Teisininkas atsako. Dėl netinkamo odontologo gydymo netekau danties. Kokios mano teisės?

„Dėl suskaudusio danties kreipiausi į odontologą, tačiau skausmai nesiliovė, o tik didėjo, teko kreiptis į kitą odontologijos kliniką, kurioje sužinojau, kad dantis nebuvo gydomas, o tik užplombuotas“, – į 15min GYVENIMAS kreipėsi skaitytoja.
Dantų priežiūra
Dantų priežiūra / Vida Press nuotr.

Paaiškėjo, kad dėl netinkamo gydymo dantis tapo nebegydomas, todėl turėjo būti pašalintas. Patyriau papildomų finansinių išlaidų ir didelę emocinę įtampą, o dėl odontologo klaidos netekau danties. Kokias teises turiu ir kaip jas galiu ginti dėl šių netinkamai suteiktų odontologo paslaugų?

Redita V.

Atsako advokatų profesinės bendrijos „Jankauskas ir partneriai“ teisininkas Edvinas Paliulis

Gyvenime tikriausiai ne vienas susiduriame su vienokiomis ar kitokiomis situacijomis, kurios dažniausiai baigiasi ne itin maloniai, juolab kai tai paliečia vieną brangiausių įstatymų ginamų vertybių – sveikatą.

Ką daryti, kai suskaudus dantį ir apsilankius pas odontologą gavome neprofesionaliai suteiktas paslaugas, pavyzdžiui, dėl neteisingai užplombuoto danties vėliau jį teko pašalinti? Suprantama, kad dėl to patyrėme ne tik papildomų finansinių išlaidų, bet ir didelių nepatogumų bei diskomforto. Tokiais atvejais problemos sprendimų yra.

Asmeninio archyvo nuotr./Teisininkas Edvinas Paliulis
Asmeninio archyvo nuotr./Teisininkas Edvinas Paliulis

Visų pirma, jei dantų gydymo paslauga suteikta privačioje odontologijos klinikoje, visuomet būtina prašyti kasos čekio, jei įstaigoje kasos aparato nėra – kasos orderio kaip įrodymo. Tai reikalinga vėliau nustatyti, kokios paslaugos ir kada buvo suteiktos (net ir tuo atveju, jei yra sudaryta paslaugų pirkimo sutartis). Kadangi vėliau paaiškėjus, jog paslauga buvo suteikta netinkamai ar panaudojus nekokybiškas gydymo medžiagas (pvz., nekokybiškus, nesertifikuotus dantų protezus ar medžiagas), paslaugos pirkimo dokumentas (čekis ar kasos orderis) gali būti pagrindinis įrodymas reikalaujant atlikti paslaugas kokybiškai ir / ar reikalauti kompensuoti patirtą žalą.

Jei odontologo paslaugos suteiktos valstybinėje gydymo įstaigoje, reikėtų turėti registraciją dėl vizito pas atitinkamą specialistą patvirtinantį dokumentą ar medicininį išrašą iš medicininės sveikatos knygelės dėl specialisto-odontologo suteiktų paslaugų.

Pacientų teises, jų gynimo būdus ir tvarką detaliai reglamentuoja pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymas (toliau – Įstatymas). Įstatymas numato, kad visi pacientai turi šias įstatymo saugomas teises: teisę į kokybiškas sveikatos priežiūros paslaugas, teisę pasirinkti sveikatos priežiūros įstaigą ir sveikatos priežiūros specialistą, teisę į informaciją, teisę nežinoti, teisę susipažinti su įrašais savo medicinos dokumentuose, teisę į privataus gyvenimo neliečiamumą, paciento teisę į anoniminę sveikatos priežiūrą, kurios detaliau apibrėžtos atitinkamai įstatymo 5–10 straipsniuose.

Šiuo atveju detaliau nagrinėtina paciento teisė į kokybiškas sveikatos priežiūros paslaugas ir su tuo susijusi teisė į žalos atlyginimą.

