Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Ar mokėti vaikams už perskaitytas knygas ar gerus pažymius?

Mano mėgstamas JAV autorius, pranešėjas ir verslininkas Michaelas Hyattas kartą yra prisipažinęs, kad paauglystėje jam tėvas pasiūlė 10 dolerių už tai, kad jis perskaitytų pirmąją savo saviugdos knygą. „Po tos knygos aš taip pamėgau saviugdą, kad man daugiau niekada nereikėjo mokėti už tai, jog skaityčiau,“ – pasakojo M.Hyattas.
Ar mokėti vaikams už perskaitytas knygas ar gerus pažymius?
Ar mokėti vaikams už perskaitytas knygas ar gerus pažymius? / Igno Krakio / 15min iliustracija

Kiekvieną savaitę 15min GYVENIMAS rasite tinklaraščio „Raising free kids“ įkūrėjos Linos Banytės-Surplienės, 16 metų dirbusios finansų ir mokesčių srityje, o pastaruosius ketverius metus aktyviai besidominčios vaikų ir pinigų tema, straipsnius.


Išgirdusi šią istoriją rimtai susimąsčiau, ar nereikėtų ir man paskatinti savo vaikų skaityti saviugdos knygų už piniginį atlygį. Na, tik vieną kartą, kad jie užsikabintų? Ar jums kada nors yra kilusi mintis mokėti vaikui už perskaitytas knygas ar gerus pažymius?

Visų pirma, reikia suprasti, kad yra 2 tipų šeimos (ekstremumai):

  • Šeimos, kuriose nėra jokių problemų su vaikų motyvacija. Vaikai mielai mokosi, gauna geriausius pažymius, kai tik randa laisvą minutę, skaito naudingą literatūrą, laisvalaikiu sportuoja. Tokios šeimos dažniausiai sako, kad jos daug dirbo tam, jog tą vaikų motyvaciją „užkurtų“.
  • Šeimos, kurios patiria nemažai iššūkių, bandydamos sudominti vaikus knygų skaitymu, sportu ar mokytis. Šios šeimos dažnai sako, kad išbandė viską ir niekas neveikia.

Didžioji dalis šeimų yra kažkur tarp šių dviejų ekstremumų.

Mes turbūt visi sutiktume, kad šeimos, kuriose nėra jokios problemos su vaikų motyvacija, neturėtų jiems mokėti nei už knygų skaitymą, nei už gerus pažymius. O kam mokėti, jei ir taip viskas gerai?

Todėl šis straipsnis skirtas antrojo tipo šeimoms (arba toms, kurios arčiau antrojo tipo šeimų).

Taigi, jei jūsų vaikas neturi didelės vidinės motyvacijos skaityti ar mokytis, ar reikėtų jam mokėti?

Mokėjimo už gerus pažymius privalumai

Privalumai, kuriuos įvardija teigiantys, kad mokėti už gerus pažymius (ar perskaitytas knygas) yra gerai:

  • Finansinis atlygis yra papildoma paskata ką nors daryti. Taigi net, jei vaikas turi vidinės motyvacijos, turėti papildomą (išorinę) motyvaciją mokytis geriau iš ekonominės perspektyvos atrodo nebloga mintis.
  • Jei mokame už gerus pažymius blogai besimokančiam, jam diegiame įprotį gerai mokytis, o įdiegus įprotį mokėti nebereikės (aliuzija į straipsnio pradžioje papasakotą istoriją).
  • Vaikas dabar nesupranta mokymosi reikšmės, todėl reikia jį motyvuoti tol, kol jis supras, kad mokytis yra smagu, o tada viskas eisis savaime.

Jei jūsų vaikas turi pakankamai vidinės motyvacijos, nemokėkite jam nei už gerą mokymąsi, nei už knygų skaitymą.

Mokėjimo už gerus pažymius trūkumai

  • Jei mokame už tai, kad vaikas mokytųsi, mes galime sunaikinti mokymosi (nuolatinio tobulėjimo) malonumą, kuris vaikui reikalingas, jei jis norės sėkmingai prisitaikyti ir išgyventi ateities pasaulyje.
  • Mokėjimas gali laikinai padėti (pažymiai pagerės), tačiau vos tik baigsite mokėti, pasibaigs ir pagerėjimas (vaikai į tai žvelgs kaip į būdą užsidirbti).

Kokios išvados?

Įvairūs tyrimai rodo, kad suteikta piniginė motyvacija gali paskatinti vaikus labiau stengtis, tačiau ne visada. Kitaip sakant, rezultatai nėra iki galo prognozuojami ir priklauso nuo daug veiksnių.

Jei jūsų vaikas turi pakankamai vidinės motyvacijos, nemokėkite jam nei už gerą mokymąsi, nei už knygų skaitymą. Jei norite jį paskatinti mokytis dar geriau, o skaityti dar daugiau – kalbėkitės, aiškinkite naudą ir tokiu būdu stiprinkite vidinę motyvaciją.

Jei vaikas turi didelių problemų su vidine motyvacija, galima apsvarstyti jam mokėti už gerus pažymius ar perskaitytas knygas, tačiau reikėtų nepamiršti saugiklių:

  • Visų pirma, aiškiai vaikui pasakykite, kad tai yra laikinas „eksperimentas“. Būtinai įvardykite, kodėl pradedate mokėti – kad paskatintumėte jį daugiau mokytis ar skaityti, ir apibrėžkite, kada eksperimentas baigsis (nes jei neapibrėšite, galite papulti į spąstus – „nėra nieko pastovesnio už laikina“).
  • Antra, svarbu šalia piniginio paskatinimo dirbti ir su kitomis vaiko nuostatomis. Tyrimai įrodė, kad piniginis atlygis pasiteisino tada, kai šalia to buvo keičiamos vyraujančios vaiko nuostatos ir požiūris į mokslą / skaitymą. Vadinasi, neužtenka tik mokėti, reikia ir apie tai kalbėti (pasakoti istorijas ir pan.).
  • Trečia, tyrimai parodė, kad mokamo atlygio dydis niekaip nekoreliuoja su rezultatais. Taigi nepersistenkite už 10-uką mokėdami po 20 eurų.

O kokių klausimų kyla jums, mokant vaikus apie pinigus? Gal jūsų klausimas – vienas dažniausių tėvų užduodamų? Sužinosite parsisiuntę nemokamą leidinį „TOP 3 tėvų klausimai apie vaikų finansinį ugdymą“.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
„ID Vilnius“ – Vilniaus miesto technologijų kompetencijų centro link
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais