Prenumeratoriai žino daugiau. Prenumerata vos nuo 1,00 Eur!
Išbandyti

Kaip sužinoti, ar jūsų paauglys naudoja DI namų darbams atlikti?

Vis dažniau moksleiviai naudoja dirbtinį intelektą, kad atliktų užduotis, kurias jiems mokykloje paskiria pedagogai. Artėjant mokslo metams, ekspertai primena tėvams, kaip atpažinti paauglį naudojant DI namų darbų pagalbininką ir kokių veiksmų turėtų imtis tėvai, rašo „Parents“.
Moksleivė ruošia namų darbus, naudodamasi DI įrankiais
Moksleivė ruošia namų darbus, naudodamasi DI įrankiais / Shutterstock nuotr.

2022 m. OpenAI išleido „ChatGPT“ – pokalbių robotą ir virtualų asistentą, galintį akimirksniu atlikti įvairias užduotis, pavyzdžiui, rašyti el. laiškus, rašinius ir esė, paaiškinti sudėtingas sąvokas ir spręsti matematikos uždavinius. Šiandien yra šimtai programinės įrangos kompanijų, naudojančių Open AI technologiją, kad sukurtų DI namų darbų pagalbininkus – programas, kurios leidžia moksleiviams lengvai pasiekti DI technologiją. Kai kurios iš šių programų reikalauja, kad mokiniai pateiktų tik savo namų darbų nuotrauką ir pagal ją atlieka užduotį.

Neseniai paskelbta ataskaita rodo, kad JAV mokinių, besinaudojančių dirbtiniu intelektu, skaičius išaugo eksponentiškai. Nustatyta, kad 46 proc. mokinių naudojasi DI įrankiais savo mokyklos užduotims atlikti, o populiariausias pasirinkimas yra ChatGPT.1

Shutterstock nuotr./Paauglė
Shutterstock nuotr./Paauglė

Kodėl mokiniai naudoja dirbtinį intelektą namų darbams atlikti?

Rachel Volk, 11 klasės mokytoja, gyvenanti Teksase JAV, mano, kad vis daugiau mokinių naudoja dirbtinį intelektą, kad padėtų jiems atlikti namų darbus, nes jis yra paprastas ir lengvai pasiekiamas. Todėl įdėti darbo tingintys mokiniai ir renkasi DI.

„Mokiniui lengviau įvesti savo užduoties klausimus į „ChatGPT“, o ne skaityti skirtingus šaltinius ar vadovėlį, kad pats rastų atsakymus. Po pandemijos aš ir keli mano kolegos pastebėjome, kad mokinių skaitymo ištvermė labai sumažėjo“, – sako mokytoja.

Jai pritaria ir Kyla McMullen, Floridos universiteto Kompiuterių ir informacijos mokslų ir inžinerijos katedros docentė. Pasak mokslininkės, mokinių dėmesio trukmė kiekvienais metais eksponentiškai trumpėja.

„Kokybiškam darbui atlikti reikia daug laiko, susikaupimo ir susikaupimo. Šioje blaškymosi, pranešimų ir prieigos prie greitos informacijos eroje dirbtinis intelektas yra greitas sprendimas tiems, kurie nepakankamai ilgai susikaups, kad išmoktų darbą ir atliktų užduotis“, – sako ji.

Taip pat atkreipiamas dėmesys, kad šiais laikais mokiniai labiau nei bet kada anksčiau nerimauja, patiria didžiulį spaudimą siekti sėkmės, o tai daro įtaką jų DI naudojimui. R.Volk pažymi: „Dažnai jie neteisingai suvokia blogų pažymių pasekmes, kaip keičiančias gyvenimą. Paprasčiau naudoti dirbtinio intelekto įrankį siekiant užtikrinti, kad jų darbas būtų teisingas, o ne rizikuoti gauti prastesnį įvertinimą.“

Shutterstock nuotr./Pokalbių robotas
Shutterstock nuotr./Pokalbių robotas

Kaip mokytojai pastebi, kad namų darbai atlikti su DI pagalba?

Kad ir kaip to nenorėtų mokiniai, mokytojai sako, kad dirbtinį intelektą aptikti rašto darbe yra gana lengva.

„Bėgant metams, mokytojai gana gerai susipažįsta su „tipišku“ kiekvieno mokinio rašymo stiliumi ir supranta jiems būdingus žodžių ir minčių modelius, kuriais jie kalba ar bendrauja klasėje. Turint tai omenyje, gali būti gana lengva pasakyti, ar moksleivė paruošti namų darbai yra DI darbas, nes jis neatitinka to, kaip jie paprastai kalbėtų ar bendrautų“, – sako pedagogė R.Volk, pridurdama, jog dalyje JAV mokyklų jau naudojamos ir specialios programos, kuriose galima patikrinti ar darbe nėra DI bei kitų plagiato formų.

Siauresnis žodynas, paviršutiniškos žinios – tai tik maža dalis žalos, kurią daro DI, naudojamas moksleivių. Pedagogų teigimu, nuolat ne patys, bet su DI pagalba namų darbus atliekantys vaikai ilgainiui praranda ir gebėjimą suprasti kontekstą, taip pat nebegeba kritiškai mąstyti.

