Verslo etiketas: kas tai yra ir kiek nuo jo priklauso jūsų sėkmė?

Tikriausiai daugelis verslo atstovų sutiks, kad būti geriausiam savo srityje dar nereiškia užimti lyderio poziciją rinkoje. Todėl ne mažiau svarbu reprezentuoti save taip, kad kiti norėtų dirbti kartu ir laikytų patikimais rinkos profesionalais. Siekiant tokio pripažinimo, svarbu išmanyti ir bendravimo meną, mokėti sukurti gerą ne tik pirmąjį įspūdį, gebėti įsiklausyti į klientų ir partnerių norus bei lūkesčius, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Verslo etiketas
Verslo etiketas / Shutterstock nuotr.

Etiketo ekspertė Indrė Sapagovaitė Briedelienė sako, kad etiketas yra įvaizdžio dalis, o jį įvaldžius ne tik pasikeičia aplinkinių požiūris, bet ir išauga pasitikėjimas savimi. „Pagal atliktus tyrimus, tik 15 proc. mūsų sėkmės priklauso nuo turimų kompetencijų. Didžiuosius tikslus pavyksta pasiekti įvaldžius bendravimo meną. Čia ir atsiranda verslo etiketo svarba, kurio tikslas yra sklandi, pagarbi ir profesionali komunikacija su kitais. Žmonės dirba su žmonėmis, o etiketo tikslas yra pagarbus ir dėmesingas elgesys su aplinkiniais“, – komentuoja ji.

Asmeninio arch. nuotr./Indrė Sapagovaitė Briedelienė
Asmeninio arch. nuotr./Indrė Sapagovaitė Briedelienė

Pirmajam įspūdžiui – vos kelios sekundės

Pamačius kitą žmogų pirmajam įspūdžiui susidaryti užtenka vos kelių sekundžių. I. Sapagovaitės Briedelienės teigimu, žaibiškai suveikia pirmykščiai instinktai, kažkada buvę svarbūs tam, kad žmogaus smegenys įvertintų, ar šalia esantis kelia pavojų, ar ne. Įrodyta ir tai, kad pirmųjų sekundžių įspūdis dažnu atveju nepasikeičia net ir ilgiau bendraujant. Tad ir verslo susitikimų metu sėkmę galima užsitikrinti vos per kelias akimirkas.

Etiketo ekspertei antrina ir „Workland“ biurų vadovė Laura Panovienė, kuri teigia, kad geram pirmajam įspūdžiui verslo susitikimų metu reikšmės turi ne tik bendravimo menas bei bendras profesionalus įvaizdis, bet ir susitikimo vieta.

„Susitikimų vietos pasirinkimas partneriams ar klientams gali būti viena indikacijų apie įmonės vidinę kultūrą, požiūrį į darbą, procesų valdymą. Reprezentatyvios ir profesionalios verslo erdvės pasirinkimas susitikimui gali tą patį parodyti apie jūsų organizaciją, veiklą, taip pat ir jūsų profesionalų požiūrį, rimtą nusiteikimą, pagarbą partneriams“, – sako L. Panovienė.

Dalis įmonių atstovų svarbius susitikimus vis dar planuoja kavinėse ar restoranuose. L. Panovienė pripažįsta – jei aptariami trumpi, nereikalaujantys konfidencialumo ar mažiau formalūs klausimai, juos galima spręsti pietų ar vakarienės metu. Visgi tai laikytina tik papildančiu, bet ne pagrindiniu pasirinkimu. Profesionalus susitikimų kambarys ar posėdžių salė visada bus reprezentatyvus, saugus pasirinkimas bet kokiam verslui.

Asmeninio arch. nuotr./Laura Panovienė
Asmeninio arch. nuotr./Laura Panovienė

L. Panovienė dalinasi, kad susitikimų sėkmę lemia turinys, aiškus planas ir medžiaga, kuria įmonės atstovas ruošiasi dalintis susitikimo metu. Tad ne mažiau svarbi ir techninė dalis bei galimybė be trikdžių rodyti ir pristatyti medžiagą. Reikėtų pagalvoti ir apie konfidencialumą.

