Kontroliuoti savo impulsus. Kadangi mokykloje iš suaugusiųjų vaikas gauna kiek mažiau dėmesio nei namuose iš savo tėvų, jį svarbu išmokyti pagarbos tiek savo bendraamžiams, tiek ir mokytojams. Dažnai vaikai yra linkę elgtis spontaniškai, jiems pradžioje būna ganėtinai sunku valdyti savo impulsus, todėl susierzinę jie gali prikrėsti daug šunybių: susimušti, susierzinus atsistoti ir pabėgti iš pamokos ir panašiai. Dėl to labai svarbu vaiką iš anksto mokyti kontroliuoti save ir pernelyg audringai nereaguoti, tarkime, į netyčinius kitų vaikų prisilietimus ar pastūmimus.
Nuolatinės tėvų kalbos ir diskusijos apie tai, kaip brangiai kainavo vaiko išleidimas į mokyklą, jį gali versti pasijusti didele ir brangia našta.
Laikytis taisyklių ir būti kantrus. Ruošiant vaiką mokyklai svarbu jį mokyti klausyti suaugusiųjų, kad vaikas žinotų, jog turi elgtis ir užduotis vykdyti tik tuomet, kai to jo prašo mokytoja, o ne tuomet, kai pats to užsinori. Taip pat mažiesiems reikėtų paaiškinti, kad bus tokių situacijų, kuomet teks vykdyti tai, ką reikia, o ne tai, ko jie norėtų. Pamokyti, kad lankant mokyklą svarbu yra ruošti pamokas ir pirmenybę teikti namų darbams, o ne žaidimams ir kitai smagiai veiklai.
Toleruoti nesėkmes. Šį įgūdį tėveliai savo vaikams ugdyti turėtų jau nuo pat mažumės. Kartais reikia su vaiku pasėdėti ir pasikalbėti. Paaiškinti jam, kad kartais gali nutikti nesėkmių ir į jas nederėtų pernelyg audringai reaguoti. Vaikui patyrus nesėkmę pakanka jį paprasčiausiai apkabinti ir kartu išbūti, kol praeis liūdesys, padrąsinti, jam patarti ir paaiškinti, kad gyvenime pasitaiko visokiausių situacijų.
– O kaip skiriasi darželį lankiusių ir jo nelankiusių vaikų nuteikimas mokyklai?
– Didžioji dalis vaikų, lankiusių darželį, ganėtinai puikiai adaptuojasi ir mokykloje. Žinoma, pirmieji mėnesiai būna nelengvi ir jiems, tačiau vėliau vaikai apsipranta ir viskas klostosi daug lengviau. Sunkiau priprasti prie mokyklos tvarkos sekasi pernelyg impulsyviems, nedrąsiems ar hiperaktyviems vaikams.
Taip pat skaitykite: Psichologė Aida Šimelionienė: „Jei gabus vaikas nevystys gebėjimų, jo talentas gali ir nepasireikšti“
Tuo tarpu nelankiusiems darželio apsiprasti su mokyklos tvarka gali būti kiek sunkiau, tačiau tikrai nėra neįmanoma. Svarbu, kad darželio nelankantys vaikai kuo daugiau bendrautų su savo bendraamžiais, pažintų kiemo vaikus, tėvų jau nuo pat mažumės būtų mokomi disciplinos.
– Ko tėvai neturėtų daryti ruošdami vaikus pirmajai klasei? Kokios jų didžiausios klaidos?
– Daugelis tėvų daro didelę klaidą gąsdindami ar baugindami savo vaikus ir sakydami, tarkime: „Štai, baigėsi tau katino dienos, ir dabar jau turėsi mokytis“, ar panašias frazes. Taip pat nuolat primindami, kad mokykloje jis to ar ano daryti negalės.
Taip vaikams yra kuriamas ganėtinai negatyvus vaizdas apie mokyklą, tad nėra ko ir tikėtis, jog į šią įstaigą jie labai norės eiti. Žinoma, visuomet daug kas priklauso ir nuo pasakymo tono bei mokėjimo vaikui dorai viską paaiškinti. Šiuo atveju tėvams derėtų išmokti kontroliuoti save.
Kita dažnai daroma tėvų klaida – pernelyg didelis rūpestis savo atžalomis ir užuojauta vaikui, kad mokykloje jis turės daug mokytis, kad pavargs, kad jam gali nesisekti ir panašiai. Juk kiekvienas kraštutinumas baugina vaikus ir kenkia jų asmenybės vystymuisi bei charakterio formavimuisi.
Vaikui iš pradžių svarbu papasakoti pozityvius dalykus, jį gerai nuteikti mokyklai, bet taip pat reikėtų nepamiršti papasakoti ir apie tai, su kokiais galimais sunkumais jis gali joje susidurti ir ką tokiu atveju jam reikėtų daryti.
Kalbant apie kraštutinumus, jokiu būdu nederėtų vaikui piešti ir rožinio pasaulio vaizdo apie mokyklą – pasakoti, kad ten bus labai smagu, kad susiras daug draugų, kad viskas bus lengva ir gražu. Reikėtų neatitolti nuo realybės ir vaiką supažindinti ir su jo laukiančiais galimais sunkumais, kad jis žinotų, jog ne viskas ten bus rožėmis klota.
Svarbu, kad vaikai žinotų, jog realybėje būna ir pakilimų, ir nuosmukių. Vaikui reikėtų papasakoti, kad mokykloje jis galės susirasti draugų, bet tiek pat svarbu pasakyti ir tai, jog ne visi vaikai su juo gali būti labai draugiški, kad gali nepriimti kartu pažaisti ar panašiai.
Trumpai tariant, vaikui iš pradžių svarbu papasakoti pozityvius dalykus, jį gerai nuteikti mokyklai, bet taip pat reikėtų nepamiršti papasakoti ir apie tai, su kokiais galimais sunkumais jis gali joje susidurti ir ką tokiu atveju jam reikėtų daryti. Čia galėtų pagelbėti ir asmeninės tėvelių istorijos bei patarimai, ką jie patys tokioje situacijoje darė ir kaip iš jos išsisuko.