– O kaip motyvuoti vyresnius vaikus?
– Vienintelis receptas – kalbėtis. Kalbėjimasis apie tai jau nebėra motyvavimas, kad jie turėtų mokytis. Daug svarbiau suprasti, kodėl jie nenori, kodėl nemato prasmės mokytis, kas yra sunku, kas nesiseka. [...]
– Ar tiesa, kad vaikai tikrai negirdi mūsų draudimų, t. y. priešdėlio ne- (nedaryk, netingėk, nesimušk)?
– Viską jie girdi. Nereikia turėti iliuzijų, kad negirdi. Jie girdi daugiau, negu kartais mums norisi. Bet draudimas vaikui nepasako, ką reikia daryti. Užuot draudę muštis, rėkti, spardytis, pasakykime, ką jis turi daryti.
Užuot pasakę „nerėk“, pasakykime „kalbėk ramiai“.
Jeigu jam pasakysime „nemušk brolio, geriau paskaityk su juo knygutę“, jis žinos, ką toliau daryti. Taigi paprasčiau duoti vaikui aiškų nurodymą, koks elgesys yra pageidautinas.
Užuot pasakę „nerėk“, pasakykime „kalbėk ramiai“. Ir jis tada žinos, ko mes tikimės. Taigi draudimai tikrai girdimi, bet juos reikia pakeisti.
– Labai netikėtai nuskambėjo Jūsų mintis, kad kompiuteris vaikams tapo geriausiu draugu tik dėl to, kad mes dažnai neturime kantrybės, esame empatijos autsaideriai, neišklausome, neįsijaučiame į savo vaikų sunkumus, troškimus, svajones ir tik nuo ryto iki vakaro veikiame taip, tarsi būtume kokios gyvos didaktinės knygos.
Taip pat sakėte, kad mes dar galėtume pasimokyti iš kompiuterinių žaidimų, kaip bendrauti su vaikais. Ką turite omenyje? Ko mes galėtume išmokti?
– Pavyzdžiui, motyvuoti. Ką daro kompiuteris, kai vaikas žaidžia ir jam nesiseka pereiti lygio? Kompiuteris užrašo „nenusimink, bandyk dar“, duoda papildomų gyvybių, pasiūlo nusipirkti papildomų galių ir pan. Jis nesako „durnius, kvailys, tau nepavyko, tau kaip visada nesiseka“. Todėl vaikas sėdi valandų valandas ir galų gale įveikia tą lygį.
Ką tada daro kompiuteris? Jo ekrane pasipila konfeti, atsiranda užrašas „šaunuolis, esi didvyris“ ir pan. Vaikas gali parą sėdėti. O kur yra mokytojas, kuris taip motyvuoja ir sako „nenusimink, tau pavyks, dar truputį pabandyk, va, žiūrėk – vienas žingsnelis, ir jau būsi ten“?
– Kaip kasdieniame bėgime rasti galimybių ir laiko mokytis būti tėvais ir būti kantriais tėvais?
– Padėkite visas priemones („iPadą“, „iPhone`ą“, televizorių, kompiuterį) į šoną ir pamatysite, kiek laiko atsiras stalo žaidimams, pokalbiams, pasivaikščiojimams, šuns vedžiojimui. Marios visiems labai sveiko laiko.