Korupcijos prevencijos specialistai pirkimus sveikatos apsaugos sektoriuje įvardija kaip vienus rizikingiausių. Lietuvos gydytojų vadovų sąjungos (LGVS) prezidentas dr. Kęstutis Štaras įsitikinęs, kad be visų šių privalumų, pirkimai per CPO LT sistemą yra vienas iš komponentų, leidžiančių mažinti korupcijos indeksą. LGVS prezidentas atkreipia dėmesį į tai, kad ligoninės ir poliklinikos atlieka daug įvairių pirkimų. Pastarieji yra susiję ne tik su sveikata, t. y. perkamos ne tik vakcinos, vaistai ar medicininė įranga, bet ir, pavyzdžiui, statybos darbai, valymo paslaugos, higienos, kanceliarinės prekės ir t. t.
Vengė pirkti per CPO
Aktyviai naudotis CPO LT sistema asmens sveikatos priežiūros įstaigos pradėjo tik šiek tiek daugiau nei prieš metus, nes iki tol sistemoje buvo nemažai nepatogumų. Praėjusių metų pavasarį LGVS valdybos nariai susitikę su CPO atstovais išsakė savo pageidavimus, įvardijo priežastis, kas apsunkina gydymo įstaigoms naudotis CPO LT sistema. Priežasčių, kodėl organizacijos anksčiau vengdavo pirkti per CPO LT, buvo ne viena. Pavyzdžiui, sveikatos priežiūros įstaigos norėdavo nusipirkti 5 000 vnt. vienos rūšies tablečių, kurios būtų supakuotos į 500 pakuočių po 10 vienetų, tačiau toks reikalavimas nebūdavo numatytas CPO pirkimų techniniuose reikalavimuose. Kai toks reikalavimas nenumatytas pirkimo sąlygose, konkursą laimėjęs tiekėjas visas tabletes atveždavo vienoje talpoje. Ką daryti? Reikia jas išskirstyti į 500 pakuočių, tačiau pačios gydymo įstaigos neturi tokios teisės.
Pasak dr. K. Štaro, tokių kaip šis neatitikimų buvo ne vienas. LGVS ir CPO atstovams susitikus ir aptarus CPO LT sistemos veikimą, jos tobulinimo galimybes, 2018 m. rudenį buvo pasirašyta dvišalė sutartis, kuria abi pusės įsipareigojo veikti bendrai, identifikuojant asmens sveikatos priežiūros įstaigoms aktualių pirkimo objektų poreikį, rengiant techninių specifikacijų, pirkimų dokumentus ir pirkimo sutarčių projektus, tobulinant CPO informacinę sistemą.
Galimybė sutaupyti
„Didelis privalumas yra ir konsoliduoti pirkimai (kai vienu pirkimu tas pačias prekes ar paslaugas perka kelios įstaigos), padedantys ženkliai sutaupyti. Tokiu būdu itin patogu pirkti ne tik medicininę, bet ir kompiuterinę ar programinę įrangą“, – sako K. Štaras.
Po to, kai buvo patobulinta CPO sistema net ir vienai įstaigai organizuoti pirkimą per CPO dėl iš anksto suderintų specifikacijų ir procedūrų daug paprasčiau ir greičiau.
Šiuo metu LGVS ir toliau bendrauja su CPO, kaip būtų dar galima patobulinti sistemą, kad pirkimus organizuoti įstaigoms būtų paprasčiau ir jų būtų galima atlikti daugiau.
Problemos, kurių nori išvengti
Organizuojant viešuosius pirkimus sveikatos sektoriuje sunkiausia yra suderinti kokybę ir kainą. Pavyzdžiui, galima pigiau nupirkti lęšiukus, kurie reikalingi žmonėms, sergantiems katarakta, tačiau jie nebus aukščiausios kokybės ir dažnam pacientui po metų vėl gali reikėti operacijos. Norint suteikti galimybę pacientui rinktis kokybiškesnę prekę, bandoma parengti specifikaciją, užtikrinančią kokybišką prekę, nes kalbant apie sveikatą ne tik kaina yra svarbiausias kriterijus.
Informacija parengta bendradarbiaujant su LR sveikatos apsaugos ministerija, kuri įgyvendina Europos socialinio fondo ir Lietuvos Respublikos valstybės lėšomis finansuojamą projektą „Korupcijos prevencijos didinimas sveikatos apsaugos sektoriuje“.