Štai ir įpusėjo tarptautinis Comenius projekto iPHOTO-myPHOTO Vilniaus Abraomo Kulviečio vidurinėje mokykloje. Per šiuos spalvingus metus visa mokyklos bendruomenė patyrė daug nuostabių įspūdžių, įgijo daug naujos patirties, patobulino savo organizacinius, bendravimo bei kalbėjimo anglų kalba įgūdžius. Prasidedant vasarai prisimename prabėgusius metus spalvingose nuotraukose darytose įvairiuose pasaulio kampeliuose ir norime pasidalinti šiomis akimirkomis.
Pirmoji tarptautinio projekto kelionė įvyko spalio pabaigoje Turkijoje, Usak miestelyje. Į pirmąjį susitikimą su partnerinių šalių atstovais išsiruošė dvi anglų kalbos mokytojos atstovaujančios Vilniaus Abraomo Kulviečio vidurinę mokyklą. Į susitikimą Turkijoje atvyko projekto dalyviai iš Lietuvos, Turkijos, Rumunijos, Portugalijos, Lenkijos, Ispanijos.
Per susitikimą visi dalyviai, pristatė savo mokyklas, pasikeitė su partneriais reprezentacinėmis dovanėlėmis, klausėsi fotografijos meistro paskaitos apie geros nuotraukos kūrimo subtilybes.
Projekto dalyviai pasinaudojo tiesioginio bendravimo galimybe ir patikslino bendrai siekiamus tikslus, uždavinius, apsvarstė, kokie turėtų būti veiklos rezultatai, ir numatė antro bei trečio visų projekto siejamų mokyklų atstovų susitikimų datas bei vietas.
Nuspręsta, jog antras projekto susitikimas vyks Lietuvoje 2014 m. kovo mėnesį. Į svečius atvyks ne tik mokyklų partnerių mokytojai, bet ir mokiniai.
Viešnagės dienomis visi atvykę šalių partnerių atstovai vedė trumpas pamokėles Turkijos mokiniams ir kitiems partnerinių šalių atstovams. Mokytojos iš mūsų mokyklos pristatė savo pasirinktą temą apie metų laikus Lietuvoje. Kaip dalelę lietuviško rudens jos įteikė vaikams ir mokytojams po rudeninį lietuviško klevo lapą, ant kurio mūsų mokyklos aštuntokai buvo parašę linkėjimus Turkijos vaikams bei mokytojams. Vaikai liko labai patenkinti, dėkojo mūsų mokiniams ir prašė perduoti linkėjimų.
Pers susitikimą vyko iš visų partnerystės šalių atvežtų projekto iPHOTO-myPHOTO mokinių kurtų logotipų konkursas. Projekto logotipo laimėtoju tapo Vilniaus Abraomo Kulviečio mokyklos mokinio kūrinys.
Susitikimo metu Lietuvai atstovaujančios mokytojos turėjo galimybę susipažinti su Turkijos žmonėmis, kalba, kultūra, kasdieniniu gyvenimu. Jos buvo maloniai priimtos Ušak miesto švietimo skyriuje, mokykloje susitiko su žurnalistais. Vėliau vietinėje spaudoje buvo paskelbtas straipsnis apie tarptautinį Comenius projektą iPHOTO-myPHOTO.
Turkijos atstovai nuoširdžiai rūpinosi atvykusiais projekto dalyviais visose situacijose, domėjosi visomis šalimis, dėkojo už įdomius pristatymus, reprezentacines dovanėles, gražų bendravimą, bendradarbiavimą, pagalbą. Mokykloje, kurioje lankėsi mokytojos, buvo iškabintos lietuviškos pasisveikinimo frazės. Turkijos mokiniai buvo parengę muzikinių pasirodymų, plakatų apie Lietuvą, paveikslų su Lietuvos pastatais. Pertraukų metu mokiniai noriai bendravo su atvykusiais projekto dalyviais, klausinėjo apie šalis iš kurių buvo atvykę mokytojai, mokyklą, siuntė linkėjimus ir puoselėjo viltis, kad kovo mėnesį jie bus tie laimingieji, kurie galės atvykti į Lietuvą kartu su savo mokytojais. Projekto dėka per labai trumpą laiką buvo užmegzti ne tik puikūs dalykiniai ryšiai, bet ir nuoširdūs, draugiški asmeniniai santykiai.
Daug mėnesių aktyvaus pasiruošimo, bruzdesio ir šurmulio Vilniaus Abraomo Kulviečio vidurinėje mokykloje ir štai atėjo metas antrajam tarptautinio Comenius projekto iPHOTO-myPHOTO susitikimui Lietuvoje.
Kovo pabaigoje į mūsų šalį pasisvečiuoti, su mumis susipažinti ir mūsų mokykloje apsilankyti sugūžėjo mokytojai bei mokiniai iš Portugalijos, Rumunijos, Ispanijos, Lenkijos ir Turkijos. Visą savaitę mokykla šurmuliavo.
Atvykę svečiai buvo maloniai sutikti. Mokiniai iš svečių šalių apsigyveno mūsų mokyklos mokinių šeimose, kurios juos šiltai priėmė ir rūpinosi jais. Mokytojai apsistojo netoliese esančiame viešbutyje, kuriuo taip pat buvo labai patenkinti.
Pirmąją oficialaus susitikimo dieną visi projekto dalyviai atvyko į mūsų mokyklą, kurios vidiniame kieme plevėsavo šešios vėliavos. Mūsų svečius maloniai sutiko mokyklos vadovybė. Svečiai buvo pakviesti į aktų salę, kur sveikinimo žodį tarė ir mokyklą pristatė mokyklos direktorė. Dvyliktos klasės mokinė svečiams pristatė Lietuvą, Vilnių ir mūsų mokyklą.
Po šio renginio, projekte dalyvaujantys mokytojai susirinko į darbinį susirinkimą, kuriame aptarė projekto eigą. Buvo pasidžiaugta mokinių bendravimu laiškais, aptartas daugiakalbis žodynas, kuris buvo parengtas antrajam projekto vizitui, buvo aptarti nuotraukų parodos organizavimo klausimai bei sutarta dėl trečiojo projekto susitikimo, kuris vyks Portugalijoje, nuotraukų parodos temos.
Kol mokytojai aptarinėjo darbinius reikalus, mokiniai, vadovaujami technologijų mokytojos pynė draugystės apyrankes. Ši veikla labai patiko visiems mokiniams. Draugystės apyrankių pynimas simbolizuoja viena iš projekto siekiamų tikslų – tautų draugystė.
Mokykloje besilankantys svečiai buvo sužavėti mūsų mokyklos dydžiu ir mokinių skaičiumi, todėl paprašė pažintinės ekskursijos po mokyklą. Jie susidomėję vaikščiojo, apžiūrinėjo, klausinėjo, fotografavo bei uždavė daug klausimų.
Vėliau svečiai buvo pakviesti į mūsų mokyklos aktų salę, kurioje jie stebėjo mūsų mokyklos mokinių pasirodymą. Koncerte dalyvavo mokyklos meno kolektyvų atstovai. Svečiai liko sužavėti renginiu.
Antrąją dieną mokykloje vyko svečių pamokėlės mokytojams bei mokiniams. Svečiai supažindino su savo šalių ugdymo sistema, istorija, virtuve, išskirtiniais savo šalies bruožais. Dalyvavusieji pamokėlėse turėjo galimybę nors trumpam nusikelti į svečią šalį ir grįžti su begale įspūdžių.
Po pamokėlių visi susirinko į mokyklos aktų salę, kur klausėsi profesionalus fotografo paskaitos apie profesionalią nuotrauką.
