Vienas paprastas triukas gali paskatinti daugiau žmonių atsisakyti mėsos

Nors augalinės mitybos naudą sveikatai ir aplinkai patvirtina daugybė tyrimų, nemažai daliai žmonių nepavyksta atsisakyti mėsos ir kitų gyvulinės kilmės produktų. Mokslininkai atskleidė netikėtą kliūtį, rašo „Science Alert“.
Moteris valgo veganišką burgerį
Moteris valgo veganišką burgerį / Vida Press nuotr.

Eksperimente dalyvavo daugiau nei 7 300 žmonių. Jo metu nustatyta, kad žmonės kur kas dažniau rinkdavosi ne mėsos produktus, jei jie nebuvo vadinami veganiškais.

Tyrimas taip pat atskleidė, jog vartotojų pasirinkimui įtakos nedaro, jei veganiškų produktų etiketėse nurodyta, kad šie produktai – augalinės kilmės. Tokia etikete pažymėtą maistą rinkosi 27 proc. tiriamųjų, o veganišku paženklintą maistą – tik 20 proc. tyrimo dalyvių.

„Ženklinimo poveikis labiausiai pasireiškė asmenims, kurie priskyrė save raudonos mėsos valgytojams“, – rašė mokslininkai savo straipsnyje, kuris buvo pristatytas 2023 m. Rizikos analizės draugijos metinėje konferencijoje.

Įdomu tai, kad panašiai elgėsi visų socialinių grupių tiriamieji.

Vida Press nuotr./Žiedinių kopūstų paplotis
Vida Press nuotr./Žiedinių kopūstų paplotis

Labiausiai vertina „sveiką ir tvarų“ produktą

Tyrimo dalyviams buvo pasiūlyta rinktis iš dviejų gurmaniško maisto produktų krepšelių: vieno su mėsa ir pieno produktais, kito – be jų. Jiems nežinant, asmenys buvo atsitiktinai paskirstyti į penkias eksperimentines grupes, kuriose krepšelis be mėsos ir pieno buvo pažymėtas skirtingais pavadinimais: „veganišku“, „augaliniu“, „sveiku“, „tvariu“ arba „sveiku ir tvariu“.

Dažniausiai buvo pasirenkamas mėsos ir pieno produktų krepšelis. Tačiau grupėse, kuriose mėsos ir pieno produktų krepšelis buvo paženklintas kaip „sveikas ir tvarus“, veganiškas pasirinkimas buvo pasirenkamas daug dažniau (44 proc.) nei grupėse, kuriose krepšelis buvo paženklintas kaip „veganiškas“ (tik 20 proc.).

123RF.com nuotr./Šeima pjausto daržoves
123RF.com nuotr./Šeima pjausto daržoves

Veikia „moralinė šizofrenija“

Kaip rašo „Science Alert“, tyrimas buvo atliktas internetu, todėl jis gali atspindėti tik apsipirkimo internetu pasirinkimus. Tačiau mokslininkų teigimu, gauti rezultatai atspindi ir bendrą kultūrinį pasipriešinimą veganizmui, kuris pastebimas visame pasaulyje.

Pastaraisiais metais internete atsirado prieš veganus nusiteikusių grupių, o išankstinis nusistatymas prieš veganus yra toks stiprus, kad tokio pat neigiamo požiūrio sulaukia tik tie, kurie stigmatizuojami dėl narkotikų vartojimo sutrikimų.

Tačiau daugybė tyrimų rodo, kad dauguma nuolatinių mėsos vartotojų iš tikrųjų pritaria veganizmo sveikatos, aplinkosaugos ir etikos principams. Be to, negalima paneigti daugybės įrodymų, rodančių akivaizdžią naudą sveikatai, įskaitant svorio mažėjimą, mažesnį kraujospūdį, mažesnę diabeto riziką ir širdies problemas įvairiose etninėse grupėse.

Psichologų teigimu, šie iracionalūs prieštaravimai yra bandymas numalšinti kognityvinį disonansą – kai jūsų įsitikinimai nesutampa su jūsų veiksmais – pasekmė. Ši specifinė forma vadinama „moraline šizofrenija“ ir pasireiškia, pavyzdžiui, kaip prieštaravimas tarp mėsos valgymo ir žinojimo, kad veganizmas yra tvaresnis.

Paprastai kalbant, veganai verčia mus nepatogiai jaustis ir suvokti savo vidinius prieštaravimus. Dėl to mes jais piktinamės.

„[Moraliniais] maištininkais piktinamasi, kai jų netiesioginiai priekaištai kelia grėsmę teigiamam maištaujančių asmenų savęs vertinimui“, – rodo 2008 m. atlikto tyrimo išvados.

Pranešti klaidą

Sėkmingai išsiųsta

Dėkojame už praneštą klaidą
Reklama
Išmanesnis apšvietimas namuose su JUNG DALI-2
Reklama
„Assorti“ asortimento vadovė G.Azguridienė: ieškantiems, kuo nustebinti Kalėdoms, turime ir dovanų, ir idėjų
Reklama
Išskirtinės „Lidl“ ir „Maisto banko“ kalėdinės akcijos metu buvo paaukota produktų už daugiau nei 75 tūkst. eurų
Akiratyje – žiniasklaida: tradicinės žiniasklaidos ateitis