Y ir Z kartos ypatumai: kaip jie žiūri į išsilavinimą, santuoką ar lytiškumą?

„Pirmas dalykas, ką pamenu, tai internetas, susietas su laidiniu telefonu (manau, mane domino tie keisti garsai), mano tėvai priklauso kūdikių bumo kartai, o aš bent pusę gyvenimo gyvenau be mobilaus interneto patogumų“, – rašo Rachel Premack.
Studentai
Studentai / „Scanpix“ nuotr.

„Kitaip tariant – aš milenialė. Tūkstantmečio, arba Y kartos, vaikai (gimę 1982–2004 m.) apibūdinami kaip savanaudžiai, „psichologiškai sužaloti“, nuolat reikalaujantys patvirtinimo bei pražudę keletą industrijų, nuo restoranų iki muilo, žmonės“, – teigia R.Premack.

Tačiau atėjo laikas naujai kartai atsidurti dėmesio centre: karta Z, arba visi, gimę po 2004-ųjų, yra naujausia karta. Z kartos atstovai išties labai skiriasi nuo Y kartos atstovų.

Tiek rinkodaros specialistai, tiek paaugliai džiaugėsi, galėdami įvardinti skirtumus. Štai kas, pasak jų, skiria šias dvi kartas.

Y kartos vaikai didžiąją dalį savo vaikystės praleido be socialinių tinklų ar išmaniųjų telefonų

„Facebook“ pradėjo populiarėti 2008-aisiais. Pirmasis iPhone telefonas buvo sukurtas 2007-aisiais. Dėl to labai daug milenialų vaikystę praleido be mobiliųjų telefonų bei turėjo naudotis bendru šeimos stacionariu kompiuteriu.

Vyriausi milenialai net baigė aukštąsias mokyklas, naudodami su laidiniu telefonu susietą internetą, diskelius (angl. floppy disk) bei vaizdo kasečių grotuvus.

Z karta nežino pasaulio iki mobiliųjų technologijų

Iki 2000-ųjų dauguma Amerikos namų ūkių turėjo bent po vieną kompiuterį. Nors dauguma tūkstantmečio vaikų užaugo naudodamiesi internetu, tai vyko naudojantis bendru šeimos kompiuteriu.

Atsiradus mobiliam internetui Z karta kompiuterius turi savo kišenėse. Jie gali nuolat būti prisijungę, ko Y karta jaunystėje negalėjo.

Milenialai yra optimistiška karta, kuriai pataikavo tėvai bei jų gyvenime buvę suaugusieji.

Dauguma paauglių naujame tyrime sakė „Business Insider“, kad būtent technologijos skiria juos nuo tūkstantmečio kartos.

  • „Z karta tik tai ir žino, kadangi šios technologijos mūsų gyvenime buvo nuo pat mūsų kūdikystės“, – Niujorko gyventoja Isabelė Lagando, 14 m.

  • „Mūsų kartoje viskas vyksta čia ir dabar. Kadangi užaugome amžiuje, kai pranešimai gali būti nusiųsti akimirksniu, esame mažiau kantrūs už kitas kartas, kadangi rezultatus esame pripratę matyti iš karto“, – Šiaurės Karolinos gyventoja Margaret Bolt, 15 m.

  • „Bendraujame per socialinius tinklus, o tai keičia bendravimo dinamiką“, – Virdžinijos gyventoja Maddie Martin, 19 m.

Dauguma Y kartos augo geros ekonominės būklės laikais, tačiau dabar yra mažiau pasiturintys už savo tėvus

Mažiau nei pusė tūkstantmečio kartos mano, kad jie yra labiau pasiturintys už savo tėvus tokiame pačiame amžiuje, palyginti su 55 proc. kūdikių bumo kartos atstovų, praneša „Urban Institute“.

Mokslus baigę milenialai susidūrė su smarkiai sumažėjusia darbų pasiūla, be to, dauguma turėjo grąžinti studentišką paskolą.

Nepaisant to, jie žinomi kaip labai optimistiški žmonės, nepaisant sudėtingų ekonominių aplinkybių. Galbūt taip yra todėl, kad jie užaugo ekonominio žydėjimo laikais.

