Pastaruoju metu Lietuvoje itin populiarėja vadinamieji grupinio apsipirkimo tinklalapiai. Vien per pastaruosius keletą metų grupinio apsipirkimo portalų skaičius šalyje kone padvigubėjo ir pasieke tris dešimtis. Tokiuose tinklalapiuose kaip „beta.lt“, „grupinis.lt“, „zizu.lt“, „masinis.lt“ ir kituose galima išvysti įvairių akcijų kuponų, siūlančių įsigyti paslaugas ar prekes už, rodos, itin patrauklią kainą. Deja, yra daugybė atvejų kuomet žmonės pastebi, jog tokiuose portaluose rinkos kainos nurodomos gerokai didesnės nei yra iš tikrųjų, todėl pirkėjas susidaro nuomonę, jog siūloma prekė įsigyjama kartais vos ne perpus pigiau.
Grupinio apsipirkimo portalų mada atkeliavo iš Kinijos, iš esmės jų veikimo principas yra paprastas: paslaugos ar prekės tiekėjas pasiūlo savo kainą su nuolaida, o norint įsigyti tą prekę ar paslaugą turi būti surinktas tam tikras pirkėjų skaičius, kad būtų aktyvuota siūloma kaina. Jeigu nesusidaro reikiamas pirkėjų skaičius, akcija taip ir netampa galiojančia, o sumokėti pirkėjų pinigai gražinami. Žinoma, asmuo norintis įsigyti tam tikrą prekę su nuolaida yra suinterestuotas stengtis , kad nurodyta akcija įvyktų, todėl dažnai dalinasi pateiktu pasiūlymu su kitais galimais pirkėjais ir taip prisideda prie puslapio populiarinimo. Tagi, atrodo, turėtų likti patenkintas tiek tiekėjas, kuris pareklamuoja savo teikiamas pasalugas ar prekes su didžiulėmis nuolaidomis, tiek pirkėjas, kuris susidomi gundančiais pasiulymais.
Bandoma pritraukti kuo daugiau klientų
Tačiau sparčiai plečiantis tokių portalų skaičiui ir jaučiant didižulę konkurenciją verslininkai neretai drastiškai „padidina nuolaidas“ portaluose nurodydami žymiai didesnę produkto rinkos kainą, nei ji yra iš tikrųjų. Pavyzdžiui portale uogos.lt parduodami Britney Spears „Circus Fantasy EDP“ kvepalai už 59.90Lt ir nurodyta, neva, kvepalų rinkos kaina yra 159Lt. Keletą minučių panaršę internete galime nesunkiai pastebėti, jog daugiau nei 90Lt šie kvepalai jokioje parduotuvėje nekainuoja. Panaršę ilgiau ir palyginę kainas, tokių apgaulių galėtime pastebėti dar daugiau. Žmonių besiskundžiančių vaizduojamomis realybės neatitinkamomis kainomis skaičius kalba pats už save. Taip pat yra ir daugybė tokių, kurie lieka nepatenkinti gautos prekės kokybe, ar tuo, kad atėję atsiimti prekės turi mokėti dar ir papildomą mokestį. „Kartais apie papildomą mokestį informuojantys punktai būna pažymėti vos matomu šriftu, o kartais apie juos perkant prekę net neužsimenama“ teigė pirkėjas Andrius. Na, o tie, kurie laukia kol prekė bus atsiųsta, dažnai ją gauna gerokai vėliau, nei kad nurodyta kupone.
Ieškoti kaltų beprasmiška?
Klientui iškilus nesklandumams dėl prekės atsiėmimo ar kokybės neretai tampa itin sunku rasti kaltininką, mat patys portalai tik sudaro sutartį su paslaugos siūlytojais, o su pačiais prekių ir pasalugų tiekėjais dažnai būna sunku ar net neįmanoma susisiekt, rodo 2011 metais atliktų apklausų rezultatai. Prekė jau parduota, pinigai gauti, tai kam vargintis? „Beta.lt“ pirkėja Rimantė teigė užsisakiusi cheminį automobilio valymą vienoje Kauno automobilių plovykloje, tačiau paslauga taip ir nebuvo suteikta, nes, anot meistrų, sugedo plovyklos įranga. Praėjus keliems mėnesiams, po daugybes skambučių bei laiškų portalui bei pačiam autoservisui, pirkėja nuleido rankas. Beje, pinigai už nesuteiktą paslaugą taip pat nebuvo grąžinti.
Taigi, patys portalai ne visada yra pajėgūs apsisaugoti nuo nesąžiningų prekybinkų, bet panašu, jog situaciją bandoma pagerinti. Tinklalapio „beta.lt“ kokybės vadovė (pavardės atskleisti nepanoro) teigia, jog būtent dėl tokio pobūdžio problemų ir augančių pirkėjų lūkesčių, buvo įkūrtas Kokybės skyrius, mat šis skyrius skatina atsakingesnę potencialių prekių ir pardavėjų atranką, tikrina prekių kokybę ir vykdo paslaugų monitoringą, taip siekdamas iš pardavimų išimti nepatikimas prekes bei nutraukti ryšius su abejotinos reputacijos pardavėjais. „Mes kontroliuojame kainų iki nuolaidos nustatymo procesą taip vartotoją užtikrindami, jog siūlomos prekės/paslaugos kaina atitinka rinkos kainą, o akcijos metu pirkėjai neras mažesnės kainos už siūlomą „beta.lt“ ar “grupinis.lt.“ teigė „beta.lt“ kokybės vedėja.
Lyderiaujantys portalai
Šiuo metu bene didžiasią grupinio apsipirkimo portalų rinkos dalį užima Rytu Europoje veikiančios tarptautinės grupinių pirkimų imonės „Cherry Media Group“ valdomi portalai „beta.lt“ ir „grupinis.lt“. „Cherry media“ generalinio direktoriaus Aldo Kirvaičio nuomone, grupė jau tapo didžiausia mažmeninės internetinės prekybos bendrove Baltijos šalyse. Per 10 šių metų mėnesių įmonė pasiekė 74 mln. litų apyvartą – ji daugiau kaip dvigubai didesnė nei pernai tuo pat metu. Didėjant konkurencijai ir besipliačiant grupinio apsipirkimo gigantams, nemažai dalis smulkesnių portalų buvo priversti baigti savo veiklą, tarp jų „MyBest.lt“, „Blink.lt“, „Bendrai.lt“ it t.t., dėl ko galimai ir paaštrėjo portalų siekiančių ne tik išsilaikyti, bet ir dominuoti šioje rinkoje, nevisada sąžinigi siekiai pritraukti klientą. Taigi prieš ruošiantis įsigyti kuponą iš grupinio apsipirkinėjimo portalo, svarbu nepulti stačia galva pirkti, bet prieš tai pasidomėti kiek iš tikro kainuoja siūloma prekė rinkoje ir rasti patikimiausią bei abejonių nekeliantį variantą.