Daug pilotų serga depresija, tačiau linkę apie tai nekalbėti

Maždaug vienas iš 10 pilotų turi depresijos simptomų. Kodėl iš visų profesijų būtent pilotai yra tokie pažeidžiami, svarstoma „Deutche Welle“ interneto svetainėje.
Pilotai
Pilotai / Irmanto Gelūno / BNS nuotr.

Anonimiškai apklausus 3500 pilotų apie jų darbo vietą, tik pusė jų atsakė į klausimus apie savo psichologinę būklę.

Ekspertai nustatė, kad 12,6 proc. dalyvių turėjo depresijos simptomų, nors vidutinis rodiklis yra 4–7 proc. Tad atrodo, kad pilotams kyla didesnė rizika. Apie 4 proc. pilotų net teigė per pastarąsias dvi savaites turėję suicidinių minčių. Tarp tų, kurie turėjo tokių minčių, buvo ir pilotų, patyrusių seksualinį arba žodinį priekabiavimą.

Tačiau tyrimu nustatyta, kad paprastai pilotai apie psichologinius dalykus nekalba.

Pasak vieno iš tyrėjų, Harvardo visuomenės sveikatos mokyklos profesoriaus Josepho Alleno, psichologinių problemų pilotų kabinoje klausimą gaubia paslapties šydas.

Tyrimas paskelbtas žurnale „Environmental Health“. Tikėtina, kad publikacija susilauks dėmesio Vokietijoje, atsižvelgiant į 2015 m. kovo mėn. įvykusią oro bendrovės „Germanwings“ orlaivio katastrofą, kai savižudiškų polinkių turėjęs pilotas tyčia nukreipė lėktuvą į kalną Prancūzijoje.

Nevaldomas stresas gali lemti depresiją

Tyrimo rezultatai nustebino pilotą ir Vokietijos pilotų profesinės sąjungos atstovą spaudai Markusą Wahlą. M. Wahlas atsisakė tiesiogiai komentuoti tyrimo duomenis. Tačiau jis paaiškino, kodėl pilotai gali būti labiau linkę sirgti depresija nei kitų profesijų atstovai.

„Pilotams galbūt kyla didesnis pavojus dėl to, kad jie dirba labai rizikingoje aplinkoje. Dėl jų sprendimų gali kilti pavojus žmonių gyvybei“, – teigė M. Wahlas.

O įtampa jų darbe auga. „Pilotams tenka priimti vis daugiau sprendimų, – sako M. Wahlas. – Darbe vis daugiau streso, o stresas gali tapti psichologinių ligų priežastimi.“

Konfliktas tarp darbo ir asmeninio gyvenimo

Vienas svarbus stresą sukeliantis veiksnys pilotams yra tai, kad jiems ilgai tenka būti ne namie.

„Reuters“/„Scanpix“ nuotr./Lakūnai grasina streiku.
„Reuters“/„Scanpix“ nuotr.

„Būna laikotarpių, kai pilotai apie 20 dienų praleidžia viešbučiuose. Tai didelė našta draugams, šeima ir partneriams, – sakė M. Wahlas, kuris pats yra pilotas. – Tokie asmeniniai santykiai yra svarbūs siekiant suvaldyti stresą. Tačiau, kitaip nei tiems, kas dirba įprastomis valandomis, pilotams tai neprieinama.“

Darbe jie gali dienų dienas nerimauti dėl problemų namie. Jei šeimoje kyla įtampa, pavyzdžiui, ginčas prieš pat pilotui išvykstant į kelionę, jis nerimą su savimi gali nešiotis keletą dienų. O išspręsti šeimos konfliktą telefonu pilotams gali nepavykti dėl laiko skirtumo. Jei konfliktas lieka neišspręstas, tai gali juos susargdinti.

Be to, kelionių piko laikotarpiu, pavyzdžiui, vasaros sezono įkarštyje, pilotų poilsiui skirtas laikas vis trumpėja. Todėl nebelieka laiko aptarti reikalus su šeima.

Turi atlikti papildomų darbų

Pilotai šiandien turi mažiau laiko, nei vos prieš kelis dešimtmečius. Daugelyje oro uostų laikas nuo nusileidimo iki kito pakilimo sutrumpėjo nuo 60 iki 35 minučių. Netgi nedidelė problema tomis aplinkybėmis gali sukelti didelį stresą.

Pilotai šiandien turi mažiau laiko, nei vos prieš kelis dešimtmečius. Daugelyje oro uostų laikas nuo nusileidimo iki kito pakilimo sutrumpėjo nuo 60 iki 35 minučių.

M. Wahlas pateikia tokį pavyzdį: „Anksčiau turėdavome antžeminio orlaivių aptarnavimo specialistų, kurie nusileidus išspręsdavo smulkias problemas. Šiandien daug kur tokių specialistų atsisakyta. Tad tokias problemas tenka spręsti pilotui.“

Per trumpą likusį laiką jie dar turi paskambinti į biurą. Pavyzdžiui, nedidelius defektus ne visada būtina šalinti vietoje. Tai galima padaryti vėliau. „Tačiau turime paskambinti, be to, reikia viską registruoti lėktuvo žurnale. Kad pakeistum lemputę, tenka užpildyti daug įvairių dokumentų.“

Pripažinimas komandoje

Norint valdyti stresą, būtina žinoti, kad dirbate gerai. Tai veiksminga priemonė tarp kolegų, sako pilotas.

„Pilotai džiaugiasi, kai jiems pavyksta lėktuvą saugiai ir sklandžiai nuskraidinti iš taško A į tašką B. Tačiau jiems reikia ir profesionalų įvertinimo, pavyzdžiui, kolegos žodžių, kad pilotas savo darbą atliko ypač profesionaliai.“

Deja, toks pripažinimas šiandienos darbo kultūroje nėra dažnai išsakomas, teigia profesinei sąjungai priklausantis M. Wahlas. „Galbūt per Kalėdas pilotas ir gauna kokį laišką, kuriame gali būti parašyta: „Taip, jums sekasi puikiai!“. Tačiau retai tiesioginis vadovas ateina ir pasako: „Kolegos, tiesiog puiku, visada esate punktualūs, o mūsų klientai tai labai vertina!“. Tokių žodžių jau seniai nesu girdėjęs“, – teigė pilotas.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis