Kiek valstybė apmoka, tiek paslaugų ir suteikiama
Paaiškinimą, kodėl užsiregistruoti mokamai paslaugai galima jau kitą dieną, tačiau pacientas negali tą dieną gauti norimos paslaugos nemokamai, Vilniaus Antakalnio poliklinika yra netgi pateikusi savo tinklalapyje.
„Antakalnio poliklinika, kaip ir daugelis gydymo įstaigų, dirba sutarties su Teritorinėmis ligonių kasomis (TLK) pagrindu. Dažnai Teritorinės ligonių kasos skleidžia informaciją – jei žmogus kartą per mėnesį moka (arba už jį darbdavys ar valstybė sumoka) PSD įmokas, visos jam reikalingos sveikatos priežiūros paslaugos yra apmokamos Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) biudžeto lėšomis. Todėl pačiam apdraustajam už jas papildomai mokėti nereikia.
Tokia informacija iš anksto užprogramuoja konfliktą tarp gydymo įstaigos ir paciento. Taip yra todėl, kad realybė yra visai kitokia.
Sutartyje, kurią su TLK pasirašo gydymo įstaiga, numatomos paslaugų teikimo sąlygos ir fiksuota suma, už kurią įstaiga gali suteikti paslaugų privalomuoju sveikatos draudimu draustiems pacientams. Įvertinus sutartinę sumą, skirtą specialistų konsultacijoms, yra patvirtinama, kiek kasdien suteikiama gydytojų specialistų konsultacijų, apmokamų iš PSDF, ir kiek jų suteikiama mokamų.
Net 86 proc. Antakalnio poliklinikos biudžeto skiriama mokos fondui, t. y. darbuotojų atlyginimams. Žinant tai, kad kiekvienais metais iš PSDF apmokamų paslaugų (nemokamų paslaugų) poreikis viršija TLK sutartyje numatytą sumą, Antakalnio poliklinika prisiima finansinę riziką ir suteikia nemokamų paslaugų daugiau, nei numato sutartis su TLK.
Deja, galiojantys teisės aktai numato, kad suteikus gydytojų specialistų konsultacijų už didesnę sumą, nei nurodyta sutartyje, net jei suteiktos paslaugos bus apmokėtos, jos bus apmokėtos tik iš dalies: už konsultacijas, kurių metu atliekamos manipuliacijos, numatytas 70 proc. dydžio paslaugos apmokėjimas, o jei konsultacijos metu papildomi tyrimai neatliekami, apmokama tik 25 proc. teisės aktuose numatytos paslaugos kainos“, – teigia poliklinikos administracija.
Pacientų skundų sulaukia
Pasak Vilniaus Antakalnio poliklinikos komunikacijos specialistės Renatos Maldūnienės, informacinėje sistemoje yra skaičiuojama, kiek įstaiga už sutartyje su TLK numatytą sumą gydymo paslaugoms gali skirti nemokamų konsultacijų. Kai sudėliojamos nemokamos paslaugos, tuomet jos papildomos mokamomis, kad žmonės turėtų galimybę patekti pas gydytoją, kai nebelieka valstybės finansuojamų vizitų laikų. Taigi tarp mokamų konsultacijų įterpiami mokami vizitai.
„Kad ir kaip norėtume, mes negalime išnaudoti viso savo gydytojų pajėgumo, nes ligonių kasos tiek konsultacijų neapmokėtų. Deja, pacientai to nevokia, susilaukiame begalės skundų, kad norime užsidirbti iš jų ligų. Ypač daug klausimų kyla tiems, kurie naudojasi elektronine registracijos sistema. Jie nemato visos situacijos, tik laisvas vietas. Jeigu visos nemokamos paslaugos jau rezervuotos, jie mato tik mokamų vizitų laikus, todėl nesupranta, kas vyksta.
Negalime išnaudoti viso savo gydytojų pajėgumo, nes ligonių kasos tiek konsultacijų neapmokėtų.
Taip pat eilės susidaro ir dėl to, kad žmonės renkasi tam tikrus konkrečius specialistus. Pavyzdžiui, pas mus dirba keli kardiologai ar oftalmologai, kurie aptarnauja vos ne visą Vilnių. Pas juos žmonės labai aktyviai registruojasi. Mes jiems ne tik siūlome kitus specialistus, pas kuriuos pakliūtų greičiau, bet nukreipiame ir į kitas gydymo įstaigas, kuriose eilės mažesnės.
Taip elgtis siūlo ir ligonių kasos. Tačiau žmonės nelabai linkę keisti gydytoją ar keliauti į kitą įstaigą. Visgi noriu pabrėžti, mes mokamų paslaugų tikrai negaudome. Esame ne pelno siekianti viešoji įstaiga ir nieko iš tų konsultacijų nepasipelnome“, – aiškino pašnekovė.
Santaros klinikose mokamos paslaugos populiarios
Į Santaros klinikas pacientai plūsta iš visos Lietuvos, taigi čia susidaro ilgos laukimo eilės. Tačiau susimokėjus pakliūti galima kur kas greičiau.
