„World Press Photo“ paroda. Apsilankykite
Bilietai
2023 07 20 /16:45

Autobusu su mažais vaikais važiavusi vilnietė vietoje pagalbos sulaukė vairuotojo pykčio: „Nieko aš neprivalau!“

Sostinės viešasis transportas nėra draugiškas su vaikais keliaujančioms mamoms. Tuo savo akimis įsitikino vilnietė Raminta I. (pavardė portalui žinoma), neseniai kartu su 3 metų ir 1 metų vaikais važiavusi 4G maršruto autobusu.
Elektrinių Vilniaus autobusų pristatymas
Naujieji Vilniaus autobusai ir troleibusai / Juliaus Kalinsko / 15min nuotr.

Kaip 15min pasakojo Raminta I., tąkart autobusu ji važiavo viena su abiem vaikais – 1 m. ir 3 m. dukromis. Jaunesnioji mergaitė keliavo vaikiškame vežimėlyje.

Valdo Kopūsto / 15min nuotr./Paspaudus šį mygtuką vairuotojas mato, jog keleiviui reikia pagalbos
Valdo Kopūsto / 15min nuotr./Paspaudus šį mygtuką vairuotojas mato, jog keleiviui reikia pagalbos

„Vairuotojui sustojus stotelėje, paspaudžiau pagalbos mygtuką, kad nuleistų nuvažiavimo trapą ir galėčiau juo su vežimu išvažiuoti iš autobuso, nes šaligatvio kraštas buvo per toli [dėl to būtų tekę vežimą iškelti].

Tačiau, užuot padėjęs, vairuotojas iš savo vietos riktelėjo: „Ko jūs čia laukiate?“. Pasakius, kad trapo, jis ėmė šaukti, kad nieko nenuleidinės, trapas – tik neįgaliesiems. Šūktelėjau atgal, kad jis privalo tai padaryti ir kad aš pranešiu apie įvykį įmonei. Tada gavau atsakymą, kad „nieko jis neprivalo, praneškite ir lipkite“, – nemalonų incidentą prisiminė dviejų mažamečių mama.

Užuot padėjęs, vairuotojas iš savo vietos riktelėjo: „Ko jūs čia laukiate?“ Pasakius, kad trapo, jis ėmė šaukti, kad nieko nenuleidinės, trapas – tik neįgaliesiems.

Nesulaukusi pagalbos mama iš autobuso iškėlė trimetę, tada sugrįžo iškelti ir vežimėlį su jame sėdėjusia vienmete dukra. Informaciją apie incidentą ji tą pačią dieną nusiuntė „Vilniaus viešajam transportui“, nes manė, jog būtent ši įmonė teikia paslaugą ir jos darbuotojas (vairuotojas) nesilaiko nustatytos tvarkos bei diskriminuoja tėvus su mažamečiais vaikais.

Pasakodama savo istoriją Raminta I. pabrėžė, kad incidentas įvyko galutinėje maršruto stotelėje.

„Autobuse keleivių nebuvo daug, o, kol laukiau, kad vairuotojas ateis padėti, tai neliko nė vieno keleivio, kuris būtų galėjęs padėti. Vairuotojas puikiai matė, kad iki galutinės stotelės važiuoja mama su vaikais ir kad, ko gero, reikėtų sustoti arti šaligatvio. Jis puikiai matė, kad nėra kam padėti iškelti vežimą“, – pažymėjo vilnietė.

Susidūrė ir kitos mamos

Pasidalinusi šia istorija socialiniuose tinkluose ji sako gavusi žinučių ir iš kitų mamų: „Akivaizdu, kad tai – dažna ir didelė problema. Deja, jos netiki, kad situacija gali pasikeisti.“

Ramintos I. teigimu, bendrovė „Vilniaus viešasis transportas“ (VVT) į jos aprašytą situaciją sureagavo tą pačią dieną, paaiškindama, jog šis autobusas ir maršrutas priklauso kitai įmonei – „Transrevis“. Taip pat informavo, kad šiai bendrovei jau perduotas vilnietės skundas.

Momentinė nuotrauka/Vilnietės ir VVT susirašinėjimas
Momentinė nuotrauka/Vilnietės ir VVT susirašinėjimas

Bendrovės atstovė mamai priminė sostinės viešajame transporte galiojančias taisykles.