Milenialai yra optimistiška karta, kuriai pataikavo tėvai bei jų gyvenime buvę suaugusieji“, – praneša „Salesforce“.

Z karta užaugo mokomi būti taupiais

Tūkstantmečio karta vaikyste mėgaudavosi nesusimąstydami apie tuo metu klestinčią ekonomiką, Z kartos paaugliai jau yra dėl jos susirūpinę.

Naujame „Business Insider“ tyrime apie Z kartą beveik 10 procentų paauglių teigė, kad didžiausia problema, su kuria susidurs jų karta, bus susijusi su ekonomika ir skolomis.

Greičiausiai taip yra todėl, kad jų vaikystė buvo pažymėta Didžiąja recesija, užklupusia 2008-aisiais.

„Kadangi užaugo globalinės finansinės krizės metu, Z karta gana anksti pradeda realistiškai mąstyti apie finansines problemas ir karjerą“, – anksčiau „Business Insider“ sakė An Hodgson, „Euromonitor International“ pajamų ir išlaidų vadybininkė.

123rf.com/Verslas
123rf.com/Verslas

Milenialai buvo labiau linkę dirbti paaugliams įprastus darbus

Mokydamiesi mokykloje, 53 procentai Y kartos atstovų turėjo vasarinį darbą.

Pasak 2007-ųjų Vašingtono universiteto tyrimo, populiariausias darbas paaugliams buvo maisto ruošimas ir klientų aptarnavimas, prekyba bei pagalba biure.

Z karta labiau linkusi pinigus uždirbti iš „papildomos veiklos“

2016-aisiais 43 procentai paauglių turėjo vasarinį darbą. 2006-aisiais šis skaičius siekė 54 procentus, o 1996-siais – 65 procentus.

Z karta yra užsiėmusi studijomis arba papildoma veikla. Pasak vieno „Harvard Business Review“ tyrimo, apie 70 procentų paauglių dirba savarankiškai – moko skambinti pianinu, užsidirba iš savo „YouTube“ paskyros arba kitokiais išradingais būdais.

„Labai pabrėžiama išsilavinimo svarba, o laikas, praleistas mokantis, laikomas atlyginimu. Mažiau dėmesio skiriama individualiam darbui, norint kažką gauti“, – Masačusetso gyventojas Jake‘as Zuckeris, 15 m.

TAIP PAT SKAITYKITE: Psichologė-psichoterapeutė apie Z kartos vaikus: kaip su jais bendrauti ir nustatyti ribas

Z karta labiau domisi pasaulio kultūromis ir pomėgiais, nei Y karta domėjosi būdami paaugliais

„Geografinė padėtis nėra problema ir ji neapibrėžia, kas mes esame, – „Business Insider“ sakė Šiaurės Karolinos gyventojas Jogle De Leónas, 17 m. – Azijos kultūros, tokios kaip anime ir K-pop tampa vis populiaresnės tarp Z kartos atstovų.“

Normalu, kad Z kartos atstovai mėgaujasi turiniu, kilusiu už JAV ribų. Vėlgi – ačiū socialiniams tinklams. „Skam“, norvegų dramos serialas paaugliams, tapo populiarus Amerikoje po to, kai jo gerbėjas juos išplatino „Twitter“ ir „Youtube“ paskyrose.

Geografinė padėtis nėra problema ir ji neapibrėžia, kas mes esame.

O naujausias K-pop vaikinų grupės „BTS“ albumas užėmė pirmąją vietą „Billboard Magazine“ žurnalo muzikos sąrašuose – jiems padėjo atsidavę gerbėjai visame pasaulyje.

„Jie pripratę sugerti pramogų verslo siūlomus produktus, kilusius iš kitų pasaulio šalių“, – „Business Insider“ sakė Mary Leigh Bliss, vyriausioji „Ypulse“ turinio pareigūnė; tai tyrimų ir rinkodaros įmonė, susitelkusi į Z bei Y kartą.

Y karta buvo linkusi tikėti, kad aukštasis išsilavinimas yra reikalingas, net jei tai reiškė studentišką skolą

2010-aisiais baigusiųjų mokyklą bei stojančiųjų į aukštąją mokyklą skaičius siekė net 74 procentus.

