„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai
2020 02 27

Steve'as Jobsas nekentė „PowerPoint“: Žinantiems, apie ką kalba, jo nereikia

Jis – ne vienintelis. Jeffas Bezosas, Steve'as Ballmeris ir kiti verslininkai milijonieriai taip pat nesižavi šiuo populiariu įrankiu.
Stevas Jobsas
Steve'as Jobsas / „Scanpix“/AP nuotr.

Painiava, manau, kyla todėl, kad S.Jobso skelbimuose apie produktus buvo pasitelkiama prezentacijų grafika, neva naudojant pačios „Apple“ produktą „Keynote“.

Todėl peršasi išvada, kad S.Jobsas tiesiog teikė pirmenybę savosios įmonės, o ne konkurentų produktui. Ši prielaida pagrįsta, tačiau pažvelkime į platesnį kontekstą.

S.Jobsas iš tikrųjų atskleidė, kaip ir kada jis naudojo prezentacijų grafiką. Štai visa citata: „Aš nekenčiu, kai žmonės naudoja skaidrių prezentacijas, o ne mąsto. Žmonės sprendžia problemas kurdami prezentacijas. Noriu, kad jie imtųsi spręsti problemą iš esmės, susėstų prie stalo, o ne rodytų krūvas skaidrių. Žmonėms, kurie žino, apie ką kalba, nereikia skaidrių.“

Šias mintis reikia panagrinėti išsamiau, taigi pradėkime.

S.Jobsas neturėjo omenyje prezentacinės grafikos, naudojamos per transliuojamus renginius. Kaip jau minėjau anksčiau, produktų pristatymai vis tiek yra ypatingas atvejis, nes reikia parodyti gaminio atvaizdų. Tai, ką kritikavo S.Jobsas, buvo įmonėse labiausiai paplitęs „PowerPoint“ skaidrių naudojimas, kai jos pasitelkiamos įmonės vidaus susitikimų metu. S.Jobsas norėjo, kad susitikimai būtų interaktyvūs, kad žmonės galėtų „skelti žiežirbas“, nes tai – būtina kūrybinio proceso dalis.

Kad sužadintų savo intelektą, žmonės susitikime turi būti aktyviai įtraukiami. Kai jiems tiesiog rodoma skaidrių seka, visi, išskyrus pranešėją, tampa pasyvūs ir diskusija atidedama iki pristatymo pabaigos. Taip nutinka visada, net jei pristatymas kruopščiai apgalvotas.

Palaipsniui vyniojant vieno žmogaus idėjas, gali būti sugaišta per daug laiko – dažnai net visas susitikimas. Tai siaubingai neveiksminga, net kai susitikimo moderatorius turi daug idėjų, kuriomis nori pasidalyti.

Štai kodėl pranešėjai taip dažnai tiesiog skaito iš savo skaidrių.

Paprastai susitikimą vedantis žmogus pasitelkia „PowerPoint“ (ar „Keynote“, ar bet kurią kitą pristatymo grafinę programą), nes tai jam yra lengviausias būdas nusiraminti. Štai kodėl pranešėjai taip dažnai tiesiog skaito iš savo skaidrių. Jie nėra kruopščiai pasiruošę, todėl skaidrėmis naudojasi kaip sufleriu, kad prisimintų, ką norėjo pasakyti.

S.Jobsas gimė pakankamai seniai, kad žinotų, kaip buvo anksčiau, kol pristatymų nebuvo taip lengva sukurti. Dar prieš devintojo dešimtmečio pabaigą – laikotarpį, kai S.Jobsas nuveikė daugumą savo novatoriškiausių darbų – prezentacijų grafika būdavo pasitelkiama tik dideliems viešiesiems renginiams, tokiems kaip produkto pristatymas.

Tai buvo daroma praktiniais sumetimais – vienintelis būdas sukurti aukštos kokybės prezentacijų grafiką buvo nuotraukų skaidrių rinkinys.

Vidiniuose susitikimuose ir diskusijose dažniausiai buvo naudojamos baltos lentos ir transparantai (kurie paprastai būdavo piešti ranka) bei instruktažiniai dokumentai. Lentos ir transparantai, be abejo, yra interaktyvūs, kviečiantys tartis ir dalytis idėjomis, tuo tarpu instruktažiniai dokumentai, kurie reikalauja parašyti išbaigtus sakinius ir sudėlioti rišlias pastraipas, skatina rašantįjį apgalvoti savo mintis. Taip nėra skaidrių atveju.

Jei teisingai interpretuoju citatą, S.Jobsas norėjo, kad prezentacijų grafika (nepriklausomai nuo to, kaip ji buvo sukurta ir rodoma) būtų naudojama tik tada, kai kažkas pristatoma didelei auditorijai, o ne kaip bendras įrankis įprastų kasdieninių susitikimų metu.

Kad susidarytume visapusiškesnį požiūrį, žvilgtelėkime, ką kai kurie kiti garsūs generaliniai direktoriai yra pasakę apie „PowerPoint“ (įtariu, kad „PowerPoint“ jiems prezentacijoms naudojamus skaidrių rinkinius, nesvarbu, kokia programa panaudota jų generavimui):

  • Jeffas Weineris, „LinkedIn“ generalinis direktorius

Anot J.Weinerio, prezentacijos neegzistuoja: „Svarbu būti budriam šiuo klausimu, nes dauguma žmonių, parengę medžiagą, automatiškai norės surengti prezentaciją... Atmetus prezentaciją, susitikimą galima skirti vertingo diskurso generavimui: pateikti bendrą kontekstą, gilintis į reikšmingus duomenis ir įžvalgas, ir, svarbiausia, prasmingai diskutuoti.“

  • Jackas Dorsey, „Twitter“ generalinis direktorius

„Kai tik pateksite į erdvę, kurioje iš tiesų turite ką nors apčiuopiamo, tada ir prasidės tikrasis mokymasis. Išlįskite iš „Keynote“, iš „PowerPoint“ ir pradėkite kurti ir dalytis savo kūryba su kitais.“

  • Steve'as Ballmeris, buvęs „Microsoft“ generalinis direktorius

„Anksčiau „Microsoft“ susitikimai atrodydavo taip: ateinate su medžiaga, kurios dar nematėme, ir pristatote ją skaidrėmis. Jūs tikriausiai pasirinksite metodą, kurį aš vadinu ilgu ir vingiuotu keliu. Vesite klausytoją savo atradimų ir tyrinėjimų keliu ir galiausiai pateiksite savo išvadą.

Nusprendžiau, kad daugiau to nebenoriu. Nemanau, kad tai efektyvu. Taigi šiais laikais dauguma susitikimų vyksta taip – atsiunčiate man medžiagą iš anksto, o aš ją perskaitau ir pasiruošiu.“

  • Jeffas Bezosas, „Amazon“ generalinis direktorius

„Gerai struktūruotas informatyvus tekstas, o ne šiaip tekstas, yra tai, ko mes norime. Jei kas nors „Word“ dokumente sudėlios punktus, dokumentas atrodys taip pat blogai, kaip ir „PowerPoint“. 4 puslapių atmintinę parašyti sunkiau, nei „parašyti“ 20 puslapių „PowerPoint“ prezentaciją yra todėl, kad geros atmintinės pasakojimo struktūra verčia geriau apmąstyti ir geriau suprasti, kas yra svarbiau ir kaip viskas susiję.

„PowerPoint“ stiliaus pristatymai tam tikra prasme leidžia užpudruoti idėjas, suplokštinti bet kokį santykinį svarbos pojūtį ir ignoruoti idėjų tarpusavio ryšį.“

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“