Įstatymo 2 str. 1 d. apibrėžia, kas yra atlygintina paciento sveikatai padaryta (turtinė ir neturtinė) žala – tai pakenkimas paciento sveikatai, jo sužalojimas ar mirtis, atsiradę dėl sveikatos priežiūros paslaugas teikusio asmens neteisėtos kaltos veikos. Pažymėtina, kad neteisėtiems kaltiems veiksmams gali būti prilyginamas ir aplaidus elgesys – neteisėtas neveikimas. Taigi, jei po to, kai apsilankėte pas kvalifikuotą odontologą, pastebėjote, kad kas nors yra ne taip, kaip jums buvo paaiškinta, ir dėl to jaučiate diskomfortą ar pastebėjote tam tikrus padarinius, kurie įspėja apie sutrikdytą sveikatą, vertėtų nedelsiant kreiptis į tas paslaugas suteikusią įstaigą ir raštu jos vadovybei pareikšti savo pastabas su reikalavimais kuo skubiau ištaisyti nekokybiškai atliktus darbus ar atlyginti atsiradusią žalą.

Atkreiptinas dėmesys, kad teisė pareikšti skundą sveikatos priežiūros įstaigai dėl netinkamai suteiktų paslaugų yra ribojama įstatyme numatytais terminais, šiuo atveju, pacientas turi teisę pareikšti skundą ne vėliau kaip per vienus metus, kai sužino, kad jo teisės pažeistos, bet ne vėliau kaip per trejus metus nuo teisių pažeidimo dienos.

Paminėtina, kad žala dėl netinkamai suteiktų medicinos paslaugų gali būti tiek turtinė, tiek neturtinė. Pagal Civilinio kodekso 6.249 str. 1 d. nuostatą žala yra asmens turto netekimas arba sužalojimas, turėtos išlaidos (tiesioginiai nuostoliai), taip pat negautos pajamos, kurias asmuo būtų gavęs, jei nebūtų neteisėtų veiksmų. Šiuo atveju, jei dėl vienos odontologijos klinikos netinkamai suteiktų paslaugų buvote priversti kreiptis į kitą gydymo įstaigą, dėl ko patyrėte papildomų finansinių išlaidų, tai gali būti vertinama kaip patirta turtinė žala, kuri yra atlygintina. Teisės aktai numato, kad atlyginama tiek turtinė, tiek neturtinė žala. Paprastai, jei žala susijusi su sveikatos priežiūra, esant padarytai žalai asmens sveikatai yra pagrindas kilti ir neturtinei žalai.

Neturtinė žala yra dvasinė skriauda, kurią tik iš dalies galima įvertinti ir kompensuoti pinigais (materialiai). Piniginės kompensacijos, reikalaujamos neturtinei žalai atlyginti, dydis kiekvienu konkrečiu atveju nustatomas pagal Civilinio kodekso 6.250 str. 2 d. įvardytus kriterijus ir kitas žalos dydžiui apskaičiuoti reikšmingas aplinkybes, vadovaujantis sąžiningumo, protingumo ir teisingumo principais. Civilinio kodekso 6.250 str. 1 d. nustatyta, kad neturtinė žala yra asmens fizinis skausmas, dvasiniai išgyvenimai, nepatogumai, dvasinis sukrėtimas, emocinė depresija, pažeminimas, reputacijos pablogėjimas, bendravimo galimybių sumažėjimas ir kita, teismo įvertinti pinigais. Todėl asmuo dėl netinkamai suteiktų sveikatos priežiūros paslaugų turi teisę tiek į turtinės, tiek neturtinės žalos atlyginimą. Svarbu paminėti, kad teismų praktikoje laikomasi aiškinimo, jog atlyginama ne bet kokia neturtinė žala, o tik tokia, kuri buvo tiesioginis neteisėtų sveikatos įstaigos darbuotojų veiksmų ir priežastinio ryšio dėl kilusios žalos padarinys. Taip pat neturinė žala turi būti racionali ir protinga.

Sveikatos priežiūros įstaiga, gavusi paciento skundą, privalo jį išnagrinėti ir raštu pranešti pacientui nagrinėjimo rezultatus ne vėliau kaip per 20 darbo dienų. Tuo atveju, jei Lietuvos teritorijoje medicinos paslaugas suteikusi įstaiga atsisako ištaisyti netinkamai atliktus darbus ar nesutinka darbų išlaidų kompensuoti savo sąskaita, ar nesulaukiate jokio atsakymo, turite teisę kreiptis rašytiniu pareiškimu į Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisiją prie Sveikatos apsaugos ministerijos, kuri yra ikiteisminė institucija, nagrinėjanti ginčus dėl pacientams padarytos žalos atlyginimo.