„Vilniaus miesto keleivių vežimo ir bagažo vežimo taisyklėse nėra patvirtinta, kokiais konkrečiais atvejais vairuotojas turėtų nuleisti tiltelį (trapą), tačiau vairuotojai turi būti dėmesingi keleiviams, paslaugūs ir mandagūs.<...>“, – rašoma Ramintai I. atsiųstame VVT atsakyme.

Moteris taip pat buvo informuota, jog bendrovė „Transrevis“ dėl incidento jau bendravo su vairuotoju – jam primintos pareigos ir atsakomybės, pravestas saugaus keleivių vežimo taisyklių laikymosi bei mandagaus bendravimo su keleiviais instruktažas.

SĮ „Susisiekimo paslaugos“ nuotr./Naujieji Vilniaus autobusai ir troleibusai
SĮ „Susisiekimo paslaugos“ nuotr./Naujieji Vilniaus autobusai ir troleibusai

Pagal taisykles neprivalėjo, tačiau įmonė atsiprašė

„Vilniaus miesto savivaldybės administracijos keleivių ir bagažo vežimo taisyklės, nei Vežėjo sutartis nei techninė specifikacija bei viešojo pirkimo konkursinė dokumentacija neįpareigoja UAB ,,Transrevis“ (vežėjo) laipinti keleivių su vaikų vežimėliais atidarant rampą. Rampa yra skirta laipinimui/išlaipinimui išskirtinai neįgaliems žmonėms su vežimėliu.

Vis dėlto šiuo atveju vairuotojas turėjo įvertinti situaciją ir privažiuoti arčiau šaligatvio, kad nesudarytų nepatogumų išlipant. Atsižvelgiant į tai, vairuotojas buvo prainstruktuotas, kad ateityje būtų atidesnis.

Papildomai informuojame, kad dar liepos 19 d. ,,Transrevis“ oficialiai atsiprašė keleivės ir pripažino, kad vadovaujantis bendraisiais žmogiškumo kriterijais vairuotojas turėjo jai padėti išlipti“, – redakcijai atsiųstame komentare nurodė bendrovės „Transrevis“ administracija.

Laiške taip pat nurodyta, kad šiuo metu visuose bendrovės autobusuose yra galimybė paprašyti vairuotojo pagalbos keleiviams, turintiems negalią arba keliaujantiems su mažamečiais vaikais.

„Neįgaliems su vežimėliais rampa atidaroma visais atvejais. Dėl vaikų su vežimėliais, tik tuo atveju, kai visiems tai netrukdo kitiems keleiviams ir nėra spūsčių ir autobusas nėra perpildytas. Bei žinoma vadovaujantis protingumo kriterijumi“, – rašoma 15min atsiųstame atsakyme.

Įmonės administracija taip pat pabrėžė, kad gavus skundą vairuotojas buvo paprašytas pasiaiškinti, administracija išanalizavo vaizdo įrašą.

„Vairuotojas papildomai instruktuotas, kad tokių situacijų ateityje nesikartotų“, – rašo „Transrevis“ administracija.

Teigiama, kad įmonėje kasmet vedami mokymai vairuotojams dėl įlaipinimo/išlaipinimo neįgaliems.

Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Elektrinių Vilniaus autobusų pristatymas
Juliaus Kalinsko / 15min nuotr./Elektrinių Vilniaus autobusų pristatymas

Viešasis transportas nėra patogus mažamečių tėvams

Raminta I. pasakojo, kad neturi vairuotojo pažymėjimo, todėl viešuoju transportu naudojasi kasdien po kelis kartus: juo važiuoja su vaikais į darželį ir iš jo, į darbą, su reikalais ar pramogauti. Keliaudama su abiem vaikais ji sako dažniausiai neimanti vežimėlio.

„Mamoms su vežimėliais važiuoti viešuoju transportu Vilniuje yra labai sudėtinga. Beveik visada vairuotojas autobusą pastato toliau nuo šaligatvio, labai dažnai lukteli, kad nereikėtų kelti trapo, nes tikisi, kad keleiviai padės [iškelti vežimą]. Kadangi keleiviams empatijos netrūksta, tai dažniausiai vairuotojams iš tiesų netenka kilti iš vietos.

