Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Psichologė E.Petkutė apie smurtaujančius vaikus: „Neteisinga visą atsakomybę užkrauti mokyklai“

Paramos vaikams centro steigėja Erna Petkutė ketvirtadienį susirinkusiems Lietuvos nacionalinėje Martyno Mažvydo bibliotekoje kalbėjo apie smurto ir patyčių prevenciją. Tai ji padarė pristatydama keturias pagrindines centro vykdomas programas.
Patyčios
Patyčios / 123rf.com nuotr.

Išklausęs informaciją apie šias programas, auditorijoje buvęs vyriškis pastebėjo, kad programos galbūt ir geros, tačiau situacijos jos daugelį metų nekeičia. Jis atkreipė dėmesį į tai, kad jo mokyklos metais visi žinojo, kas yra skriaudėjai, tačiau niekas su tuo pakovoti nesugebėjo.

„Šiauliuose vienas vaikas smurtavo prieš visą klasę, ir niekas negalėjo nieko padaryti“, – kalbėjo jis ir kėlė klausimą, ar neverta pirmiausia pagalvoti apie tai, kur slypi šios problemos esmė, ir tuomet formuoti atsako į ją formas.

„Aš labai suprantu jūsų nusivylimą, nes jūs kalbate ir apie tą patyrimą, kurį turite. Manau, kad daugelis savo mokyklose, klasėse esame susidūrę su tokiomis situacijomis. Vienas iš dalykų, kurį norisi pasakyti, kad, žinoma, jokie pokyčiai niekada nevyksta greitai. Svarbiausias jūsų iškeltas klausimas, kurį išgirdau, yra didysis, jį kiekviena mokykla turi išspręsti ir pasikelti kompetenciją, neabejoju.

Situaciją reikia įvertinti iki tos minties, kur tą vaiką vežti, kur jį perkelti, kai jo elgesys destruktyvus, kai toks elgesys nuolat kartojasi. Tam reikia labai daug kompetencijų, ir tai klausimas, kaip mokykla išnaudoja savo galias“, – reaguodama į vyriškio pastabas kalbėjo psichologė.

Dalis vaikų, anot jos, labai blogai jaučiasi namuose, todėl smurtauja mokykloje. Bet kita dalis esą jaučiasi gerai ir neturi jokių išgyvenimų, skatinančių smurtą, bet jie tokiu būdu įsitvirtina.

„Aš manau, jog kartais užstringame ant kažkurio priemonių taikymo laiptelio ir pradedame sakyti, kad čia jau nieko negalima padaryti. Reikia vertinti to vaiko gyvenimo situaciją, daryti kažką su šeima. Gal tam vaikui reikia specializuotos pagalbos? Nereikia manyti, kad galbūt viską turi padaryti mokykla. Kai kuriais atvejais vaikas turi psichikos, raidos sutrikimų“, – dėstė ji.

Pasak specialistės, centro atstovai vykdami į mokyklą ir žiūri, kokie sprendimai būtų tam tikroje situacijoje reikalingi, tačiau jų įgyvendinimas jau priklauso nuo mokyklos.

Pristatė programas

E.Petkutė pranešimo metu pristatė tokias programas, kaip „Antras žingsnis“, „Big Brothers Big Sisters“, „Saugumo mokymai vaikams“, „Taiki mokykla“.

„Big Brothers Big Sisters“ (liet. „Kiekvienam vaikui – po Didįjį Draugą“) programa yra viena seniausių, geriausiai žinomų ir efektyviausių prevencinių programų pasaulyje, skirtų padėti vaikams. Tai unikali programa, kurios sėkmę lemia individuali, ilgalaikė, stabili vaiko ir savanorio draugystė, specialus savanorių paruošimas, taip pat profesionali vaiko ir savanorio draugystės priežiūra.

„Big Brothers Big Sisters“ programa – tai savanoriška individuali pagalba vaikams, kur kruopščiai atrinktas ir specialiuose mokymuose apmokytas savanoris individualiai bendrauja su jam paskirtu 7–14 m. vaiku ar paaugliu ir padeda jam įveikti įvairius gyvenimiškus ir lengvus psichologinius sunkumus, o jų bendravimą prižiūri ir konsultuoja specialistai. Savanoriai suteikia vaikams ir paaugliams reikalingą palaikymą ir teigiamą suaugusio žmogaus pavyzdį.

Savanoris (Didysis Draugas) ir vaikas (Mažasis Draugas) susitinka kartą per savaitę ir kartu praleidžia ne mažiau kaip dvi valandas. Draugystės pradžioje yra pasirašoma Draugystės sutartis, kuri galioja vienerius metus. Praėjus metams bendru vaiko, savanorio, vaiko tėvų ar globėjų ir programos koordinatorių sutarimu Draugystės sutartis pratęsiama dar metams arba užbaigiama.

Auditorijoje buvęs vyras pasidžiaugė, kad jo šeimos atveju ši programa iš tiesų veikia, o jo dukra iki šiol palaiko ryšį su mergaite, su kuria susipažino per šią programą.

„Antrasis žingsnis“ – tai socialinių emocinių įgūdžių lavinimo ir smurto prevencijos programa, kuri padeda mažinti vaikų agresyvų elgesį, moko tinkamai reikšti jausmus ir spręsti konfliktus, suprasti savo elgesio pasekmes. „Antras žingsnis“ – tyrimais paremta programa, skirta pradinių klasių vaikams. Programa – puikus įrankis mokytojams: dirbti įdomu ir vaikams, ir pedagogams, nes naudojamos įvairios veiklos formos (diskusijos, vaizdinė medžiaga, vaidmenų žaidimai).

Dalyvaudami programoje mokiniai:

  • išmoksta savireguliacijos – tai padeda tinkamai ir produktyviai dalyvauti klasės darbe;
  • išsiugdo empatiją – mokosi tvarkytis su savo stipriais jausmais ir spręsti konfliktus su kitais;
  • mokosi emocijų valdymo – stiprių emocijų atpažinimas ir mokėjimas nusiraminti padeda save sukontroliuoti, nesielgti agresyviai;
  • įgyja problemų sprendimo įgūdžių – tai padeda tinkamai spręsti bendraamžių tarpasmeninius konfliktus bei mažina impulsyvų ir agresyvų elgesį.

Saugumo mokymai. Maždaug vienas iš penkių vaikų tampa seksualinio smurto auka: patiria prievartą ar priekabiavimą realiame gyvenime ir internete. Žinodami apie šiuos pavojus, vaikai galėtų jų išvengti. Taip pat labai svarbu, kad tėvai ir pedagogai mokėtų vaikams paaiškinti įvairius saugumo aspektus.

„Jie (saugumo mokymai – aut.) prasidėjo kartu su tokia išsipildymo akcija, jie (išsipildymo akcijos rengėjai – aut.) buvo susidomėję ir, keičiantis jų (išsipildymo akcijų – aut.) politikai, norėjo tai įgyvendinti. Globos namuose auklėtojoms, socialiniams darbuotojams vedėme (mokymus – aut.), vėliau sumažinome ir pritaikėme įvairesnėms vaikų grupėms ir dabar įvairiai vykdome – kartais mokyklose apmokome specialistus, kartais patys vedam“, – sakė E.Petkutė.

Programos „Taiki mokykla“ paskirtis – įgalinti mokyklos bendruomenės narius konstruktyviai spręsti konfliktus ir mažinti agresyvaus bendravimo apraiškas, mokykloje sukurti tokią mokymuisi draugišką aplinką, kurioje kiekvienas mokyklos bendruomenės narys būtų fiziškai ir psichologiškai saugus, kad galėtų dirbti ir mokytis, palaikyti konstruktyvius ryšius tarp mokytojų, tėvų ir mokinių, kad kiekvieno poreikiai ir skirtingumas būtų gerbiami. Prevencinė programa skirta visai mokyklos bendruomenei.

Prevencinę programą sudaro: programos vadovas, konfliktų mediacijos mokymų medžiaga, mokymų vadovas mokymų vedėjams.

Sukurtas produktas yra riboto naudojimo. Prevencinę programą gali naudoti tik parengti specialistai, t. y. išklausę specialius parengimo dirbti pagal programą kursus. Taip pat, neviešinant visos medžiagos, turi būti užtikrinta prevencinės programos medžiagos apsauga, kad programos nauda ir veiksmingumas nesumažėtų.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“
Reklama
„Energus“ dviratininkų komandos įkūrėjas P.Šidlauskas: kiekvienas žmogus tiek sporte, tiek versle gali daugiau
Reklama
Visuomenės sveikatos krizė dėl vitamino D trūkumo: didėjanti problema tarp vaikų, suaugusiųjų ir senjorų