Nebūtina daryti žygdarbių, visai pakanka mažų dalykėlių, atliktų su didele meile. Pratęsdama šią Motinos Teresės mintį norėčiau pasakyti, pats mokymosi procesas tampa įdomus ir prasmingas, kai mokiniuose pasėjame meilę, žinias, vaizduotę ir kūrybiškumą. Tai visrakčiai idealiai atradimų pamokai.
Atlikdami laboratorinius darbus bei dirbdami kitose edukacinėse erdvėse, mokiniai ugdo ne tik praktinius gebėjimus, bet taip pat įgytas žinias ir įgūdžius sėkmingai taiko sprendžiant kasdieninio gyvenimo problemas.
Nesudėtinga įrodyti ir suvokti, koks naudingas biologijos mokslas kasdieniniame gyvenime. Pateiksiu keletą iš daugelio pavyzdžių, kurie atskleis kiek kitokį požiūrį į šį nuostabų mokslą.
Atlikdami laboratorinius darbus bei dirbdami kitose edukacinėse erdvėse, mokiniai ugdo ne tik praktinius gebėjimus, bet taip pat įgytas žinias ir įgūdžius sėkmingai taiko sprendžiant kasdieninio gyvenimo problemas. Stebėdami, kaip pipirinių daigai ir sėklos reaguoja į alkoholį, tabako dūmus, vaistus ir klijus, jie kritiškai vertina situaciją ir apgalvotai priima sprendimus, suvokdami, kad cheminės medžiagos žalingai veikia ne tik augalus bet ir mūsų organizmą.
Mokiniams įdomiau nagrinėti konkrečias situacijas ir problemas. Atlikdami tyrimą „Kaip jaučiu pasaulį“, tampa aišku, jog vieniems koks nors vaizdas atrodo gražus, kai tuo tarpu kitiems įspūdžio tai nedaro, taigi žmonės skirtingai suvokia aplinką. Moksleiviai suvokė, jog vaikščiojimas užrištomis akimis reikalauja pasitikėjimo ne tik savimi, bet ir kitais žmonėmis. Mokėjimas mokytis bene pats svarbiausias dalykas pamokoje, todėl svarbu žinoti, kaip žmogus, būdamas aklas, įsėstų į reikiamą autobusą, nueitų į mokyklos valgyklą, išsirinktų valgiaraštį ir pan. Žaidimo metu „Šarada“, kuomet be žodžių ir nerašant reikia pavaizduoti tam tikrą situaciją, mokiniai suvokia, kokia svarbi yra klausa. Situacijų modeliavimas leidžia mąstyti kritiškai. Nagrinėdami fotosintezės temą moksleiviai turi galimybę įsijausti į jaunojo inžinieriaus ir/ar profesionalaus statybininko vaidmenį.Ar verta ilgą ir sunkią lygtį „iškalti“, ar tiesiog leisti mokiniui pamąstyti? Todėl klausiama, ko reikia, kad būtų pastatytas namas? Mokiniai vardina: plytų, vietos, darbininkų, plano ir pan. Lygiai taip pat ir su fotosinteze, tik augalas ne namą stato, o atlieka šį procesą. Ugdydama kiek kitokį požiūrį į mokymąsi, teigiama, jog fotosintezės vieta – tai žaliasis lapas, reikalingos medžiagos – anglies dioksidas ir vanduo, darbininkais galėtų būti chlorofilai, dirbantys chloroplastų kabinetuose, architektas – tai Saulės šviesos energija. Esant šiems kriterijams, mes turėsime gražiai pastatytą namą, t.y. įvykdytą fotosintezės procesą.
Mokiniai nuolat skatinami svajoti ir kurti. Projekto metu „Mano svajonių namas“, jie vedžiojo elektros instaliaciją, tiesė vandentiekį, kūrė jaukų namų interjerą .
Nagrinėdami teiginį „Nebūk rūgštus, o būk šarmingas!“, mokiniai turėjo galimybę suvokti sveikos mitybos principus bei kaip mūsų savijauta ir nuotaika įtakoja pH terpę. Mokiniams buvo įdomu sužinoti ašarų, seilių ir prakaito pH. Taip pat ragaudami įvairius maisto produktus, jie suvokė, kaip jie įtakoja mūsų seilių terpę.
Moksleiviai turi galimybę panirti į paslaptingą mikroorganizmų pasaulį ir tapti mažaisiais Levenhukais. Pritaikę batikos metodą mes pasigaminome nuostabų bakteriofagą. Truputis klijų, dažų ir druskos sukuria gražų virusą, melsvi siūlai – tai mūsų melsvabakterės; viela, kamščiai, modelinas, plastilinas, sagos, karoliukai sukuria paslaptingą mikrobų pasaulį. Gamindami jogurtą, rūgpienį, raugdami kopūstus, agurkus, moksleiviai suvokia, bakterijų svarbą maisto pramonėje.
Egzotinių vaisių degustacija leidžia moksleiviams detaliau pažinti ne tik vaisių biologinę įvairovę, bet tuo pačiu susipažįsta su jų sandara. Mokydamiesi apie įvairiopą augalų naudą, buvo degustuojamos žolelių arbatos. Mokiniai teigia, jog tai ne tik skanu, bet ir labai sveika. Mokydamiesi apie vėžiagyvius, voragyvius ir vabzdžius, mokiniai galėjo stebėti krevetės, voro ir vabalų sandarą, kuo tiksliau jie tai atkūrė piešiniu, nurodė kūno dalis ir galūnes.
Taigi, savo gyvenimo kredo laikau šią R.Rolano mintį, jog vertingiausia savybė gyvenime – amžinai jaunas, nenuvargintas metų ir kas rytą vis atgimstantis žingeidumas.