Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

15 specialisto patarimų, padėsiančių užtikrinti vaiko adaptaciją darželyje. Dažniausios tėvų klaidos

Pakalbinus tėvus, dažnai išgirstama, kad pirmosios vaiko savaitės darželyje būna sunkios, nors leisdami vaiką į naują aplinką beveik visi tyliai tikisi greitos adaptacijos.
Berniukas ir sausainis
Berniukas ir sausainis / Vida Press nuotr.

Darželių ir mokyklų tinklo „Pažinimo medis“ viena steigėjų ir direktorė Audronė Kancė-Grdzelišvili pranešime žiniasklaidai sako, kad visi vaikai patiria stresą dėl atsiskyrimo nuo mamos ir patekimo į svetimą aplinką.

Pasak jos, tėveliai vaiką į darželį leisti turėtų tik tvirtai apsisprendę ir nebekaitaliodami savo sprendimo, kadangi adaptacijos metas vaikui yra gana skausmingas.

A.Kancė-Grdzelišvili linki tinkamai suprasti, kaip ir dėl ko vaikas jaučiasi, ir padėti jam išgyventi adaptaciją kuo lengviau ir... tik vieną kartą. Tik susidorojęs su šiuo uždaviniu vaikas tinkamai pasirengs mokyklai ir augins reikalingas kompetencijas.

Tad kaip padėti savo vaikui tinkamai pasirengti darželiui?

Asmeninio archyvo nuotr. /Audronė Kancė-Grdzelišvili
Asmeninio archyvo nuotr. /Audronė Kancė-Grdzelišvili

1. Prieš vaikui pradedant lankyti darželį, susipažinkite su auklėtojais

Susitikime turėtų dalyvauti tik suaugusieji, kurie įvardintų auklėtojams savo lūkesčius, išsakytų nerimą, aptartų taisykles ir grupės rutiną. Ne mažiau svarbu iš anksto aptarti bendras pastangas vaiką adaptuojant. Šis pokalbis padės geriau suprasti vieniems kitus ir užmegzti kontaktą. Idealu, jei po pokalbio tėvams lieka jausmas, kad šiai auklėtojai ramiai patikės savo atžalą.

2. Atsisakykite išankstinių nuostatų dėl savo vaiko

Dažna klaida – iš anksto „žinoti“, kad vaikas adaptuosis lengvai ir greitai. Dėl ko tai klaida? Dėl to, kad susidūrus su natūraliu vaiko pasipriešinimu pokyčiams, nesunku sutrikti ir išsigąsti arba imti gailėtis savo vaiko ir jį perdėtai sergėti.

Dėl ko reikėtų neturėti išankstinių nuostatų? Dėl to, kad jų turėjimas gali sutrukdyti įžvelgti tikrąją vaiko savijautą ir adekvačiai reaguoti į vaiko elgesį.

3. Nuspręskite, kuris iš poros pradžioje ves vaiką į darželį

Patariama šios misijos imtis tam iš tėvų, kuris mažiau jautrus vaiko ašaroms ir mažiau jo gaili. Vaiko gailėjimas ne padeda jam, o „drasko“ jį ir didina nesaugumo jausmą. Stresinėje situacijoje tėvų ramybė kuria bazinį vaiko saugumo jausmą ir tikėjimą, kad jam niekas negresia.

Vaiko gailėjimas ne padeda jam, o „drasko“ jį ir didina nesaugumo jausmą.

Idealiu atveju, nerimaujančiam ar liūdinčiam vaikui ramsčiu gali tapti ir auklėtoja, beje, galinti padėti ir patiems nerimaujantiems tėvams.

4. Su vaiku atsisveikinkite greitai

Idealiu atveju vaiką reikėtų nuvesti į grupę ir... uždaryti duris. Tenenuskamba tai žiauriai ar nejautriai. Ryžtingas elgesys reikalingas, nes kuo ilgiau truks atsisveikinimas, tuo vaikas labiau graudinsis ir tuo sunkiau jam bus pasilikti ir nurimti.