Tačiau beveik trys ketvirtadaliai studentų išsilavinimą įgijo turėdami studentišką skolą. Vidutinė studentiška skola 2015-aisiais siekė 34 000 JAV dolerių. 2005-ai vidutiniška skola buvo 20 000 JAV dolerių.

„Scanpix“ nuotr./Studentas
„Scanpix“ nuotr./Studentas

Tai yra dalis to, ką „New York Times“ meno redaktorius M.H.Milleris apibūdino esė kaip „gerų ketinimų kupinas, tačiau neteisingas“ mąstymas tarp kūdikių bumo kartos tėvų, kad geras aukštasis išsilavinimas, nesvarbu, kokia jo kaina, yra sėkmės paslaptis.

„Nė vienas mano tėvų neturėjo elitinio išsilavinimo, tačiau jie tikėjo, kad brangi mokykla nėra materialistinis pinigų švaistymas; jiems tai buvo raktas į geresnį gyvenimą, kurio jie neturėjo“, – M.H.Milleris rašė „The Baffler“.

Z karta į studentų paskolas žiūri atsargiai

Kol kas dar nepaskaičiuota, kiek Z kartos atstovų renkasi nestudijuoti po vidurinės baigimo, tačiau labai daug šios kartos atstovų sakė „Business Insider“, kad jie nerimauja dėl studentiškos skolos. Analitikai sako, kad tai paveikė jų aukštosios mokyklos pasirinkimą.

„Z karta tyčia renkasi mokytis ne tokiose brangiose aukštojo lavinimo įstaigose, kad jas baigus turėtų mažesnę skolą, – 2017-ais „Mic“ sakė Jasonas Dorsey, Kartų kinetikos centro prezidentas. – Jokia arba mažesnė skola reiškia, kad į darbo rinką jie ateina būdami lankstesni, bei galintys rinktis tokį darbą, kokio iš tiesų nori, net jei už jį moka mažiau, kadangi didelė dalis jų atlyginimo nekeliaus į studentiškos skolos fondą.“

Pasak „AwesomenessTV“ pranešimo apie Z kartą, kai kurie šios kartos atstovai svarsto, ar išvis verta studijuoti.

Tiffany Zhong atidėjo stojimą, o vėliau išvis atsisakė studijuoti Kalifornijos universitete Berklyje ir tapo 18-mete investuotoja ir vėliau Z kartos vartotojų žvalgybos platformos „Zebra IQ“ įkūrėja.

„Kam skandinti save didžiulėse skolose, kai viską gali išmokti internetu, arba už nedidelę sumą išmokti konkretaus dalyko?“ – T.Zhong sakė „Business Insider“.

Y karta myli prekės ženklus

Vėlgi, šiai kartai augant ekonomikos būklė buvo sveika, tad jaunuoliai buvo pratę leisti daug pinigų paauglių prekių ženklams, tokiems kaip „Abercrombie“, „Hollister“ bei „American Apparel“.

„Buvo laikas, kai jauni žmonės siekė akivaizdžiai demonstruoti dėvimus prekės ženklus: kalbame apie didžiulį polo žaidėjo logotipą ant Ralph Lauren marškinėlių arba ryškų Calvino Kleino logotipą ant džinsų“, – „Fast Company“ rašė Elizabeth Sergan.

TAIP PAT SKAITYKITE: Kodėl jaunoji Y karta nebejaučia skurdo baimės? Psichologo komentaras

Z kartos atstovai labiau linkę demonstruoti savo individualumą

Neskaitant dievinančių „Supreme“ bei kitus gatvės stiliaus prekės ženklus, ištikimybė prekės ženklui nėra paplitusi tarp šiandienos paauglių.

„Jie ne taip susitelkę į prekės ženklą ir neišlaidauja tiek, kiek tūkstantmečio karta“, – „Fast Company“ sakė Kyle Andrew, vyriausiasis „American Eagle Outfitters“ rinkodaros pareigūnas.

