Esu abiturientas, vardu Edvinas. Esu be galo pasipiktinęs Nacionalinio egzaminų centro (NEC) požiūriu į jaunimą, kuris ruošiasi studijuoti Lietuvoje. Tikriausiai daugelis socialiniuose tinkluose ar naujienų portaluose esate skaitę daugybę pasipiktinimų dėl valstybinio anglų kalbos egzamino. Nenoriu tylėti ir noriu išreikšti savo nuomonę.
Pripažinsiu, išgirdus pirmąją klausymo dalį teko tvardyti ašaras ir mąstyti: „O kas laukia penktoje dalyje?..“ Visuomet daugelio abiturientų stiprioji dalis buvo klausymas ir rašymas. Visi parklupdavo skaityme. Tačiau šiais metais buvo priešingai. Visi tikisi, jog skaitymas ištrauks iš žemo egzamino balo.
Esu pasipiktinęs, kad NEC nusprendė pasunkinti egzaminą tik dėl to, jog praeitais metais buvo daug šimtukininkų. Žinoma, sunkinti reikia, nes kiekvienais metais yra keliama kartelė, tačiau nereikia siekti aukštumų ir viską keisti taip kardinaliai. Niekuomet neteko matyti, jog A4 formato lapui, kuriame užduotis per visą lapą, peržvelgti yra skiriama tik 15 sekundžių. Ankstesniuose egzaminuose buvo skiriama po 30 ar 45 sekundes. Per 15 sekundžių įmanoma tik į pirmąją užduotį įsiskaityti ir ją suprasti. Be to, teko girdėti ne iš vieno klasės draugo, taip pat ir draugų iš kitų Lietuvos kraštų, kad klausymo užduotis strigo, teko laukti perklausymo.
Dieną prieš egzaminą mokiausi, atlikau be galo daug klausymo testų, kuriuos sudarė „British Council“ (o tai jau ne šiaip eilinė anglų kalbos žinovų draugija). Klausymo testai, kuriuos atlikau, buvo skirti B2 lygiui. Rezultatai, kuriuos mačiau ekrane – stebino. Vos viena, kita klaida. Tačiau tai, ką išgirdau egzamine, buvo visiška priešingybė B2 lygiui. Nustebsit sužinoję, kad daugelis, laikiusiųjų IELTS, pasakė: „IELTS'as buvo daug geriau ir daug lengviau.“ Kyla klausimas, kaip IELTS gali būti daug lengviau negu VBE? Juk IELTS yra pasunkintas VBE, į kurį įeina ir kalbėjimas, kaip egzamino dalis, per kurį kartais šnekama su užsieniečiu. Taip pat, norint išsilaikyti IELTS, reikia skirti be galo daug savo laisvo laiko, reikia mokytis daugiau, nei mokoma mokykloje, labiau pagilinti savo žinias. Tad dabar norisi mąstyti, jog galėjau išsilaikyti IELTS, kurio būčiau gavęs daug daugiau, negu tikimybė, jog gausiu VBE aukštą rezultatą. Baugu galvoti, kad po anglų egzamino laukia ir daugiau stebuklų, kurie pasikartos lietuvių kalbos egzamine ar istorijos...
Šiuo straipsniu, tikiuosi atkreipti NEC dėmesį ir paprašyti, kad bent jau kitais metais tai nepasikartotų. Tikiuosi, jog bus atkreiptas bent šioks toks dėmesys ir gal kai kurios klausymo dalys bus vertinamos atlaidžiau.
Kitas labai svarbus dalykas, jog daugelis politikų, aukštuomenės žmonių teigia, kad emigracija labai opi problema. Tai kaip galima išspręsti tokią problemą, kai mums, studentams-abiturientams, sudaromos tokios sąlygos? Neslėpsiu, kad ir man vis dar sukasi mintis palikti Lietuvą, nes nematau jokios perspektyvos su tokiais egzaminų rezultatais, kokie manau, manęs laukia. Mus tikimasi paversti eruditais, kurie išmano daugelį dalykų geriau nei užsienio žmonės. Kalbant apie anglų kalbą... kalbėjausi ir su savo anglų kalbos mokytoja, ir su kitomis mokytojomis, kad ne vieną kartą pas mus atvykę britai ar škotai bandydavo atlikti mūsų anglų VBE. Spėkit, ar nors vienas iš jų buvo gavęs aukštesnį rezultatą nei 60 balų? Žinoma, kad ne. Nes patiems britams mūsų egzaminai yra per sunkūs. Šiandien mano mokytoja pasakė, jog vienas škotas jai yra pasakęs: „Kodėl jūs taip nemylit savo jaunų žmonių ir juos taip kankinat?“. Tad kodėl mus norima daryti kažkokiais robotais, kurie viską žino geriau nei kiti, kuriems tai įgimta (turiu omenyje kalbą).
Šiuo straipsniu, tikiuosi atkreipti NEC dėmesį ir paprašyti, kad bent jau kitais metais tai nepasikartotų. Tikiuosi, jog bus atkreiptas bent šioks toks dėmesys ir gal kai kurios klausymo dalys bus vertinamos atlaidžiau. Neverskit mūsų bandymų triušiais. Leiskit mums kurtis ateitį čia, Lietuvoje. Nežlugdykit mūsų noro mokytis ir tobulėt, o ne verkt dėl tokių užduočių, kurios žlugdo savimonę.