Kai atsisveikinimas trumpas, vaikas dažniausiai net nespėja stipriai susijaudinti – durims užsidarius ašaros trunka tik kelias akimirkas, o auklėtojai gana lengvai nukreipia vaiko dėmesį į jam įdomią veiklą.

123RF.com nuotr./Mažametė mergaitė
123RF.com nuotr./Mažametė mergaitė

5. Su auklėtoja ar tarpusavyje vaiko savijautą ar savo nerimą aptarkite vaikui negirdint

Tėvų ir auklėtojos kontaktas turėtų būti trumpas, geriausia – apsiribojantis vaiko perdavimu auklėtojai. Kadangi rūpi sužinoti, kaip vaikas jaučiasi pasilikęs grupėje, geriau raskite tam kelias akimirkas ne paliekant vaiką grupėje, o atsiimant. Kaip minėta, pats atsisveikinimas turi būti trumpas ir greitas.

6. Atsispirkite pagundai apgauti vaiką

Šiuo metu jam ypač svarbus yra emocinis saugumas ir galėjimas pasitikėti tėvais, darželio aplinka ir auklėtojais. Tad nesistenkite palengvinti rytinio išsiskyrimo emocijas: nelikite grupėje ir nesistenkite pabūti, kol vaikas užsimirš. Susigaudęs, kad tėvų nebėra, vaikas išgyvena paniką ir baimę, kad jį paliko. Tai apsunkina saugumo jausmo kūrimą, griauna pasitikėjimą tėvais ir darželio aplinka.

7. Vaikui suprantamu būdu informuokite jį, kada ateisite jo pasiimti

Jokiu būdu nemeluokite, kad sugrįšite labai greitai. Vaikas neturi aiškaus laiko pojūčio, laikas jam apskritai kitaip teka, todėl pirmosiomis darželio savaitėmis geriausia išvardinti veiklas, kurioms pasibaigus jis keliaus namo, pvz., pavalgius pusryčius, atlikus darbelius, pažaidus su draugais kieme, papietavus, pamiegojus pietų miego ir pavalgius pavakarius. Žinojimas, kas po ko seka, padeda jiems ištverti dieną adaptacijos metu ir kartu prisitaikyti prie darželio ritmo.

8. Vaiką į darželio ritmą įveskite greitai - per savaitę ar pusantros

Tai svarbu tam, kad vaikas greitai susidarytų įspūdį apie tikrąjį dienos režimą. Modelis, kai pirmą mėnesį vaikas darželyje būna pusę dienos, o po mėnesio - jau visą dieną, nepasiteisina, kadangi po sunkaus apsipratimo dar kartą „pabloginamos“ jo sąlygos. Tai gali sukurti įspūdį, kad sąlygos darželyje gali vis pablogėti, bei kelti nesaugumo jausmą.

Nesistenkite palengvinti rytinio išsiskyrimo emocijas: nelikite grupėje ir nesistenkite pabūti, kol vaikas užsimirš.

9. Vaiką prie grupės pratinkite sistemingai

Per 3 metų vaiką rekomenduojama įvesti į grupę per vieną savaitę, kasdien ilginant jo buvimo laiką. Pirmąją dieną grupėje pabūkite kartu su juo. Antrąją palikite jį valandai, įvardinę veiklą, po kurios pasiimsite. Trečiąją dieną jį jau galite palikti kelioms valandoms ir pasiimti, pvz., iš kiemo. Ketvirtąją – po pietų pavalgymo, penktąją – po pietų miego ar pavakarių ir t. t.

10. Neužtrukite grupėje su vaiku​​​​​​​

Prisiminkite, kad vaikas greičiausiai nebus vienintelis naujokas grupėje, todėl kitiems vaikams gali būti skaudu matyti, kad vieno iš jų tėtis ar mama lieka. Antra, vaikas gali patikėti, kad grupėje visada bus su vienu iš tėvų. Tai tik adaptacijos atidėliojimas, bet ne tikroji adaptacija, todėl geriau naujas taisykles nustatyti per savaitę.