Kaip anksčiau pranešė „Business Insider“, Z karta labiau mėgsta tendencijas, kurias galima pademonstruoti socialiniuose tinkluose – pavyzdžiui, vienaragio makiažą arba marškinėlius su politiniais šūkiais.

Galimybė pasigirti, kad gali įpirkti kažkokį prekės ženklą šių dienų paaugliams nėra taip įdomu; įdomiau parodyti savo individualumą ir asmenybę.

Dauguma Y kartos palaikė santuokos lygybę bei Baracką Obamą, tačiau buvo linkę rodyti nepasitenkinimą politinėmis partijomis

2006–2007 m. aukštųjų mokyklų studentai savanoriavo bei dalyvavo vietinėse politinėse partijose, tačiau turėjo dvejopą požiūrį apie nacionalinę žiniasklaidą ir federalinę valdžią, parodė 2007-ųjų tyrimas.

Y karta buvo pirmoji, kuri labai karštai palaikė vienalytes santuokas.

Sulaukus balsavimo amžiaus, dauguma šių studentų nepriklausė jokiai partijai. „Jiems nepatinka partijų sukuriama konkurencinga bei konfrontacinė atmosfera. Dauguma nenori, kad jų požiūrį ir identitetą ribotų priklausymas kuriai nors partijai, – pranešama tyrimo ataskaitoje. – Dauguma dar nesusidarė savo požiūrio, ir tai gali būti viena iš nepriklausymo jokiai partijai priežasčių.“

Tačiau jaunieji balsuotojai prisidėjo prie istorinių Baracko Obamos rinkimų 2008-siais. U karta taip pat buvo pirmoji, kuri labai karštai palaikė vienalytes santuokas.

Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Vilniuje oficialiai atidaryta vaivorykštės spalvų perėja
Vidmanto Balkūno / 15min nuotr./Vilniuje oficialiai atidaryta vaivorykštės spalvų perėja

Z karta labiau orientuota į socialinę lygybę nei tūkstantmečio

„Y karta padėjo išrinkti juodaodį prezidentą ir legalizuoti gėjų santuoką; dauguma Z kartos atstovų šiuos pasiekimus laiko norma“, – „Fast Company“ rašė E.Segran.

Z kartos atstovai sakė „Business Insider“, kad milenialai ir ankstesnės kartos nėra taip orientuoti į socialinę lygybę, kaip jie. Greičiausiai taip yra todėl, kad daug pažangos iš ankstesnių dešimtmečių, tokios kaip homoseksualų santuoka, jiems atrodo akivaizdi.

Tačiau jie daug aktyviau reiškia savo požiūrį apie rasių santykius, lyčių lygybę, LGBT teises, bei kitas identiteto problemas, praneša „AwesomenessTV“.

  • „Socialinė nelygybė bus rimtai svarstomas klausimas mano laikotarpiu. Labai daug dalykų iškeliama į dienos šviesą, ir nemanau, kad jie greitai dings“, – Šiaurės Karolinos gyventojas Trentas Couse‘as, 17 m.

  • „Didžiausia mano kartos problema bus aplinka ir politinių partijų poliarizacija. Kalbant apie poliarizuotas politines partijas, mano karta turės laviruoti pasaulyje, kuris bando būti juodai baltas, tačiau iš teisų turi labai daug pilkos erdvės“, – Virdžinijos gyventoja Maddie Martin, 19 m.

  • „Paaugliai nebuvo tokie politiškai aktyvūs nuo karo Vietname“, – Ilinojaus gyventoja Sadie Madden, 15 m.

Vis daugiau Z kartos atstovų tyrinėja naujas lyčių normas arba išvis atmeta lytis nei kitos kartos

Vienas 17-metis „Business Insider“ sakė, kad Z karta lytį priima kaip spektrą. Beveik 3 procentai paauglių nelaiko savęs nei vyru, nei moterimi – šis skaičius, pasak mokslininkų, tiriančių translyčių asmenų gyvenimą, yra didesnis už ankstesnius metus.

Tai reiškia kad jie yra genderqueer, tai reiškia, kad jie neidentifikuoja savęs kaip vyro ar kaip moters. „Mūsų karta sulaužė daugybę stereotipų“, – „Business Insider“ sakė 17-metis.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis