatinį trikotažą (nors Jillian kūnas išvagotas po įvairių operacijų likusių randų): „Norėjau iššūkio, nes tuos, kurie turi negalią, žmonės dažnai ima vertinti kaip tam tikros rūšies fetišą, užuot matę seksualias ir sveikas individualybes.“
Madeline Stuart serga Dauno sindromu. Tačiau australė yra žingsniavusi Niujorko mados savaitės podiumu, bendradarbiauja su aksesuarų, sportinių ir vestuvinių drabužių kūrėjais.
„Madeline – mergina, kuri troško būti modeliu. Užuot atmetę tai kaip paaugliškas ir neįgyvendinamas fantazijas, jos tėvai pasamdė asmeninį trenerį ir jis padėjo Madeline atsikratyti 23 kilogramų, – pasakoja Damianas Graybelle, „EverMaya“ prezidentas, pasirinkęs modelį, sergantį tokia liga, kompanijos veidu. – Ji taip įkvepia! Ji įkūnija visus tuos idealus, apibrėžiančius tikrą, o ne dirbtinį grožį. Tikrą vidinį grožį... Jos žavi išorė tėra papildantis veiksnys.“ Madeline feisbuko paskyra turi daugiau kaip šešis šimtus tūkstančių „patinka“, instagramas – daugiau nei šimtą tūkstančių sekėjų.
Diandros Forrest oda turėtų būti tamsi, bet dėl melanino sintezės sutrikimo ji gimė albinosė. Modelio blakstienos ir plaukai šviesūs, akys žalios, oda – kone pieno spalvos, tačiau nosis ir lūpos išduoda afrikietišką kraują. Tamsiaodžių kaimynų apsuptyje augusiai mergaitei dėl tokios išvaizdos teko kęsti nuolatinius užgauliojimus, bet juos pakeitė žmonių komplimentai, kai bjaurusis ančiukas virto gulbe.
Diandra – pirmoji albinosė, įsiliejusi į garsiosios „Elite Models“ agentūros modelių būrį. Ji reguliariai pasirodo įvairiuose madų šou, yra dirbusi su kosmetikos kompanija „MAC“, dizaineriais Vivienne Westwood ir Jeanu Pauliu Gaultier. „Man patinka, kad nesu mergina, kuri atrodo kaip visos kitos“, – sako ji. Kai šių metų vasarį vyko „Gypsy Sport“ rudens kolekcijos pristatymas, Diandra podiumu vaikščiojo su septynių mėnesių dukrele ant rankų.
Kelly Mittendorf veidas kampuotas, nosis plati, akys siauros, tarsi prispaustos sunkių viršutinių vokų, didelė dantų švarplė – ne, ji tikrai neatitinka įprastų moteriško grožio standartų. Tačiau 2011-iais „Prada“ pakvietė ją, dar nebaigusią vidurinės, būti reklaminiu veidu. Kitąmet mergina jau dalyvavo „Marc Jacobs“ šou, maža to, būtent jai buvo patikėta tai, ko trokšta bet kuris modelis kaip ypatingo įvertinimo: Kelly uždarė kolekcijos pristatymą.
Paskui – daugybė mados renginių įvairiuose pasaulio kraštuose, fotosesijų reklaminėms kampanijoms ir mados žurnalams... Šiuo metu ji studijuoja Arizonos universitete, todėl modelio darbui gali skirti mažiau laiko, tačiau sako: „Man patinka būti modeliu, noriu gerai pažinti šią industriją, ištyrinėti įvairius jos aspektus prieš tapdama labiau „normali“ – ta, kuri dirba nuo devynių iki penkių.“
Laura O᾽Grady pateko į šį sąrašą dėl... ausų. Jos tokios atlėpusios! Į 15 metų paauglę dėmesį pirmiausia atkreipė modelių agentė Anne Morgan, psichologės išsilavinimą ir modelio darbo patirties turinti agentūros „Distinct Model Management“. Ji ir pristatė talentingą ir nestandartiškai atrodančią merginą mados pasauliui. Kad jo asams jaunutis modelis iš Dublino pasirodė įdomus, liudija Lauros dalyvavimas „Yves Saint Laurent“ ir „Vivienne Westwood“ kolekcijų pristatymuose, liaupsių jai skyrė svarbiausi mados ir stiliaus žurnalai. „Maniau, kad su savo didelėmis ausimis, akimis ir vešliais antakiais atrodau kvailai, tačiau modelio darbas privertė suvokti, kad unikalūs žmogaus bruožai daug įdomesni nei tie „tobuli“, kurių daugelis taip trokšta. Štai kodėl nemėgstu sunkaus makiažo ir dirbtinio įdegio. Nėra ko slėpti išvaizdos trūkumų, jei sugebi juos priimti ir suvoki, kad jie daro tave nepakartojama.“
Ashley Graham svoris daugeliui dailiosios lyties atstovių tikrai nėra patrauklus, tačiau ji išgarsėjo kaip „plus-size“ modelis ir moteris, mylinti savo kūną. Internetinėje svetainėje www.healthyceleb.com („Sveikos įžymybės“) nurodoma, kad Ashley bendradarbiauja su „IMG Models“ ir kitomis agentūromis, o jos ūgis – 175 cm, svoris – 91 kg. Įspūdingų formų moteris pozavo „Levis“ reklamoms, „Sports Illustrated“, „Vogue“ „Harper’s Bazaar“, „Elle“ žurnalams, maudymosi kostiumėlių gamintoja „Swimsuitsforall“ kuria vardinius Ashley Graham paplūdimio drabužėlius – ištisus ir bikinius.
„Mėgstu maudymosi kostiumėlius „stringai ir bikinis“, jie – vieni iš mano favoritų“, – pasakoja Ashley. – Esu savo kūno ir savo gyvenimo bosė ir norėčiau, kad kitos moterys jaustųsi taip pat. Atrodo, buvau aštuoniolikos, kai mano agentas paragino sulieknėti. Užsakovai yra sakę tą patį. Buvo metas, kai į klausimus sau: „Ar tu laiminga? Ar tu sveika?“ atsakydavau: „Ne!“ Tačiau vieną dieną pradėjau dažniau lankytis sporto salėje, keisti mitybos įpročius... Ir visa tai davė rezultatą: šiandien modelio Ashley Graham kūno linkiai tebėra nestandartiniai, tačiau man jie žavūs ir seksualūs. Kas gi pasikeitė? Mano savivertė, mano protas.“