Prof. K.McMullen sako, kad „moksleiviai, kurie naudoja dirbtinį intelektą savo darbui atlikti, niekada nesužinos tikrosios informacijos. Kai jie žengia į priekį ir pereina į sunkesnes užduotis, jiems ima trūkti bazinių žinių, kad tose klasėse gerai sektųsi, nes jie taip ir nesužinojo pradinės informacijos. DI jiems tampa ramentu, o ne įrankiu.“

Pasak jos, tokie mokiniai neišmoksta užbaigti darbo. Ateityje jiems gali kilti problemų, kaip žodžiu ar raštu reikšti savo mintis, analizuoti, kritikuoti kitų asmenų darbų.

„Dėl to į darbo rinką ateis nekompetentingi žmonės, turintys diplomus, kurie sako, kad jie išmoko tam tikrų dalykų ir išsiugdė tam tikrus įgūdžius, tačiau jie yra netinkami savo profesijai“, – įsitikinusi mokslininkė.

Eriko Ovčarenko / BNS nuotr./Namų darbai
Eriko Ovčarenko / BNS nuotr./Namų darbai

Ką daryti, jei jūsų vaikas naudoja dirbtinį intelektą namų darbams?

„Parents“ kalbinti ekspertai išskyrė tris dalykus, rodančius tėvams, kadjų vaikas naudoja dirbtinį intelektą namų darbams ir kitoms mokyklinėms užduoti paruošti. Taip pat pasiūlė keletą variantų, ką daryti.

  • Jei darbas per geras

Jei žiūrite į jų darbą ir atrodo, kad jis gerokai viršija anksčiau parodytus gebėjimus arba „skamba“ kitaip, tai gali būti užuomina, kad jis sukurtas dirbtinio intelekto. Kalbantis su vaiku rekomenduojama nesižavėti tuo, jog jis sugebėjo pasitelkti DI. Kur kas geriau paaiškinti, kada ir kokiu tikslu DI naudoti naudinga, o kada ir kodėl to daryti nereikėtų.

  • Per platūs atsakymai

DI įrankiai linkę per daug ir per plačiai atsakyti į paprastą klausimą. Dažnai, jei klausimą reikia paaiškinti vienu sakiniu, DI įrankis pateiks atsakymą su nereikalinga įžanga ir išvada. Būtent dėl to tai skamba kaip „roboto“ atsakymas. Be to, kadangi DI įrankis nėra mokinys, jis nežinos, kas buvo aprėpta. Todėl dažnai bus įtraukta informacija, kuri nebuvo aptarta klasėje.

  • Jei per greitai atliko darbą

Jūs žinote, kiek laiko vaikas užtrunka su vienos ar kitos pamokos užduotimis. Jei darbas buvo baigtas daug greičiau, nei tikėtasi, tikėtina, kad moksleivis pasinaudojo DI.

Ekspertų teigimu, sunkiausia dalis greičiausiai bus ne nustatymas, kad vaikas naudojo DI įrankius. Kur kas sunkiau tėvams bus neleisti paaugliams naudoti dirbtinio intelekto namų darbams atlikti, nes jis visur paplitęs.

„Riboti ekrano laiką yra beprasmiška, nes dažnai moksleiviams namų darbams atlikti reikia kompiuterio ar telefono. Jiems gali prireikti teksto apdorojimo dokumentų, kad galėtų rašyti dokumentus ar ieškoti faktų internete. Žinoma, galima įdiegti tam tikrus papildinius, kurie gali būti naudojami tam tikroms svetainėms blokuoti. Tam tikros programėlės gali padėti blokuoti ChatGPT ir kitas LLM svetaines. Tačiau šis metodas yra ribotas, nes vis dažniau naudojamose svetainėse, tokiose kaip „Google“, įgalinamas DI. Kitas patarimas galėtų būti apriboti interneto naudojimo laiką ir suteikti moksleiviams tam tikrą laiką naudotis internetu sąvokoms ir nuorodoms ieškoti. Tačiau ir šis planas nėra panacėja, nes „ChatGPT“ gali pateikti atsakymus per kelias sekundes...“ – neslėpė pedagogai.

123RF.com nuotr./ Vaikas su planšete
123RF.com nuotr./ Vaikas su planšete

Moksleiviams galima pasiūlyti naudoti kitus internetinius mokymosi įrankius, pvz., „YouTube“ kursų medžiagą, viktorinų ar „flash“ kortelių generatorius arba skaitmeninius mokytojus. Šie studijų metodai galėtų padėti įveikti varginančias mokymosi dalis, bet neatliktų viso darbo už juos.

Tėvai taip pat gali parodyti savo vaikams, kaip naudotis dirbtiniu intelektu, siekiant padėti mokytis ir pasiruošti egzaminams.

„Pavyzdžiui, mokinys gali mokytis, naudodamas ChatGPT – kaip interaktyviu mokytoju, pateikiančiu jam klausimus iš namų darbams skirtos temos. Taip pat „ChatGPT“ gali sukurti korteles, padedančias jiems įsiminti apibrėžimus ir taisykles. Galimybės yra neribotos,“ – sako prof. K.McMullen.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Šviežia ir kokybiška mėsa: kaip „Lidl“ užtikrina jos šviežumą?
Reklama
Kaip efektyviai atsikratyti drėgmės namuose ir neleisti jai sugrįžti?
Reklama
Sodyba – saugus uostas neramiais laikais
Reklama
Žaidimų industrijos profesionalus subūrusiems „Wargaming“ renginiams – prestižiniai tarptautiniai apdovanojimai