Patausokite vaiką jį atvesdami vėliau ir pasiimdami anksčiau.

11. Sutrumpinkite dieną darželyje

Pirmomis savaitėmis vaikas patiria daug įspūdžių, todėl kur kas labiau pavargsta, nei grupės senbuviai. Patausokite vaiką jį atvesdami vėliau ir pasiimdami anksčiau. Taip jis mažiau pavargs, turės daugiau laiko pažįstamoje aplinkoje „atsijungti“ nuo dienos įspūdžių ir pabūti su tėvais. Jis geriau jausis ir, tikėtina, mažiau sirgs.

Vida Press nuotr./Mergaitė geria pieną
Vida Press nuotr./Mergaitė geria pieną

12. „Netardykite“ vaiko

Adaptacijos metu geriausia susilaikyti nuo klausinėjimo. Vaikui reikia atsijungti nuo dienos įspūdžių, nusiraminti ir pailsėti. Klausinėjamas vaikas atsimena neigiamas emocijas ir papildomai jaudinasi. Kita vertus, tai gali sukelti jam įtarimą, kad jūs patys nesaugiai jaučiatės, ir sustiprinti jo baimę ir nesaugumą.

13. Ramiai reaguokite į vaiko ašaras

Verkdamas vaikas išlieja emocijas, atsikrato streso – pastarasis nesikaupia organizme. Neretai adaptacijos metu daug verkę vaikai vėliau mažiau serga nei tie, kurie nerodė didelio nerimo. Adaptacijos metu stresas yra normalus dalykas, todėl naudinga jį išverkti ir ištrypti. Šalia verkiančio vaiko galima ramiai pabūti arba, jei jis leidžiasi, jį apkabinti. Viena, ko nereikia daryti, tai stabdyti verksmo ir trukdyti jam išsivalyti nuo neigiamų emocijų!

14. Jei adaptacija labai sunki, pakvieskite auklėtoją į svečius

Ši priemonė rekomenduojama, jei vaikas labai sunkiai pripranta ar grupėje jaučiasi itin nesaugiai. Sulaukęs svečių, vaikas gaus žinutę, kad auklėtojos yra šeimos draugės, tad jomis galima pasitikėti. Po vizito namo vaikui taps lengviau priimti auklėtoją darželyje, padidės jo saugumas, mintyse namai ir darželis susisies.

Adaptacijos metu stresas yra normalus dalykas, todėl naudinga jį išverkti ir ištrypti.

15. Būkite kantrūs laukdami rezultatų

Žinoma, pirmomis savaitėmis graudus atsisveikinimas drasko širdį, tačiau ir vėliau kurį laiką vaikas gali nenorėti eiti į darželį. Svarbu suprasti, kad vaikas pirma turi saugiai jaustis naujoje aplinkoje, tik tada atsiranda noras mokytis, ugdytis. Pirma turi būti patenkinti baziniai poreikiai (fiziniai, saugumo), tik po to galima kalbėti apie aukštesnius: draugystės, meilės, savivertės, atradimų, kūrybos ir kt.

Tad reikėtų leisti jam poreikius tenkinti palaipsniui. Pradžioje vaikas stebi ir išgyvena vidinius potyrius, vėliau pradeda dalyvauti veiklose, megzti santykius ir žaisti. Tik po pusmečio nurimsta nerimas ir gimsta motyvacija eiti į darželį.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Influencerė Paula Budrikaitė priėmė iššūkį „Atrakinome influencerio telefoną“ – ką pamatė gerbėjai?
Reklama
Antrasis kompiuterių gyvenimas: nebenaudojamą kompiuterį paverskite gera investicija naujam „MacBook“
Reklama
„Energus“ dviratininkų komandos įkūrėjas P.Šidlauskas: kiekvienas žmogus tiek sporte, tiek versle gali daugiau
Reklama
Visuomenės sveikatos krizė dėl vitamino D trūkumo: didėjanti problema tarp vaikų, suaugusiųjų ir senjorų