Personalo specialistai primena – per darbo interviu svarbios visos detalės. Darbuotojo vertinimas prasideda nuo tos minutės, kai įeinate per kabineto duris arba įjungiate „Zoom“ ar „Teams“ programų kameras pokalbiui.
Nors tai, ar pateksite į kitą etapą arba iškart gausite norimą darbo vietą, lemia daug dalykų, taip pat ir asmeninės kandidato savybės, yra keletas universalių taisyklių. Jų laikytis derėtų kiekvienam darbuotojui, kandidatuojančiam į svajonių poziciją.
Punktualumas
Nesvarbu, ar pokalbis vyksta telefonu, vaizdo įrašu, ar gyvai, atvykti laiku yra privaloma. Jei pokalbis vyksta gyvai, patariama atvykti maždaug 10 minučių anksčiau ir palikti pakankamai laiko eismo, parkavimo ar viešojo transporto vėlavimo atvejams.
Net ir tuo atveju, jei pokalbis dėl darbo vyksta telefonu arba nuotolinio ryšio programa, svarbu nevėluoti.
Prieš tokį pasikalbėjimą patariama užtikrinti, kad jūsų telefono linija nebus užimta, o interneto ryšys – stabilus. Svarbu ir naudinga prieš interviu iš anksto pasipraktikuoti ir prisijungti prie „Zoom“, „Skype“ ar „Teams“, susireguliuoti nustatymus (vaizdo kamerą, mikrofoną), kol dar nesate ekrane su pašnekovu.
Patikėkite, darbdaviai pastebės jūsų „Zoom“ etiketą, rašo „Reader‘s Digest“.
Apšvietimas ir garsas
Šiais laikais jau įprasta, kad pirmieji pokalbiai dėl darbo vyksta ne gyvai, bet telefonu arba vaizdo konferencijų skambučiais. Tačiau nepamirškite, kad, nepaisant visos mūsų technologinės pažangos, vaizdo pokalbio metu užmegzti ryšį sunkiau nei akis į akį. Tai reiškia, kad turite įdėti papildomų pastangų ir skirti daug dėmesio detalėms, kad padarytumėte gerą įspūdį.
Kaip tai padaryti? Pirmiausia reikėtų pasirūpinti geru apšvietimu. Jei esate nugara į langą, greičiausiai būsite šešėlyje. Todėl geriau pasukti stalą taip, kad šviesa būtų nukreipta į jus. Jei neturite lango arba negalite „pasireguliuoti“ kompiuterio taip, kad natūrali šviesa kristų tinkamu kampu, verta investuoti į specialią, žiedinę šviesą. Specialistų teigimu, rinkoje yra daug modelių, tarp kurių – ir nebrangių. „O tokia šviesa daro stebuklus“, – tikina Celine Floyd, akredituota pramonės psichologė ir pasaulinės talentų paieškos ir valdymo įmonės viceprezidentė.
Dar vienas dalykas, į kurį reikėtų atsižvelgti, – jūsų balsas. Tiksliau tai – kad pašnekovas jus girdės aiškiai ir be trukdžių. Prieš pokalbį įsitikinkite, kad turite gerą mikrofoną, jis veikia.
Aplinka ir detalės
Jei esate ekrane, nepamirškite, kad pašnekovas matys ne tik jus, bet ir tai, kas yra už jūsų. Kitaip tariant, neužmirškite, kad ir fonas yra svarbus. Jei jūsų namų biuras yra miegamajame, laikykite lovą už kadro, greitai susitvarkykite, už jūsų nugaros neturi būti perpildytų skalbinių krepšių ar atviros spintos.
Kartais verta laikinai perstatyti baldus, kad aplinka atrodytų profesionaliau.
Nors negalite kontroliuoti tokių dalykų kaip pravažiuojančios sirenos, stenkitės, kad garsas ir trukdžiai būtų kuo mažesni, pvz., prieš pokalbį uždarykite langus.
