Kaip 15min sakė R.Norbutaitė-Jurienė, liepos 4 dieną Šiaulių rajono civilinės metrikacijos skyriuje buvo registruota jos ir vyro Martyno santuoka.
Pavardę Renata pasirinko dvigubą – savo ir vyro, o tokios pavardės rašomos per brūkšnelį.
„Po mėnesio nukeliavau į Migracijos tarnybą užsisakyti asmens dokumento. Net negalvojau, kad yra tokia situacija, kad kol tu nepasidarai naujo asmens dokumento, kol neatsiimi jo, tol sistemose tavo pavardės net nesimato. Nežinojau, kad taip yra, tada gal būčiau viską dariusi greičiau“, – sakė moteris.
Naują asmens tapatybės kortelę moteris užsisakė rugpjūčio 10 dieną. Kadangi skubiai dokumento nereikėjo, Renata jo neužsisakė skubos tvarka, o per mėnesį – įprasta tvarka.
„Atėjo džiugioji diena, kada atsiėmiau dokumentą. Mes su vyru gyvename Vilniuje, ir kol jo neturėjau, pirminės sveikatos priežiūros centre prisijungusi negalėjau pamatyti savo kraujo tyrimo rezultatų. Nes, kaip aiškino man, kažkas nesuvaikšto, kol neatsiimi naujo asmens dokumento.
Tad kai jį gavau, iš karto ir pabandžiau pasitikrinti savo kraujo tyrimus. Bet negalėjau“, – pasakojo Renata.
Moteris telefonu kreipėsi į savo gydymo įstaigą – Antakalnio polikliniką, bet čia jai paaiškino, kad greičiausiai reiktų skambinti į Registrų centrą.
„Man poliklinikoje pasakė, kad mano pavardėje vietoje brūkšnelio yra klaustukas“, – kalbėjo moteris.
Nors poliklinikos registratūroje dirbančios moterys tiksliai klaidos atsiradimo nežinojo, tačiau joms atrodė, kad tai – Registrų centro gyventojų duomenų bazėje esanti klaida.
„Man sakė, kad gydymo įstaiga duomenis gauna iš Registrų centro ir jie į sistemą persikelia automatiškai. Todėl tikėtina, kad klaidos ir reiktų ieškoti ten, o jei Registrų centre klaidos nebus, tada jos ieškos gydymo įstaigos IT skyriaus specialistai“, – pasakojo Renata.
Tada moteris paskambino į Registrų centrą. Telefonu atsiliepęs specialistas, anot Renatos, patikino, kad tokių nesąmonių – klaustuko vietoje brūkšnelio – būti negali, nes sistema neva tokių dalykų neleidžia.
„Tada vėl skambinau į polikliniką. Jie dar kartą peržiūrėjo savo duomenų bazes, patikino, kad problema yra ne čia. Dvi savaites kovojau su Registru centru, kad jie bent jau pasižiūrėtų, ar klaida yra ne pas juos.
Aš nerėkiu ant žmonių, bet tenka pripažinti: kol neaprėkiau žmogaus ir nepasakiau, kad man liko mėnuo iki gimdymo, tol niekas nesureagavo. Kai aprėkiau, tada pasakė, kad pasižiūrės ir man praneš. Buvo labai nemalonus pokalbis.
Antradienį man paskambino ir informavo, kad problema yra dėl brūkšnelio. Kaip man aiškino, Šiaulių rajono civilinės metrikacijos skyrius, pateikdamas duomenis, tarp mano dvigubos pavardės įrašė ne tokį brūkšnelį. Vietoje ilgojo brūkšnelio parašė trumpąjį, o gal atvirkščiai – nežinau. Bet esmė – buvo ne toks brūkšniukas, tad, perduodant duomenis, sistema to nesuprato, todėl pavardėje atsirado klaustukas“, – absurdišką situaciją pasakojo Renata.
Telefonu atsiliepęs specialistas, anot Renatos, patikino, kad tokių nesąmonių – klaustuko vietoje brūkšnelio – būti negali.
Tačiau ir tai – dar ne viskas. Registrų centro specialistai teigė, jog ištaisyti šios klaidos negalima, todėl Renatai reikia eiti į Migracijos tarnybą ir užsisakyti naują asmens dokumentą, nors, kaip tai susiję su klaidos duomenų bazėse ištaisymu, taip ir neaišku.
„Kol neturiu naujo asmens dokumento, visose sistemose mano pavardė neatsinaujina. Aš vis dar nesuprantu, kaip sistemos ir dokumentas gali būti susiję. Aš apskritai dabar daug ko nesuprantu. Man jau nervai nelaiko, tuo labiau kad man reikia nesinervinti – laukiuosi kūdikio. Be to, naujas dokumentas skubos tvarka man kainuos 31 eurą.
Po šių istorijų į valstybės tarnautojus ramiai žiūrėti nebegaliu. Apie juos galvojau daug geriau. Aš suprantu, kad žmonės daro klaidų, niekas nėra šventas. Bet tam, kad gaučiau informaciją, man reikėjo aprėkti žmogų? Aš to nesuprantu. Manęs niekas dėl šios situacijos net neatsiprašė“, – sakė moteris.
Po to, kai 15min susisiekė su Registru centru ir Šiaulių rajono civilinės metrikacijos skyriumi, specialistai ėmėsi spręsti R.Norbutaitės-Jurienės pavardės su klaustuku problemą.
„Netrukus po jūsų skambučio visi skambino ir atsiprašė. Problemą išsprendė“, – sakė Renata.
Registrų centro atstovas spaudai Mindaugas Samkus: „Jūsų minima situacija įmonei yra žinoma. Ji susidarė dėl to, kad perduodant duomenis iš Civilinės metrikacijos skyriaus jie nebuvo tinkamai perkelti į Gyventojų registrą. Sužinojus apie šį atvejį, nedelsiant buvo susisiekta su Civilinės metrikacijos skyriumi, kuris jau atliko reikalingus civilinės būklės akto pakeitimus.
Be to, Registrų centro specialistai susisiekė su moterimi ir paaiškino jai, kad jokių papildomų veiksmų jai imtis nereikia, duomenys sistemoje atsinaujins automatiškai.
Siekiant išvengti tokių klaidų ateityje, numatoma atlikti programinius pakeitimus, kad sistema automatiškai atpažintų simbolį, nepriklausomai nuo to, ar tai yra trumpas, ar ilgas brūkšnys.“
Šiaulių rajono savivaldybės administracijos Civilinės metrikacijos ir archyvo skyriaus vedėja Diana Greičė: „Mes susisiekėme su Jūsų minėta nukentėjusia moterimi ir situaciją išsiaiškinome. Registruojant santuokos sudarymo įrašą, buvo padaryta techninė klaida duomenų bazėje, kuri dabar yra ištaisyta.“