Metinė prenumerata tik 6,99 Eur. Juodai geras pasiūlymas
Išbandyti

Žaneta Fomova: „Gyvenime gali planuoti verslą, bet santykiai šeimoje – nenuspėjamas dalykas“

Šiuolaikiniam verslininkui ar įmonės vadovui vien ekonominių rinkodaros žinių jau per maža. Metas turėti tvirtus filosofijos, psichologijos, filologijos ar menotyros pagrindus. Tokią išvadą daro lauko reklamą ir oranžinių dviračių cirkuliaciją Vilniuje valdančios įmonės „JC Decaux Lietuva“ generalinė direktorė Žaneta Fomova. Pusšimčiui žmonių vadovaujanti moteris įgytą išsilavinimą ir užgyventą asmeninę patirtį sieja su atvirai ir drąsiai priimamais iššūkiais.
Žaneta Fomova
Žaneta Fomova / Tomo Kaunecko („Ciklopas“)/žurnalas „Laima“ nuotr.

– Lauko reklama formuoja viso miesto veidą, veikia mūsų sąmonę ir pasąmonę kartais labiau, nei matoma televizijoje. Taigi žmogui, kuris ja rūpinasi, tenka didelė atsakomybė.

– Per trylika darbo reklamoje metų pastebėjau į gera besikeičiantį žmonių skonį ir augančius jų estetinius poreikius. Vartojimo kultūra pasiekė tokį lygį, kai jų, šiuo atveju ir manęs, jau nebetenkina primityvi reklama. Todėl dažnai mūsų įmonės sukurti objektai tampa šiuolaikinio meno kūriniais. Pasaulio miestų, tarp jų ir Vilniaus, įvaizdį šiandien kuria tokie architektai, kaip Normanas Fosteris, Philippeʼas Starckas ar Patrickas Jouinas.

Paradoksas: aš ir pati per pastarąjį dešimtmetį pasidariau mažesnė, bet išrankesnė vartotoja nei anksčiau. Televizorius mūsų namuose beveik niekada neįjungiamas, išskyrus kai kurias sporto varžybas, ir atlieka labiau meno kūrinio ar dekoro elemento funkciją. Pavyzdžiui, ir manęs, ir mano vaikų niekada nepaveiks nesveikų maisto produktų reklama. Tačiau visada stabteliu prie išradingai sukurtų reklamos plakatų ir tų, kurie skelbia kokius nors miesto įvykius: spektaklius, parodas, koncertus, festivalius ir pan.

Neįsivaizduoju, kaip galėčiau dirbti kompanijoje, kurios prioritetas nebūtų moralios reklamos principai. „JC Decaux“ jų paiso daugiau nei penkiasdešimt metų. Nuo tada, kai vienas keturiolikmetis prancūzų berniukas, vasarą dirbdamas tėvų batų krautuvėlėje Bovė mieste, nusprendė paspartinti verslą. Prekyba sunkiai judėjo, tad vaikas sumanė ant A5 formato lapų parašyti ir nupiešti reklaminių skelbimų ir išklijavo juos mūrinėse miesto transporto stotelėse. Jau nuo kitos dienos batų verslas tiesiog klestėjo, o meras stvėrėsi už galvos, kad reklamos akcija – nesankcionuota, ir rudenį tėvams teko sumokėti nemažai mokesčių. Taip gimė Jeano Claude’o Decaux reklamos verslo legenda. Būtent ši jautri paauglio istorija buvo viena iš svarbių priežasčių, nulėmusių renkantis naują darbą.

Gal jau esu užsigrūdinusi, gal ramaus (ne plėšraus!) pasitikėjimo savimi išmokau prieš tai vadovaudama kitoms įmonėms, tačiau natūralus elgesys, kai nesidraskai ir nenori pasirodyti kitokia, nei esi, visada gelbsti.