Jei darbo pokalbis vyks ne jūsų namuose, bet, pvz., kavinėje, įsitikinkite, kad ten nebus stiprių pašalinių garsų ir kitų trukdžių. Kai kurie personalo atrankų specialistai teigia, kad kavinės ir kitos viešos vietos darbo pokalbiams nėra tinkama vieta. Tačiau tai tikrai nėra 100 proc. veikianti taisyklė.
Pasiruoškite ir būkite dėmesingas
Prieš pokalbį rekomenduojama susikaupti, apgalvoti, ką sakysite, pasiruošti vandens, jei jaučiate, kad gali prireikti. Atsigerti jo pokalbio metu galima, vis dėlto gurkšnoti kavą, arbatą ar tą patį vandenį nuolat nerekomenduojama.
Išgerti šiuos gėrimus verčiau dar iki pokalbio. Taip pat ir pavalgyti. „Įrodyta, kad pakankamas vandens kiekis, išgertas per 24 valandas prieš pokalbį, pagerina smegenų veiklą. Taip pat nieko nėra blogiau, kaip gurgždantis pilvas ar silpnumas pokalbio viduryje“, – sako C.Floydas, pridūrusi, jog gera savijauta pokalbio metu garantuos ir tai, jog pavyks sutelkti dėmesį į esmę ir pasirodyti geriausia savo versija.
Svarbu nepamiršti, kad pokalbio metu visas jūsų dėmesys turi būti skirtas būtent šiam susitikimui. Todėl į netikėtus skambučius atsiliepti nereikėtų.
Kaip save pristatote
„Tai, kaip save pristatote, yra jūsų prekės ženklas“, – sako karjeros mokymo bendrovės „Sandwina“ įkūrėja ir generalinė direktorė Bridget Lohrius.
Pasak jos, pokalbio metu svarbu viskas – ką dėvite, ką sakote ir kaip sakote. Visi šie dalykai susipina ir pasakoja apie mus pačius, kaip būsimą darbuotoją. Tiesa, pastebima, kad dauguma pažangių įmonių šiais laikais mažiau rūpinasi, ką žmonės dėvi per pokalbius dėl darbo, tačiau atrankų specialistai pataria nenumoti ranka į rūbus. Idealiausia, kai apranga atspindi žmogaus autentiškumą ir atitinka būsimo darbdavio (ir įmonės) vertybes. Tinkamai pasirinktas rūbas kartais gali lemti ir papildomų „taškų“. Pvz., jei pretenduojate į ekologiją propaguojančią įmonę, verta dėvėti natūralių audinių pasiūtus rūbus.
Visais atvejais neprašausite, jei pokalbio metu rinksitės profesinę ar dalykinę laisvalaikio aprangą.
Empatija ir lankstumas
Atrodo, kad darbo pokalbio interviu yra standartinė procedūra – vienas asmuo užduoda keletą klausimų, o kitas atsako. Tačiau viskas yra daug sudėtingiau, sako specialistai.
Kokybiškam pokalbiui reikia dviejų žmonių, kurie moka tinkamai klausytis. Net, jei žinote, ko niekada negalima sakyti darbe ar per pokalbį, nebūtinai gebate empatiškai ir lanksčiai jo metu elgtis. Tuo metu atrankų specialistas ar būsimas darbdavys atidžiai tikrina pašnekovo elgesį, todėl svarbu laiku ir tinkamai reaguoti į bet kokią situaciją ir/ar provokaciją.
Pristatydami ir parodydami savo geriausias savybes ir įrodinėdami, kad šis darbas – jūsų vieta, galite matyti, kokia klausytojų reakcija. Pastebėjus nuobodulį, verta nebijoti improvizuoti. Galbūt turėjote pasiruošę ilgą kalbą? Bet, jei ji niekam nebus įdomi, geriau jau nutraukite pasakojimą. Jei matote, kad klausytojai išsiblaškę, galite paklausti, ar jie norėtų patikslinimų. Įtampą pokalbio metu sušvelnina humoras ir gyva kūno kalba.
„Būkite natūralūs, draugiški, šilti. Žmogiškumas dažnai yra geriausias būdas įtikinti, jog įmonei reikia būtent jūsų“, – pataria specialistai.