Klausimas, koks turėtų būti tobulas darbuotojas, neduoda ramybės tiek darbdaviams, tiek jų pavaldiniams. Pasak VšĮ „Kūrybinių mokymų“ psichologės Dovilės Vinkevičiūtės, pats vertingiausias darbuotojas yra tas, kuris sugeba savarankiškai rūpintis savo darbo kokybe ir prisiimti atsakomybę, tačiau suvokia savo darbą kaip bendro tikslo dalį.
D. Vinkevičiūtės teigimu, norint pasiekti geriausią rezultatą, būtina išmokti bendradarbiauti su kolegomis.
„Dirbant komandoje atsiranda vadinamasis sinergijos efektas, tai reiškia, jog kartu veikiantys žmonės pasiekia daugiau, nei dirbantys atskirai. Visgi komandos formavimas yra sudėtingas procesas, reikalaujantis pastangų“,– atkreipia dėmesį psichologė.
Pasak D. Vinkevičiūtės, formuojant komandą keblumų dažniausiai kyla individualistams, pratusiems dirbti savarankiškai. Tačiau jiems, kaip ir bet kuriam kolektyvo nariui, svarbiausia rasti savo vietą komandoje. Tokie darbuotojai neretai pasižymi originaliomis idėjomis ir talentais, todėl sėkmingai veikia grupėse, kuomet jiems patikimos specifinės užduotys, kurių negeba atlikti kolegos.
Psichologė teigia, jog dėl savo savybių neretai būtent individualistai yra linkę užimti vadovaujančias pozicijas. Vis dėlto, pasak jos, patys vertingiausi darbuotojai ar vadovai yra tie, kurie ne tik geba sėkmingai dirbti savarankiškai ir prisiimti atsakomybes, tačiau suvokia savo darbą kaip bendro tikslo dalį bei moka suderinti savo bei kitų komandos narių veiksmus. Taigi, esant poreikiui, tokie darbuotojai ne tik sėkmingai veikia komandoje, bet ir gali jai vadovauti.
„Geras lyderis yra tas darbuotojas, kuris jaučia savo komandą, žino, kaip profesionaliai koordinuoti darbus bei bendrauti su kiekvienu jos nariu. Jis turi siekti aukščiausių rezultatų ir gebėti priimti galutinius sprendimus, vadinasi, jis taip pat privalo būti savarankiškas. Taigi lyderis turi būti individualistas atsakomybės, savarankiškumo ir kompetencijų prasme, tačiau kartu turi mokėti dirbti komandoje, jai vodovauti bei motyvuoti“, – teigia D. Vinkevičiūtė.
Pastaruoju metu itin populiarėja netradicinės veiklos, kurios motyvuoja darbuotojus, leidžia jiems veikti ir pažinti vieniems kitus neįprastose erdvėse (ang. team building). Kūrybingumo kursus organizuojančių „Kūrybinių mokymų“ vadovės Dovilės Lapytės-Jaščembskienės teigimu, tokiuose mokymuose kolektyvai turi galimybę iš naujo pažvelgti į savo aplinką bei veiklas: komandos sukūrimą, idėjų generavimą, užduočių analizę, įgyvendinimą bei problemų sprendimo būdus.
„Kūrybinės veiklos padeda jų dalyviams rasti paraleles tarp užduočių vykdymo ir savo kasdieninio darbo. Emocijų valdymas, savojo „aš“ pažinimas, jo pristatymas kitiems kolektyvo nariams neįprastoje aplinkoje, daugeliui tampa tikru iššūkiu, tačiau atveria naujas perspektyvas komandiniam tobulėjimui“, – pastebi kūrybinių mokymų vadovė.