„Prieš susitikimus svarbu apgalvoti šias dalis: kokia turi būti laikysena, veido išraiška ir tempas, kuriuo judate. Tai reiškia, ir kaip įeinate į patalpą, kabinetą. Pirmasis įspūdis susidaro ne tuomet, kai prieinate pasisveikinti, o jau tuomet, kai atidarote ir žmogus jus išvysta. Mes visi mėgstame, kai mus sutinka draugiškai, šiltai, palaikant akių kontaktą. Patys skirdami tokį dėmesį kitiems, kartu su ištiesta nugara ir tvirtu rankos paspaudimu, siunčiame signalą ne tik apie tai, kad esame draugiškai nusiteikę, bet ir savimi pasitikintys profesionalai“, – papildo I. Sapagovaitė Briedelienė.

Kada „tu“, o kada „jūs“?

Bendravimo etiketas ir geras įspūdis siekiant palaikyti puikius verslo santykius su klientais ar partneriais taip pat labai svarbus, o dažniausios klaidos, anot etiketo ekspertės, atsiranda tada, kai žmogus bendraudamas apie save galvoja daugiau nei apie pašnekovą.

„Negerai, jei dalyvaudami pokalbyje mintimis nuklystame į asmeninių klausimų sprendimą, pertraukinėjame, kitų istorijas užgožiame savo patirtimis ir pasakojimais, lengvai perkeliame dėmesį į dirgiklius – telefonus, kompiuterius, aplinkinius žmones, – komentuoja pašnekovė. – Tik tuomet, kai sutelkiame visą dėmesį į asmenį, su kuriuo bendraujame, sukuriame jaukią, ramią aplinką, kurioje atidarome galimybes lengviau siekti bendrų ar asmeninių tikslų, pasiunčiame signalą, kad mumis galima pasitikėti“, – dalinasi I. Sapagovaitė Briedelienė.

Ji išskiria kelias verslo santykiuose svarbiausias bendravimo etiketo dedamąsias: tvirtas ir taisyklingas pasisveikinimas, akių kontakto palaikymas, pagarba laikui – punktualumas, neigiamų emocijų suvaldymas ir argumentuotas konfliktų sprendimas remiantis faktais, tinkamo balanso tarp profesionalumo ir draugiškumo palaikymas.

Vienas dažnai klausimų keliančių bendravimo etiketo niuansų yra kreipiniai. Etiketo ekspertė pabrėžia, kad pradedant bendrauti su dar nepažįstamais žmonėmis teisingas kreipinys visuomet yra „Jūs“. Pasak jos, vienuose santykiuose į familiarų kreipinį „Tu“ norisi pereiti jau pirmajame pokalbyje, kituose – po ilgesnio laiko. Etiketas konkrečių laiko rėmų tam nenumato, šis sprendimas yra individualus. Į ką svarbu atkreipti dėmesį – pereiti prie kreipinio „Tu“ reikėtų tik po atskiro paraginimo, prašymo. Jaučiant, kad jau norisi santykius perkelti į familiaresnį lygį, bet kitas žmogus tokio paraginimo nepasako, galima patiems tai inicijuoti pasiūlant – „prašau, kreipkitės į mane tu“. Įprastai toks prašymas tampa abipusiu sutarimu.

Verslo aprangos etiketas laisvėja

Nors verslo aprangos etiketas su laiku šiek tiek laisvėja, prisitaiko prie modernėjančio gyvenimo, pagrindiniai principai išlieka. Vienas svarbiausių – aprangos kodo paisymas. Tai reiškia, kad prieš susitikimus verta atsižvelgti į įprastas darbo srities, įmonės ar susitikimo vietos gaires.

„Einant į verslo susitikimą banke apranga bus griežtesnė nei susitikime, kuris vyksta kūrybinės industrijos aplinkoje. Tie patys principai galioja ne tik aprangos deriniams, bet ir aksesuarams bei makiažui. Kuo formalesnė aplinka, tuo apranga ir likusios detalės yra subtilesnės, ir atvirkščiai, kuo laisvesnė aplinka, tuo daugiau yra pasirinkimų saviraiškai ir stiliui“, – sako I. Sapagovaitė Briedelienė.

Jos teigimu, geros verslo aprangos dedamosios yra tvirti, kokybiški ir išlyginti audiniai, tinkamas dydis, subtiliai pasirinktos atviros vietos, uždari ir švarūs batai, subtilūs aksesuarai, vos juntamas kvepalų kiekis.

„Tinkamai pasirinkę aprangos derinius susitikimams galime laimėti papildomą tašką. Potencialūs verslo partneriai susidarys geresnę nuomonę, nei tuo atveju, kai į šį klausimą pažiūrėsime atmestinai“, – apibendrina pašnekovė.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis