Hipokrato priesaiką žino kiekvienas medikas. Ši priesaika nėra privaloma ir aprašo tik medikų etiką. O kaip žurnalistų priesaika? Žurnalistai turėtų pasimokyti iš medikų, nes, regis, savo priesaikas ir pareigas pamiršo.
Žurnalistų ir leidėjų etikos kodekse yra įvardinama svarbiausia žurnalisto pareiga - skelbti tiesą. Deja, skaitytojo teise į tiesą jau ilgą laiką yra manipuliuojama. Užsakomųjų straipsnių vis didėjantys mąstai, skaitytojų mąsių besivaikanti spauda sukelia tendencingai mažėjantį skaitytojų pasitikėjimą žiniasklaida.
2011 m. duomenimis, profesinės etikos pažeidimai palyginus su 2009 m. išaugo dvigubai. Tarp įvardintų pažeidimų yra atvejų kai kritikuojamas asmuo neturi teisės apginti savo pozicijos, straipsnyje skelbiama nepatikrinta informacija ar informacija paremta gandais.
Klaidos, kaip faktų nepatikrinimas, gali būti žurnalisto patirties stoka, bet tokios klaidos skaitytojams neatspindi teisingos informacijos. Tokios klaidos gali būti netyčinės ir neatspindėti tiesos, bet šiuo metu populiarėja straipsniai, kurie pagal užsakymą skaitytojui pateikią vienpusišką informaciją.
Užsakomieji straipsniai yra skirti gerinti asmens įvaizdį spaudoje, formuoti gerą nuomonę apie įmonę. Užsakomųjų straipsnių vargiai išvengtume skaitydami bet kokią spaudą. Šių straipsnių žymėjime išlieka spraga, kuria vis dar naudojasi įvairios įmonės bandydamos paveikti skaitytojus. Įmonės manė, kad užslėpdamos užsakytus straipsnius padidins straipsnių efektyvumą, bet, remiantis 2008 m. Omnitel užsakymu atliktais tyrimais, yra matoma priešinga skaitytojų reakcija. Užslėptai užsakytų straipsnių efektyvumas yra dvigubai mažesnis nei pažymėtų straipsnių. Gera žinia ta, kad net du trečdaliai skaitytojų tvirtina atpažįstantys uždangstytus užsakomuosius straipsnius ir tokiu būdu gali adekvačiai įvertinti pateiktą informaciją.
Vertinant žiniasklaidos kokybę nereikėtų pamiršti žiurovų. Žiurovai lemia, kokios programos bus sėkmingiausios, kokia spauda bus perkamiausia. Tereikia prisiminti visuomeninę Lietuvos ir radijo televiziją (LRT). Visuomeninė televizija turėtų skatinti kokybiškas, kultūrą bei švietimą skatinančias programas. Tai įgyvendinti yra sunkoka, nes netgi trečdalis gaunamų LRT pajamų ateina iš reklamos. Televizija turėjo tapti komerciškesnė, kad išlaikytų savo pajamas.
Kitas pavyzdys galėtų būti TV3 televizija. Ši televizija, susilaukianti didelio žiūrovų dėmesio, susilaukė ir ypatingo žurnalistų ir leidėjų komisijos dėmesio. TV3 leidžiamoms programoms netaikoma cenzūra prieš išleidžiant programas į eterį, todėl žiurovus gali pasiekti nesutvarkyta medžiaga. 2011 m. gegužės 16 d. ši televizija buvo priskirta prie profesinės etikos nesilaikančių viešosios informacijos rengėjų kategorijos. Žiniasklaidos institucijos prie šios kategorijos yra priskiramos metams, jei prieš tai padarytos klaidos būna nekartojamos.
Justina Sabaliauskytė
KANDIDATĖ Į 15MIN.LT ŽURNALISTŲ MOKYKLĄ