Kai prieš devynerius metus patekau į skelbto konkurso finalą ir jau skridau į pokalbį su kompanijos valdybos nariu Londone, jaučiausi kaip niekada rami. Neslėgė net mintis, kad pretenduoju dirbti vienoje didžiausių reklamos įmonių pasaulyje. Gal jau esu užsigrūdinusi, gal ramaus (ne plėšraus!) pasitikėjimo savimi išmokau prieš tai vadovaudama kitoms įmonėms, tačiau natūralus elgesys, kai nesidraskai ir nenori pasirodyti kitokia, nei esi, visada gelbsti. Nepavyks – na ir kas, neturiu, ką prarasti... Pasivaikščiosiu palei Bakingamo rūmus ir – namo. Tiesa, važiuodama iš oro uosto traukiniu dar atsiverčiau savo būsimos kalbos užrašus, tačiau tuoj pat įkišau juos į rankinę, nes pajutau, kad tai šiek tiek dirgina. Bendravimas su bosu prasidėjo nuo mano mandagaus atsiprašymo, kad tobulai nekalbu angliškai, o jis atsiprašė, kad tobulai nekalba lietuviškai, ir abu nusijuokėme. Pokalbis truko gerą valandą, bet apie darbą šnekėjome gal tik dešimt minučių, visą kitą laiką – apie gyvenimą. Būtent tokiomis akimirkomis ir supranti, kad baigti du su ekonomika susijusius aukštuosius (mano atveju – verslo administravimą ir tarptautinį verslą ir teisę) – per maža. Reikia tokio išsilavinimo, kuris tave darytų eruditą. Taigi šiandieninės mano šiuolaikinio meno studijos yra ir galimybė „persijungti“ į kitokią, skirtingą nuo verslo, aplinką, ir intelektinė nauda.         

– Tavo karta buvo bene pirmoji, susidūrusi su labai ryškia emancipacijos banga: merginoms žiniasklaida ir sociumas primygtinai piršo karjeros, be kurios tarsi būtų nevisavertės, kultą.

– Su tuo susidūriau dar pirmaisiais studijų metais. Tačiau namie mačiau kitokį gyvenimą ir buvau auklėjama visai kitokiais pavyzdžiais: mama, pianistė ir akordeonininkė, Lvovo konservatorijos absolventė, atvyko į Kauną, ištekėjo už tėčio, kuris vėliau tapo didelės gamyklos direktoriumi, ir visą gyvenimą paskyrė (nedrįsčiau sakyti – paaukojo) šeimai – atsidėjo auklėti mane su aštuoneriais jaunesne seserimi Olga. Be to, gimdytojos pareiga buvo nuolat priimti ir užimti aukštas pareigas visuomenėje einančius svečius, palaikyti su jais pokalbį, domėtis, kas dedasi pasaulyje...

Tomo Kaunecko („Ciklopas“)/žurnalas „Laima“ nuotr. /Žaneta Fomova
Tomo Kaunecko („Ciklopas“)/žurnalas „Laima“ nuotr. /Žaneta Fomova

Tokia aplinka man darė didelę įtaką. Ypač senelis, į kurį lygiavosi visi šeimos nariai. Jis Kaune vadovavo stambiai metalo gamyklai, tačiau, skirtingai nuo kai kurių kitų sovietmečio įmonių vadovų, buvo aukštos moralės žmogus ir nemokėjo naudotis jokiomis nomenklatūros privilegijomis. Mes, aštuoni trijų kartų atstovai, gyvenome penkiasdešimties kvadratinių metrų dviejų kambarių bute. Kai valdžia gavo pramanytą skundą, kad turime didelį namą, o atvažiavusi patikrinti komisija pamatė realias generalinio direktoriaus gyvenimo sąlygas (aplinkui – vien skalbiniai, o kreida baltintos sienos mudviejų su pussesere aplaižytos, nes, matyt, organizmui trūko medžiagų), jau po kelių dienų šeimai skyrė erdvų keturių kambarių butą.

Moteriai būtina turėti savo finansų, kad jai neoru nuolat atsiskaityti vyrui.

Būdama paauglė supratau, kad nenorėčiau sekti šeimos moterų pėdomis ir atsidėti vien tik namams. Man kur kas įdomiau būdavo su tėčiu važinėti į visokius verslo susitikimus (Lietuvoje tuomet buvo pirmi laisvosios ekonomikos žingsniai) ir stebėti, kaip aptariamos ir pasirašomos verslo sutartys, kaip kuriami ir paleidžiami į rinką nauji produktai, nei klausytis mamos, kaip gaminami vienokie ar kitokie patiekalai ir serviruojamas stalas. Tačiau jos nepaisyti irgi negalėjau. Taigi emancipacija aplankė gana anksti ir sukėlė begalę prieštaravimų. Septyniolikmetė jau supratau, kad moteriai būtina turėti savo finansų, kad jai neoru nuolat atsiskaityti vyrui: štai vakar nusipirkau rankinę, šiandien – lūpų dažus, o rytoj norėčiau kvepalų, ateityje ketinu apsilankyti pas kosmetologę, užsirašyti į sporto klubą ir italų kalbos kursus. Tai daugiau nei žema!

– Vaiko akimis matei, kaip verslo pirmeiviai Lietuvoje susiduria su kriminaliniais elementais.