Pasak Santaros klinikų Santaros medicinos centro medicinos paslaugų skyriaus vedėjos gydytojos Nomedos Budrikienės, klinikų Konsultacijų poliklinikoje teikiamos tik PSDF lėšomis apmokamos paslaugos, t. y. pacientai patys nemoka už gydytojų konsultacijas, išskyrus tuos atvejus, kai iš anksto užsiregistravęs gydytojo konsultacijai pacientas atvykimo dieną nėra draustas.
Tačiau Santaros klinikose yra atskiras mokamas paslaugas teikiantis padalinys – Santaros medicinos centras.
„Tiek užsienio šalių piliečiai, tiek užsienyje gyvenantys lietuviai, tiek Lietuvos piliečiai gali kreiptis ir gauti asmens sveikatos priežiūros paslaugas, už kurias atsiskaito patys arba papildomo savanoriško sveikatos draudimo lėšomis. Viena dalis besikreipiančiųjų nėra drausti PSDF lėšomis, todėl už paslaugas atsiskaito patys. Kita dalis pacientų yra drausti PSDF lėšomis, bet patys pageidauja mokamų paslaugų, nesinaudodami PSDF lėšomis.
Dažnai sulaukiame labai teigiamo pacientų vertinimo ir paskatinimo, sudarydami galimybę gauti mokamas paslaugas. Žmonės dėkingi, kad patys gali rinktis norimą gydytoją specialistą net ir neturėdami siuntimo ar gauti vardinę gydytojo konsultaciją, kreiptis pas specialistą profilaktiškai ir pan.
Konsultuojantys specialistai Santaros medicinos centre dirba papildomai, iš anksto numatytu, atskiru nuo pirmaeilių pareigų darbo grafiku, todėl nėra sutrikdoma įprastinė iš PSDF apmokamų paslaugų eilė“, – aiškino pašnekovė.
Ligonių kasa: verta pasitikrinti eiles kitoje įstaigoje
Kaip paaiškino Valstybinės ligonių kasos (VLK) Paslaugų ekspertizės ir kontrolės skyriaus patarėja Žydrūnė Baigienė, pagal šiuo metu galiojančią Mokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų teikimo ir apmokėjimo tvarką sveikatos priežiūros įstaigos turi teisę teikti mokamas paslaugas. Svarbu, kad jos turėtų licencijas toms paslaugoms ir licencijuotus specialistus. Mokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų sąrašą, kainas, kainų indeksavimo ir šių paslaugų tvarką tvirtina sveikatos apsaugos ministras.
Vadovaudamasi minėta tvarka, gydymo įstaiga, teikianti mokamas paslaugas, privalo parengti ir vadovo įsakymu patvirtinti mokamų paslaugų teikimo tvarką (aprašą), kurioje būtų nurodyti konkretūs šių paslaugų teikimo pagrindai ir kainos, taip pat užtikrinti, kad pacientai galėtų su šia tvarka susipažinti.
„Visgi pirmiausia gydymo įstaiga turi atlikti visas iš Privalomojo sveikatos draudimo fondo (PSDF) apmokamas paslaugas tiems pacientams, kurie tą dieną buvo užregistruoti eilėje. Ir tik po to teikti mokamas paslaugas, tyrimus ir procedūras. Taip pat įstaigoje turi būti viešai skelbiamas iš PSDF apmokamų paslaugų kiekvienos darbo dienos teikimo planas (grafikas). Jame taip pat turi būti nurodytas iš PSDF apmokamų paslaugų skaičius.
Mokėti gali būti prašoma, kai pacientai pageidauja gauti paslaugą ne eilės tvarka, greičiau.
Mokėti gali būti prašoma, kai pacientai pageidauja gauti paslaugą ne eilės tvarka, greičiau. Tačiau ir tuo atveju įstaiga turėtų informuoti pacientą apie jo teisę ir galimybę gauti sveikatos priežiūros paslaugą nemokamai eilės tvarka, nurodant paslaugos teikimo datą. Pačios gydymo įstaigos turi patvirtinti aiškią mokamų paslaugų teikimo tvarką ir suteikti galimybę su ja susipažinti pacientams“, – teigė specialistė.
O ką daryti pacientams, kuriems atrodo, kad jų bėda negali laukti, pakliūti pas gydytoją greitai neįmanoma, o susimokėti už mokamą konsultaciją jie negali? Pasak Ž.Baigienės, gavęs gydytojo siuntimą, pacientas gali pats pasirinkti, į kurią įstaigą ir gydytoją kreiptis.
„Rekomenduojame kreiptis į tą gydymo įstaigą, kurioje yra mažiausia eilė, be to, svarbu įsitikinti, kad ji būtų pasirašiusi sutartį su teritorine ligonių kasa (TLK) – tokiu būdu nereikės už paslaugas mokėti. Pažymėtina, kad pas gydytoją specialistą reikia būtinai užsiregistruoti per 30 dienų, nes tiek laiko galioja siuntimas.
Taip pat norėtume atkreipti dėmesį, kad ligonių kasos skelbia laukimo eilių gydymo įstaigose, su kuriomis sudaro sutartis, stebėseną. Informaciją apie laukimo eiles pas gydytojus specialistus (ją ligonių kasoms teikia pačios gydymo įstaigos) galima rasti TLK interneto svetainėse, paskambinus telefonu į gydymo įstaigas ir jų informacinėse sistemose“, – patarė pašnekovė.