Anksčiau į tokius dalykus numodavau ranka, bet šią savaitę pamatytas vairuotojo elgesys padėjo susivokti: jei niekas apie tai nekalba, problema niekada neišsispręs. Todėl labai noriu paraginti keleivius su mažais vaikais, senjorus, žmones su negalia ir visus, kurie susiduria su vairuotojų nekompetencija, iš karto kreiptis į įmones. Svarbu, kad jose žinotų problemos mastą ir priimtų atitinkamus sprendimus. Tai padaryti labai paprasta – tereikia užpildyti formą“, – kalbėjo mama.

Jos pačios nuomone, tai nebuvo diskriminacija: „Įvardinčiau kaip kompetencijos stoką.“

Maršrutą aptarnauja kita įmonė

Vilniuje susisiekimą viešuoju transportu vykdo trys bendrovės: UAB „Vilniaus viešasis transportas“ (VVT), „Kautra“ ir „Transrevis“. Kaip jau minėta, nemaloni situacija nutiko bendrovės „Transrevis“ aptarnaujamame maršrute ir autobuse.

Informacija apie galimą diskriminaciją viešajame Vilniaus transporte perduoda ir už judėjimą sostinėje atsakingai savivaldybės įmonei „JUDU“.

„Nepaisant to, kad šis incidentas nutiko ne mūsų autobuse, dar kartą atkreipėme savo vairuotojų dėmesį, kad keleiviams turi būti suteikiama visokeriopa pagalba (ar tai būtų keleivis su judėjimo negalia, ar su vaiko vėžimėliu), kai tai leidžia techninės transporto priemonės galimybės.

Naujesnėse VVT transporto priemonėse yra įrengtas pagalbos mygtukas, kuris yra paženklintas specialiais lipdukais. Jį paspaudus vairuotojas gauna signalą, kad keleiviui reikalinga pagalba išlipti.

Maršrutų tvarkaraščiuose yra pažymėta, kurie konkrečiai autobusai ir troleibusai turi pandusą ir yra pritaikyti žmonėms su judėjimo negalia bei keleiviams su vaikų vežimėliais. Iki 2026 m. planuojama atnaujinti visą troleibusų parką, tad transporto priemonės taps patogesnės visiems keleiviams”, – nurodo „Vilniaus viešojo transporto“ atstovė Goda Budreikaitė portalui atsiųstame laiške.

SĮ „Susisiekimo paslaugos“ nuotr./Naujieji Vilniaus autobusai ir troleibusai
SĮ „Susisiekimo paslaugos“ nuotr./Naujieji Vilniaus autobusai ir troleibusai

Skundų dėl diskriminacijos viešajame transporte pasitaiko

Dėl aprašytos situacijos 15min kreipėsi ir į Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybą. Jos atstovė ryšiams su visuomene Izabelė Švaraitė teigia, kad pagal Lygių galimybių įstatymą, paslaugų teikėjai visiems visiems vartotojams ir vartotojoms privalo užtikrinti vienodas paslaugų gavimo sąlygas, nepaisant asmenų lyties, tautybės, negalios, socialinės padėties (įskaitant šeiminės padėties) ir kitų asmens tapatybės požymių. Šis įstatymas taikomas ir viešojo transporto paslaugoms.

„Nustatyti diskriminacijos faktą galima tik atlikus išsamų tyrimą. Moterį, susidūrusią su aprašyta situacija, kviečiame pasikonsultuoti su Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos teisininkais (-ėmis) dėl galimo skundo teikimo”, – rekomendavo Lygių galimybių kontrolieriaus tarnybos atstovė.

Pasak jos, skundų dėl galimos diskriminacijos Vilniaus autobusuose ir troleibusuose Lygių galimybių kontrolieriaus tarnyba gauna nedažnai. Be to, ne visi jie pasitvirtina.

„Pavyzdžiui, buvo skųstasi dėl nemokamo karo pabėgėlių iš Ukrainos vežimo. Manyta, kad taip diskriminuojami lietuviai (-ės). Tačiau diskriminacija nebuvo nustatyta”, – rašoma portalui atsiųstame laiške.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Testas.14 klausimų apie Kauną – ar pavyks teisingai atsakyti bent į dešimt?
Reklama
Beveik trečdalis kauniečių planuoja įsigyti būstą: kas svarbiausia renkantis namus?
Reklama
Kelionių ekspertė atskleidė, kodėl šeimoms verta rinktis slidinėjimą kalnuose: priežasčių labai daug
Reklama
Įspūdžiais dalinasi „Teleloto“ Aukso puodo laimėtojai: atsiriekti milijono dalį dar spėsite ir jūs