TAIP PAT SKAITYKITE: Smaližėms: 6 saldūs užkandžiai, kurie jums padės numesti svorio

Pacientų teises, jų gynimo būdus ir tvarką detaliai reglamentuoja pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymas, kurio 24 straipsnyje numatyta kreipimosi į komisiją tvarka, o konkrečiai – pareiškime turi būti nurodyta: komisijos pavadinimas, pareiškėjo vardas, pavardė, asmens kodas, gyvenamoji vieta, taip pat atstovo, jeigu jis yra, vardas, pavardė ir adresas, sveikatos priežiūros įstaigos, kurios veika skundžiama, pavadinimas, buveinė, aplinkybės, kuriomis pareiškėjas grindžia savo reikalavimą (faktinis pareiškimo pagrindas), įrodymai, patvirtinantys pareiškėjo išdėstytas aplinkybes, pareiškėjo reikalavimas (pažeista teisė ir prašomas žalos dydis), pridedamų dokumentų sąrašas, pareiškimo surašymo vieta ir data.

Įstatymas numato, kad Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisija, svarstydama prašymą, turi teisę gauti visą reikiamą informaciją ir dokumentus, reikalingus sprendimui priimti, ir kreiptis į sveikatos priežiūros specialistus dėl išvadų, kurioms reikalingos specialios žinios, gavimo dienos. Todėl, jei medicinos paslaugas teikianti įstaiga suteikė nekokybiškas paslaugas, komisija ne vėliau kaip per 2 mėnesius, atsižvelgdama į pareiškime nurodytus reikalavimus, priims atitinkamą sprendimą.

Pažymėtina, kad Komisijos sprendimai sveikatos priežiūros įstaigoms ir pacientui yra privalomi, tačiau nėra galutiniai ir neskundžiami, t. y. jeigu Komisija netenkino pareiškime nurodytų reikalavimų, nesutinkant su Komisijos sprendimu, per 30 dienų nuo sprendimo priėmimo dienos asmuo turi teisę Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka kreiptis į teismą dėl ginčo tarp sveikatos priežiūros įstaigos ir pareiškimą pateikusio asmens nagrinėjimo iš esmės.

Atkreiptinas dėmesys į tai, kad anksčiau minėtas pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymas numato asmenų teisę kreiptis dėl netinkamai suteiktų sveikatos priežiūros paslaugų ir nesiekiant žalos atlyginimo. Tokiu atveju yra taikoma anksčiau nurodyta skundo pateikimo tvarka.

Apžvelgiant tai, kas išdėstyta, ir atsakant į Jūsų klausimą pažymime, kad dėl netinkamai suteiktų odontologo paslaugų patyrusi tiek finansinių nuostolių, tiek moralinę žalą, turite teisę ginti savo pažeistas teises tokia tvarka:

  • Kreiptis į odontologo paslaugas suteikusią įstaigą su reikalavimu atlyginti turtinę žalą dėl netinkamai gydyto danties, nes dėl to turėjote kreiptis į kitą odontologijos kliniką. Taip pat galite reikalauti atlyginti Jūsų manymu patirtą neturtinę žalą. Neturtinės žalos dydis turėtų būti racionalus ir protingas.
  • Per 20 dienų sulaukus atsakymo iš odontologijos klinikos (skundo netenkinimo atveju) pateikti skundą su reikiamais įstatyme numatytais priedais Pacientų sveikatai padarytos žalos nustatymo komisijai.
  • Per 2 mėnesius Komisija išnagrinės Jūsų skundą, o netenkinus skundo, ar su juo nesutinkant, turite teisę per 30 dienų nuo komisijos sprendimo pateikti ieškinį dėl žalos atlyginimo teismui.

Ši teisinė konsultacija nėra individuali ir laikytina bendro pobūdžio informacija. Dėl individualios konsultacijos ir / ar situacijos maloniai prašome kreiptis jankauskas.eu.

Klausimus teisininkui siųskite adresu gyvenimas@15min.lt.

Daugiau aktualių temų rasite skiltyje „Teisininkas atsako“.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Pasisemti ilgaamžiškumo – į SPA VILNIUS
Akiratyje – žiniasklaida: ką veiks žurnalistai, kai tekstus rašys „Chat GPT“?
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų