Unikalus dėstytojo požiūris pelnė jam Metų jaunimo influencerio titulą – jis sugebėjo įrodyti, kad net sudėtingas mokslas gali būti priartintas prie jauno žmogaus kasdienybės, rašoma Vilniaus universiteto pranešime žiniasklaidai.
Vos prieš dvejus metus daktaro laipsnį apsigynęs dėstytojas neseniai buvo pripažintas Metų jaunimo influenceriu ir Metų jaunimo darbuotoju – šiuos titulus jam suteikė Lietuvos jaunimo organizacijų taryba (LiJOT), įvertinusi jo aktyvią veiklą švietime, kuri apima tiek mokslo populiarinimą, tiek studentų įkvėpimą bei įtraukimą į akademinę bendruomenę.
„Ačiū ačiū, nebūčiau taip toli nuėjęs be savo kačiuko, čia tikroji mano mūza“, – juokauja V.Šumskas, turėdamas omenyje savo katytę Kleopatrą.
Paklaustas, ar nesusilaukia kritikos būdamas kitoks nei dauguma dėstytojų, V.Šumskas teigia: „Kritika yra savaime suprantama proceso dalis, juk kuo daugiau visko darai, tuo daugiau atsiranda ir klaidų. Esu labai dėkingas kolegoms, kurie po šitiek avantiūrų mane vis dar pakenčia ir dar nenukabino mano plakatų nuo fakulteto sienų, jūs, mielieji, esate tikrasis auksas.“
Kai mokslas ir socialiniai tinklai susijungia
Jaunasis mokslininkas išsiskiria gebėjimu perteikti mokslą paprastai ir patraukliai, o matematikos žinias skleidžia ne tik universiteto auditorijose ir mokyklų klasėse, bet ir socialiniuose tinkluose.
Dėstytojas, aktyviai besireiškiantis „TikTok“ ir „Instagram“ platformose, jungia rimtą mokslą su humoru. „Ne ne, „TikTok“ - tai mano katytės paskyra, aš pats keliu į „Instagram“, mes taip pasidalinę. Dabar lenktyniaujam, kuris surinks daugiau sekėjų. Aš mėgstu į „Instagram“ kelti smagius momentus iš paskaitų ir mokslo pasaulio, o katytė visaip kaip filmuojasi ir bando būti „TikTok“ modeliu. Ilgą laiką jai sekėsi geriau, bet, atrodo, atėjo mano metas“, – pusiau juokais, pusiau rimtai pasakoja aktyvus dėstytojas.
Pasitelkęs kūrybiškumą, V.Šumskas kuria matematikos ir mokslinių memų turinį, kuris tampa patrauklus ir aiškus net aštuntokams. Jo tikslas – įrodyti, kad mokslas nėra tik sausos formulės, o dinamiška ir įdomi sritis, kurią gali suprasti kiekvienas. Šis unikalus turinys, pritraukiantis jaunimą ir priverčiantis į mokslą pažvelgti kitu kampu, leido V.Šumskui išsiskirti tarp kitų jaunimo turinio kūrėjų ir tapti autoritetu ne tik mokiniams, bet ir jauniems mokslininkams.
„Turiu prisipažinti – manęs niekas taip neprajuokina, kaip studentų memai apie studijų realijas. Viskas ir prasidėjo nuo pačių studentų. Yra įvairių specialybių memų puslapių, kuriuose studentai dalinasi savo studijų subtilybėmis. Kai pamačiau, kad mano mokomi mikrobiologijos studentai irgi turi tokį puslapį, užsinorėjau ir aš jiems ką nors nusiųsti apie matematiką. Žinoma, su slaptu ketinimu juos kažko išmokyti. Juk pamatysi kokį juokutį su matematine formule, žiūrėk, gal kitą kartą tą formulę bus ne taip baisu matyti, gal ir įsimins labiau. Be to, kai kurie memai yra išties aukštos edukacinės vertės, kadangi padeda lengvai atskleisti sudėtingus konceptus“, – apie išskirtinio turinio kūrimo pradžią pasakoja V.Šumskas.
Juokelių kūrimui įgavus pagreitį, neilgai trukus dėstytojas su studentais sugalvojo ir naujo renginio formatą – memų kūrimo triatloną. „Darome jį įvairių VU švenčių proga. Kol kas atrodo, kad tai unikalus VU fenomenas – neteko rasti, kad kas nors pasaulyje daugiau darytų tokius renginius. Iš tos inercijos prieš metus įkūrėme ir naują VU laisvalaikio draugiją „Kauliukas“, tapome oficialia Studentų atstovybės dalimi. Smagu atrasti bendrų hobių su studentais ir kartu kurti kai ką didesnio“, – veiklos sėkme džiaugiasi V.Šumskas.
