„Kad jie pradės mylėti skaičiukus – šimtas procentų. Bet atsiranda ir kiti dalykai: lengviau mokytis kalbų, eilėraščių, nebereikia per matematikos pamoką penkis kartus žiūrėti į ant lentos užrašytą uždavinį, užtenka žvilgtelėti ir jau atsimeni, nes jį nufotografuoji, lavinama fotografinė atmintis. Kiti dar sakė, kad ir muzikos mokykloje pradėjo sektis geriau, nes viskas yra susiję“, – LRT tradijui sakė Vaida Zibalytė.
Pirmoji vaikų intelekto lavinimo mokykla, dirbanti pagal „Menar Mental Arithmetic“ metodiką, sulaukė didžiulio susidomėjimo. Šioje mokykloje 4–12 metų vaikai mokomi ypatingos skaičiavimo atmintinai technikos pagal programą, kilusią iš Azijos šalių. Mokantis šiuo būdu, lavinamas dėmesys, atmintis, greita orientacija, reakcija, pastabumas, kūrybingumas ir dar daugelis kitų gebėjimų.
– Kuo išsiskiria Jūsų mokykla ir joje taikoma metodika?
– Mokykloje naudojamės instrumentu, kuris vadinamas abakusu. Šiuo instrumentu mūsų vaikai atlieka aritmetinius veiksmus, stumdydami tam tikrus kamuoliukus. Skaičiuoti su abakusu yra patogu, bet į parduotuvę ar matematikos pamokas jo nenusineši, todėl palaipsniui vaikai mokomi abakusą vizualizuoti ir perkelti į savo smegenėles.
Vizualizuodami abakusą, jie tuos kamuoliukus stumdo jau mintyse. Taip po truputėlį per vizualizaciją laviname greitį, mokomės skaičiuoti, atliekame įvairiausius aritmetinius veiksmus. Tuo mūsų metodika ir yra išskirtinė.
– Iš kur atkeliavo šis įdomus metodas?
– Paties abakuso gyvavimas skaičiuojamas jau tūkstančiais metų. Žurnalas „Forbes“ jį netgi buvo nominavęs antruoju pagal reikšmę įtaisu, padariusiu įtaką žmonijos civilizacijai, nes prieš abakusą apskritai nebuvo jokių skaitliukų, žmonės skaičiuodavo ant pirštų. Abakusas buvo pats pirmas mūsų kompiuteris arba pirmi skaičiukai, kurie padėjo vystytis prekybai ir t. t.
Jei tėvai pradeda mus testuoti – suskaičiuokite taip, aš sakau – prašykite krepšinio trenerio sumesti tritaškių ar baudų iš eilės – ar jis tą padarys? Tikriausiai ne, nes jo darbas kitas – strateguoti ir mokyti. Toks ir mūsų darbas.
Pati abakuso kilmė yra be galo sena, o skaičiavimo juo metodika užpatentuota, kai skaičiavimas abakusu buvo „perkeliamas“ į vizualizaciją, nustatyti tam tikri pirštai. Tie aritmetiniai veiksmai yra atliekami su tam tikrais pirštais, yra specialūs judesiai.
Taivane daugiau nei prieš 30 metų buvo įkurtas pirmas abakuso „Mental Arithmetic“ institutas. Teko pabendrauti su žmonėmis iš Japonijos, tai pas juos dar iki šiol pradinėse mokyklose vaikai sėkmingai mokomi skaičiuoti abakuso sistema.
– Tikrai įdomu, kad tokia sistema, kuriai daugiau nei 3 tūkst. metų, kurį laiką buvo primiršta. Galbūt šia technika galėtų naudotis kiekvienas? Kodėl, pavyzdžiui, šiais laikais kiekvienoje vidurinėje mokykloje to nemokoma?
– Mes kažkada irgi turėjome savo abakusą, vadinamąjį rusišką abakusą. Jis truputėlį kitoks, bet, jei atsiminsite iš 1980–90 metų, mokykloje ir mūsų vaikai dar buvo mokomi. Ir aš pati kažkada mokiausi skaičiuoti rusiškuoju abakusu.
Tiesiog manau, kad, atėjus kompiuterizacijos amžiui, kai viskas atliekama kompiuteriais, telefonais ir pan., ir toje pačioje Japonijoje, ir kitose Azijos šalyse, abakusas buvo šiek tiek nustumtas į šoną. Bet paskui, suvokus, kad vis dėlto tai yra pagrindiniai įgūdžiai, kurių kompiuteris neišugdys, mąstymo neišlavins, abakusas vis dėlto grįžo į mokyklas.
Mes dabar pradedame nuo to. Gal kada nors ateityje prisijungs ir švietimo įstaigos.