– Anksti nebebuvau vaikas. Šešiolikos baigiau vidurinę – eksternu, o jau septyniolikos pasiprašiau administratore į tėčio Aleksote atidarytą kavinę „Žaneta“, kurią išlaikėme trejus metus, kol atsirado kitų verslo prioritetų. Štai tada toje kavinėje ir susidūriau su „stogų“ reiškiniu: vieną dieną, nuo atidarymo praėjus gal mėnesiui, sulaukiau būrelio vaikinų. Išlipę iš dvejų durelių „Lincoln“, pareiškė: „Mes esame jūsų „stogas“, ir jūs privalėsite mokėti po tūkstantį dolerių kas mėnesį.“ Neišsigandau, nors toliau labai atvirai, be užuolankų, aiškino, kad, nesutikus mokėti, gali įvykti įvairių nelaimingų atsitikimų šeimos nariams, gali sudegti pastatas, automobiliai ir pan. Po akimirkos prisistatęs tėtis reikalo ėmėsi šaltai ir griežtai: liepė lygiai per dvi minutes apleisti patalpą, nes kitaip į darbą paleisiąs vinčesterį (kurio, žinoma, gyvenime nebuvo turėjęs ir šaudyti nemokėjo, o aš savo tėtį tą akimirką pamačiau kitomis akimis – kaip be galo drąsų vyrą).

Kitą dieną užsuko pats Kauno mafijos vadeiva Henrikas Daktaras, kažką pasikalbėjo su tėčiu, matyt, įsitikino, kad čia ne ta verslo rūšis, kur „greitai, lengvai ir daug“, ir galiausiai paliko mus ramybėje. Taigi mano lietuviškos ekonomikos supratimas prasidėjo nuo tokių pamokų. Jos ne išgąsdino, o leido dar labiau pajusti itin svarbų dalyką: kad ir kokios būtų aplinkybės, kad ir su kokiais reketininkais susidurtum, vis dėlto sąžiningo verslo principas visuomenėje veikia.    

Tomo Kaunecko („Ciklopas“)/žurnalas „Laima“ nuotr. /Žaneta Fomova
Tomo Kaunecko („Ciklopas“)/žurnalas „Laima“ nuotr. /Žaneta Fomova

     

– Tiesa ar melas, kai žiniasklaida kai kurias vadoves ar šiaip karjeros siekiančias moteris tiesiog idealizuoja ir kuria iš jų tobulas herojes: kokios jos profesionalios lyderės, puikios žmonos, mamos, keliautojos, virtuvės meistrės, rašytojos, maratonų dalyvės...  

– Toks moters pateikimas visuomenei primena muilo operas, kuriomis patiki, į kurias įsijaučia kiek siauresnio akiračio žmonės. Matyt, jiems reikia tokių superherojų, kad būtų į ką lygiuotis ir iš ko mokytis. Kita vertus, tie žiniasklaidos herojai nori patys atrodyti nepriekaištingi ir sukurti tobulo žmogaus legendą, nes yra įsitikinę, kad su sėkmės palytėtais visi nori bendrauti, nori prie jų šlietis. Ar tas tobulojo mitas padeda siekti gyvenimo aukštumų, sunku pasakyti. Jei ir taip, vadinasi, labai trumpai, nes idealizavimas gerokai prasilenkia su realybe ir paskui visi pamato, kad karalius nuogas. Juk nesi Dievas: jei tau lemta būti profesionaliai vadovei, komandos sielai, žiūrėk, šeimoje kyla nesklandumų, ima trupėti santykiai su mylimuoju, atsiranda rūpesčių dėl vaikų, o jei namie įsivyrauja harmonija, tada pajunti nepasitenkinimą tuo, ką darai profesinėje srityje. Nebijokime pripažinti: ir šeimoje, ir darbe mus nuolat lydi pakilimai ir nuopuoliai. Ir su vienais, ir su kitais turime mokėti susidoroti: atlaikyti sėkmės valandas nėra lengviau, nei kilti iš prarajos.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Tyrimas: lietuviams planuojant kalėdinio stalo meniu svarbiausia kokybė bei šviežumas
Reklama
Jasonas Stathamas perima „World of Tanks“ tankų vado vaidmenį „Holiday Ops 2025“ renginyje
Reklama
85 proc. gėdijasi nešioti klausos aparatus: sprendimai, kaip įveikti šią stigmą
Reklama
Trys „Spiečiai“ – trys regioninių verslų sėkmės istorijos: verslo plėtrą paskatino bendradarbystės centro programos