Šios idėjos vedama Nacionalinio socialinės integracijos instituto „Senjoro“ programa pradeda naują socialinę kampaniją „Spalvoti kartų pokalbiai“. Kampanija siekiama keisti stereotipinį senjorų įvaizdį bei paskatinti visuomenę prakalbinti negirdėtas senjorų istorijas ir juos išvysti naujomis spalvomis, o šiam tikslui pasitelkiami pokalbiai, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Kviečia keisti stereotipinį požiūrį į senjorus
„Tavo seneliai tikrai turi istorijų, kurios nustebins“ – su tokia žinute pristatoma nauja socialinė kampanija, kurios tikslas paskatinti pokalbius, leisiančius senjorus pamatyti kitomis akimis.
Pasak kampanijos sumanytojų, visuomenėje vis dar galima susidurti su stereotipiniu požiūriu į vyresnio amžiaus žmones. Nelankstūs pokyčiams, atitrūkę nuo aktualijų, pilki, nepatenkinti, tik tarp sodo ir vaistinės besisukantys – tokį visuomenėje vis dar gajų senjoro portretą įvardina Senjoro programos vadovė Rugilė Bitautaitė. Deja, neretas senjoras į šį stereotipinį įvaizdį priima ir su juo susitapatina.
„Tuo tarpu mes, dirbdami su senjorais, įžvelgiame kitokį jų portretą – žymiai spalvingesnį. Matome asmenybes – suformuotas gyvenimo patirčių, išgyvenusias nuotykius, meilę, kovą, ir vis dar patiriančius gyvenimą. Mūsų lankomi senjorai kartais atvirauja, kad anūkams su jais bendrauti nėra įdomu, sunku atrasti bendrą kalbą. Žinoma, kartų skirtumai yra, tačiau geriau pagalvojęs, kiekvienas galime atrasti, kad su senjorais mus daugiau dalykų jungia, nei skiria. Juk ir jie savo laiku buvo nesuprasti tėvų, įsimylėjo, siekė karjeros, linksminosi koncertuose ar išgyveno tėvystės iššūkius“, – pasakoja Senjoro programos vadovė.
Anot jos, dažnu atveju abiems kartoms gali pritrūkti iniciatyvos ir idėjų, kaip užmegzti atvirą ir nekasdienišką pokalbį su artimuoju.
„Senjorams taip pat nėra lengva atrasti klausimus, kurie vestų į pilnavertišką pokalbį su savo anūkais ar vaikais. Jie nerimauja, jog ne viską supras, užduos jautrų klausimą, tad dažnai pasirenka tas pačias temas. Tikriausiai daugeliui ne kartą nuvykus pas močiutę teko išgirsti tą patį klausimą „Ar pavalgai? Ar nesergi? Ar darbe viskas gerai?“, tikriausiai ne visada ir žinant, kaip šis anūko darbas iš tiesų atrodo“, – dalinasi R.Bitautaitė.
Vilniaus gatvėse – spalvingi kvietimai kartų pokalbiams
Iš tiesų gali pakakti visai nedidelės paskatos, kad užsimegztų atviri, nekasdieniški, gilūs, o kartais ir šmaikštūs pokalbiai tarp skirtingų kartų – senjorų ir jų vaikų bei anūkų ar kitų artimų žmonių. Būtent kvietimą tokiems pokalbiams nuo šiol miesto gatvėse gali išvysti vilniečiai – čia „Senjoro“ socialinės kampanijos reklaminiai stendai ragina prakalbinti negirdėtas senjorų istorijas.
„Šie reklaminiai stendai iliustruoja nuotaikingas, ryškias ir kartais šiek tiek siurrealistines senjorų patirtis, taip parodant, kad jie savyje talpina žymiai daugiau nei mes manome apie juos žinantys. O svarbiausia – šie plakatai ne tik kviečia prakalbinti artimą senjorą, bet ir siūlo, kaip tai padaryti. Ant kiekvieno plakato galima rasti QR kodą, kurį nuskenavus pasirodys paruošti klausimai. Tikimės, kad senjorams su vaikais bei anūkais, jie padės paliesti kitokias pokalbių temas, pažinti kitas asmenybių puses ar paprasčiausiai turėti linksmą laiką kartu“ – pasakoja R.Bitautaitė.
Lietuvos bibliotekose – pokalbių kortelės
Kampanijos sumanytojai siekia, kad kvietimas pokalbiui su senjorais pasiektų skirtingas kartas ne tik didžiuosiuose miestuose, bet ir Lietuvos regionuose. Tad balandžio pradžioje pasirodys „Senjoro“ programos sukurtos fizinės pokalbių kortelės. Šios kortelės iškeliaus Senjoro programos lankomų senjorų šeimoms bei pasieks dalį šalies bibliotekų, jas taip pat bus galima įsigyti internetu bei fizinėse prekybos vietose.
„Kortelės „Spalvoti kartų pokalbiai“– tai kvietimas kurti turiningą dialogą tarp skirtingų kartų. Jaunesni šeimos nariai galės kitomis akimis pažvelgti į pažinti savo tėvus ar senelius. Tuo tarpu senjorai atras įvairesnius ir taiklesnius klausimus, kurie leistų pasinerti į įdomų pokalbį su šeimos nariais, paliečiant ir jiems svarbias temas. Pokalbių kortelės apims skirtingas kategorijas – nuo praeities nuotykių, šeimos, iššūkių, nostalgiškų prisiminimų, dabarties jausenos, svajonių ir kitų netikėtų temų. Juk pokalbiai su močiute neprivalo būti tik apie orą ir bites“, – šypsosi R. Bitautaitė.
Gegužės mėnesį socialinę akciją vainikuos „Senjoro“ programos renginiai Vilniuje ir Kaune, kviesiantys visuomenę gyviems pokalbiams su ryškiais senjorais iš įvairių – meno, mokslo, sporto ir kitų sričių – kurių gyvenimas buvo ir vis dar yra spalvingas.