Už humoro – rimti moksliniai tyrimai
Be socialinių tinklų ir akademinės veiklos, V.Šumskas prisideda ir prie įvairių tarpdisciplininių tyrimų VU MIF Taikomosios matematikos institute.
„Mano disertacijos tema išties įdomi – apie hibridinės dimensijos modelius. Jie gaunami, kai nagrinėjame sritis, kuriose susipina keleto skirtingų dimensijų kūnai. Kad ir kas tai būtų, svarbiausia yra tai, kad kartu su šia tema ateina ir gebėjimas spręsti įvairių gamtos procesų lygtis.
Turime itin stiprią mokslinę komandą, dirbančią skysčių dinamikos srityje. Pagrindiniai šios srities taikymai yra matematinėje medicinoje, o tai – labai įkvepiantys realaus mokslo uždaviniai. Pavyzdžiui, turime nuostabių duomenų iš bendradarbiavimo su Santaros klinikų chirurgais. Dėl pažangių institute atliktų mokslinių tyrimų galime teikti konsultacijas ir kartu tyrinėti įvairius įdomius medicininius atvejus“, – pasakoja dėstytojas.
V.Šumskas dalinasi ir kitais bendradarbiavimo su įvairių sričių kolegomis vaisiais: „Artimai dirbame su VU chemikais. Šiuo metu sprendžiame vieną itin įdomų deimantų sintezės uždavinį – chemikai tyrinėja tokį YAG kristalą (itrio aliuminio granatą), kuris naudojamas lazeriuose ir kitose šviesos technologijose. Mes kaip matematikai galime atlikti cheminės reakcijos modeliavimą – kompiuterinėse simuliacijose nanometrų lygmeniu modeliuojame reakcijos eigą. Pagal gaunamus duomenis galime pasiūlyti rekomendacijas, kaip pasiekti geresnę reakcijos išeigą ar sutaupyti energijos ją vykdant. Tai dar vienas itin įdomus realaus pasaulio uždavinys, o aplink – dar daugybė jų.“
Papildomos veiklos – iniciatyvos moksleiviams
Šalia akademinės veiklos V.Šumskas dalyvauja ir VU MIF projekte „Pamoka su universiteto dėstytoju“, kurio metu keliauja po Lietuvos mokyklas, dalinasi žiniomis ir ugdo moksleivių domėjimąsi tiksliaisiais mokslais. Šios iniciatyvos siekis – skatinti moksleivius pažinti mokslą iš arčiau, ugdyti kritinį mąstymą ir pasitikėjimą savo galimybėmis.
„Manau, kad bendradarbiavimas tarp mokyklų ir aukštojo mokslo institucijų yra labai svarbus. Ypač dabar, kai esame savotiškoje švietimo krizėje. Moksleiviams labai svarbu pamatyti, ką realaus galima nuveikti su aukštuoju mokslu. Mokytojai tokias pamokas visuomet pasitinka su džiaugsmu, moksleiviai taip pat. O jeigu nuvažiuoji į kurio nors iš savo studentų mokyklą – dar papildomas džiaugsmas“, – projekto nauda neabejoja dėstytojas V.Šumskas.
Be to, Vytenis kartu su komanda įkūrė startuolį „iLapė“, skirtą mokslo populiarinimui bei moksleivių iniciatyvoms. Šioje edukacinėje studijoje matematika ir gamtos mokslai yra integruoti į kompiuterinio žaidimo kūrimą. „Kurdami žaidimą moksleiviai ir pramoksta programuoti, ir susipažįsta su gamtos dėsniais, ir dar parsineša namo savo sukurtą žaidimą. Bendradarbiaujame su Lietuvos žaidimų kūrėjų asociacija, geriausių darbų autoriams padedame dalyvauti konkursuose, supažindiname su įmonėmis, kurioms reikalingi skaitmeniniai kūrėjai“, – pasakoja studijos „iLapė“ įkūrėjas.
Unikalų V.Šumsko požiūrį į mokslą atspindi ir jo paskaitose naudojami kačiukų lipdukai – jie tampa smagiu paskatinimu už aktyvų dalyvavimą. Taip dėstytojas siekia sumažinti akademinės aplinkos formalumą ir paskatinti studentus drąsiau įsitraukti į mokymosi procesą. Jo dėka moksleiviai ir studentai įgyja ne tik žinių, bet ir smalsumo mokslui, suvokia jo praktinį pritaikymą ir svarbą.