Paauglių aknė. Brendimo dalis ar liga?

Dažnai atrodo, jog spuogai ir paauglystė – vienas nuo kito neatsiejami dalykai. Galime teigti, jog tai yra tiesa – aknė kankina bene 80 procentų jaunuolių! Tačiau ar žinote, kodėl bręstant užpuola aknė? Kokie veiksniai iššaukia jos atsiradimą? Ar tai išaugama liga, ar reikalauja gydymo?
Paauglių aknė. Brendimo dalis ar liga?
Paauglių aknė. Brendimo dalis ar liga? / Partnerio nuotr.

Konsultuoja gydytoja dermatovenerologė dr. Eglė Aukštuolienė, Lazerinės dermatologijos centras (Vilnius).

Aknė – labiausiai paplitusi lėtinė odos liga, pasireiškianti bėrimu ir spuogų atsiradimu, dažniausiai kankinanti paauglius. Brendimo metu (12-14 metų vaikams, tačiau berniukams gali prasidėti ir vėliau) hormonų pokyčiai lemia intensyvų augimo šuolį, antrinių lytinių požymių vystymąsį, bei, deja, odos problemas, atsirandančias dėl sustiprėjusios riebalinių liaukų veiklos. Įprastai jos gamina reikiamą kiekį riebalų, vadinamų sebumu, skirtų odai drėkinti. Organizmui bręstant, lytiniai hormonai stimuliuoja riebalinių liaukų veiklą ir jos pradeda gaminti riebalų perteklių. Be to, paauglių sebumo sudėtis dažnai skiriasi nuo suaugusiųjų – jis yra tirštesnis, ir dėl to tampa itin patogia terpe bakterijoms daugintis. Drauge oda ragėja – gamina daugiau keratino. Suragėjusios odos ląstelės užkemša riebalinės liaukos ištekamąjį latakėlį, dar vadinamą pora, kurioje gausu bakterijų, ir taip susidaro inkštirai ir spuogai.

Plačiai paplitusi neteisinga nuomonė, jog jaunatviniai spuogai yra paikas ir išaugamas paauglių rūpestis, iš kurio paprasčiausiai išaugama pasibaigus brendimui. Suversti kaltę natūraliems paauglystei būdingiems procesams ir ignoruoti problemą – neabejotinai blogiausias sprendimas. Nuo pat pirmųjų spuogelių atsiradimo nemokant atžalos rūpintis oda, procesas gali tapti nekontroliuojamas ir išaugti į aknę, reikalaujančią specialisto skirto gydymo. Be to, išvešėję spuogai sukelia nepasitikėjimą savimi ir stresą, dar labiau skatinantį spuogų atsiradimą.

Dermatologinės kosmetikos kompanijos BIODERMA atliktame tyrime, kuriame dalyvavo aknę turintys 15-18 metų jaunuoliai, išaiškinta, jog jų odos būklės paūmėjimui įtakos turėjo prasti mitybos įpročiai, nepakankamas miego kiekis, dekoratyvinės kosmetikos naudojimas siekiant odos trūkumus užmaskuoti, stresas; savo ruožtu tyrime dalyvavę paaugliai pastebėjo, jog jų odos būklė pagerėjo pradėjus sveikiau maitintis, gerti daugiau vandens bei išmokus teisingos odos priežiūros taisykles – užtikrinus odos švarą bei pradėjus naudoti tinkamas priemones. Taigi atsiradus pirmiesiems inkštirams, būtina paauglį mokyti veidą kruopščiai ir atidžiai plauti specialiu prausikliu, skirtu problematiškai odai, pasirūpinti, kad tai taptų įpročiu, bei skatinti spuogelių nekrapštyti ir nespaudyti, kadangi taip gali paskatinti uždegimą ir menkas spuogas gali tapti komplikuotu pūliniu. Rūpinimasis vaiko oda nesibaigia naujų higienos įpročių formavimu – svarbu padėti vengti provokuojančių veiksnių: streso, nuovargio, piknaudžiavimo abejotinos maistinės vertės produktais (saldumynais, greitu maistu, saldžiais kepiniais) ir pasirūpinti, jog ir taip nelengvu gyvenimo periodu jaunuolis pakankamai ilsėtųsi ir kokybiškai maitintųsi.

Straipsnis parengtas remiantis kompanijos BIODERMA užsakymu rinkos tyrimų bendrovės RAIT atliktu kokybiniu tyrimu su paaugliais, turinčiais aknę.

Dermatologinės kosmetikos kompanija BIODERMA nuolat kuria naujoves aknės prevencijos srityje. Gilinimasis į odos biologiją, analizuojant jos natūralius procesus, įkvepia BIODERMA kurti dermatologines odos priežiūros priemones, veikiančias visas žinomas spuogų atsiradimo priežastis ir atkuriančias odos biologinę pusiausvyrą.

PATI ODA įkvepia BIODERMA surasti biologinius sprendimus, siekiant išsaugoti mūsų odos sveikatą ir grožį. ILGAM.

Sužinokite daugiau apie į aknę linkusią odą ir teisingą jos priežiūrą: www.aknespotas.lt

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis