05 13

Pasimatuokime savivertę: kas rodo, kad reikalai prasti ir kaip tai pakeisti

Savivertė – tai apibendrinta nuomonė apie save ir tai, kokią vertę suteikiame sau tam tikroje situacijoje. Ši nuomonė gali būti teigiama, kai apie save galvojame „aš geras“, „aš vertinga“, „esu graži“ arba neigiama „esu blogas“, „esu nieko vertas“. Tokiu atveju, kai apibendrinta nuomonė apie save yra negatyvi, kalbame apie žemą savivertę. Nors mes ir įpratę apie savivertę galvoti kaip apie kažką pastovaus ir nekintamo, tačiau gera žinia ta, kad savivertė – nuolat banguojantis, gyvenimo eigoje kintantis dalykas.
Moteris
Moteris / Shutterstock nuotr.

Savivertė formuojasi santykyje su aplinka, ji negali atsirasti be tam tikro pagrindo, o tas pagrindas – tai pasitikėjimas kitais žmonėmis ir supančiu pasauliu. Tai skamba neįprastai, nes atrodo, kad visų pirma turime pasitikėti savimi, o tik tada jau galėsime pasitikėti kitais, jaustis saugiai. Tačiau prisiminkime žmogaus raidą.

Kai kūdikis gimsta, jis negali savimi pasirūpinti, yra priklausomas nuo kitų ir turi pasitikėti aplinkiniais žmonėmis. Taigi, savivertė formuojasi santykyje. Pirmiausiai – su tėvais, kai esame maži, vėliau, kai jau nebesame globojami tėvų, save matome tarsi jų akimis.

Jei šiame ankstyvosios raidos etape kažkas vyko ne taip, jei negavome bazinio saugumo jausmo, jei neturime savasties pamato, labai sunku auginti ir puoselėti savo savivertę. Jei negalime pasitikėti kitais, nuolat turėsime budėti ir stebėti, ar mums negresia kažkoks pavojus ir bus sunku pereiti prie savęs, savo stiprių ir silpnų pusių pažinimo, savęs tobulinimo.

Be to, jei ankstyvame amžiuje suvokiame, kad negalime pasitikėti kitais, bandome viską daryti patys, kliautis tik savimi, pasirūpinti viskuo vieni patys, o tai yra neįmanoma užduotis, dėl ko patiriame nesėkmes ir šalia to, kad nepasitikime kitais, pradedame nepasitikėti dar ir savimi.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis