Šiuo metu kaip studentas atlieku praktiką vienoje iš Vilniaus gimnazijų. Šviežiai iš universiteto patekus į mokyklos aplinką mane nustebino ne biurokratijos gausa mokytojo darbe, bet sovietinio palikimo gausa pačiame mokymo procese. Tiek patys mokytojai, tiek mokiniai koncentruojasi ties bendrųjų programų atitikimu. Tai nėra blogas dalykas, priešingai, tai duoda mokytojo darbui tikslumo ir konkretumo. Savo vedamose pamokose stengiuosi pateikti visą svarbiausią medžiagą, tačiau tuo pačiu skatinu naudotis naujosiomis mokymo proceso idėjomis. Čia ir prasideda visos bėdos. Dažnai tenka skaityti, kad Lietuvos mokyklos neparuošia, nesuteikia jaunuoliui reikalingų įgūdžių tolesniam jo gyvenimui. Su šia nuomone visiškai sutinku.
Šiuo metu mokau istorijos, todėl galiu naudotis įvairiomis mokymo priemonėmis bei metodais. Vis dėlto mokytojo darbas sukaustytas mokymo programa ir sausų žinių pateikimu mokiniui, tad jis realios pritaikomosios naudos negauna. Vakarų Europoje yra koncentruojamasi ties mokinio savarankiškumu, kūrybingumu, jo intelekto bei savybių atskleidimu. Mūsų mokyklose mokiniai nesupranta integruotų užduočių, kurių esmė ne paprasčiausiai atsakyti į užduotą klausimą, o pasinaudojant gautomis žiniomis asmeniškai spręsti problemas. Mokiniams pamoka - tai ne būdas įgauti naujų žinių ar įgūdžių, bet pareiga minimaliai atlikti ko reikalaujama, kad gautų juos tenkinantį pažymį.
Remiantis mano patirtimi, kai mokiniams užduodamos užduotys su saviraiškos ir kūrybos laisve, jie pasimeta, jiems atrodo, kad būti įspraustiems į tam tikrus rėmus jiems bus naudingiau, paprasčiau. Tai tikriausiai būtų tiesa, tačiau mokinys neatskleidžia savo intelekto, neleidžia jam tobulėti. Žinoma toks mokymo modelis yra sudėtingas pačiam mokytojui, nes mokytojui yra paprasčiau įvertinti standartinį testą nei mokinio rašinį, pavyzdžiui, „Lietuvos unija su ......... šiandien“. Patys vertinimo kriterijai labai neaiškūs ir priklauso tik nuo pačio mokytojo kompetencijos.
Lietuvos naujienų portaluose nuolat rašoma, kad reikia kviesti į Lietuvos mokyklas geresnius mokytojus, tačiau mano nuomone šiandieninėje mokykloje yra sukaupta nemažai kūrybingų ir profesionalių specialistų, tiesiog reikia keisti mokyklos bei mokinio požiūrį į švietimą bei jo naudą realiame gyvenime, kalbant tiek apie humanitarinius, tiek apie tiksliuosius mokslus.
Skaitytojas Julius