Išklausę paskaitą visi sudalyvavo tarptautiniame projekto iPHOTO-myPHOTO nuotraukų parodos atidaryme. Parodoje buvo eksponuojama po dešimt kiekvienos šalies geriausių nuotraukų. Visi sugūžėjo į parodos vietą, apžiūrinėjo, diskutavo, fotografavo eksponatus, fotografavosi prie savo šalies nuotraukų.
Dienai įpusėjus, saulei tebešviečiant bei pasisėmus teorinių bei praktinių žinių apie profesionalios nuotraukos fotografavimą visi išskubėjo į miestą susipažinti su Vilniaus istorija bei architektūra ir pritaikyti fotografijos žinių fotografuojant bei visiems projekto dalyviams labiau susipažinti. Ekskursiją puikiai vedė mūsų mokyklos geografijos mokytojas.
Trečiąją dieną visi projekto dalyviai vyko į Trakus bei Kernavę. Diena vėl buvo saulėta ir tinkama susipažinti su Trakų ir Kernavės miestelių istorija, nuostabiais vaizdais, kibinų gaminimo paslaptimis bei viską įamžinti savo nuotraukose. Į kelionę visus ir vėl lydėjo geografijos mokytojas. Diena praleista gryname ore dar labiau suartino projekto dalyvius.
Paskutiniąją dieną mokykloje vyko projekte dalyvaujančių mokytojų susirinkimas. Jo metu buvo užpildytas klausimynas apie vykusį susitikimą Lietuvoje. Taip pat buvo numatyti tikslai bei uždaviniai trečiajam vizitui Portugalijoje gegužės mėnesį bei suderinta ketvirtojo apsilankymo, kuris vyks Lenkijoje, data.
Po susirinkimo visi sugūžėjo į mokyklos aktų salę, kur mokyklos direktorė svečiams tarė atsisveikinimo žodį. Svečiams buvo įteikti dalyvių sertifikatai, muzikos mokytojas iš Turkijos bei jo mokinė atliko kelis kūrinius smuiku bei fortepijonu bei vadovaujant mūsų mokyklos muzikos mokytojai ir jungtiniam lietuvių bei turkų kolektyvui buvo atlikta bendra daina simbolizuojanti draugystę tarp visų projekto šalių partnerių.
Projekte dalyvavę mokytojai bei mokiniai liko labai patenkinti visos savaitės renginiais, galimybe pabendrauti angliškai, įgyti puikių draugų iš skirtingų pasaulio šalių.
Keli mokinių, dalyvavusių projekte, atsiliepimai :
° Savaitę, kai mūsų mokykloje viešėjo užsieniečiai, prisimenu kaip pačią geriausią. Turbūt įdomiausia buvo tai, kad viskas vyko anglų kalba. Tai buvo puiki galimybė ne tik lavinti gebėjimus bendrauti angliškai, bet ir įvertinti savo jau turimus įgūdžius. Ir pati nerimavau, kad bus sunku susikalbėti. Bet laikui bėgant įsitikinau, kad nuogąstavau be reikalo.
Kadangi projekte dalyvavo mokyklos iš įvairių Europos šalių, buvo labai įdomu pažinti kitas tautas, jų kultūrą. Smagu buvo stebėti, kaip portugalai pirmą kartą gyvenime ragauja grietinės ar šaltibarščių...
Dalyvaudama projekte taip pat stipriai praplėčiau savo pažinčių ratą. Šaunu tai, kad visi nauji draugai – iš užsienio. Tad ir toliau galiu bendrauti anglų kalba, domėtis kitų šalių kultūra, na, o šiai vasarai jau gavau pakvietimą iš saulėtosios Portugalijos…
° Iš tiesų projektas buvo nuostabus. Susiradau naujų draugų, praplėčiau anglų kalbos žinias, sužinojau jog nemokant anglų kalbos susišnekėt labai sunku, išgirdau kitų tautų kalbas, jų savitumą. Tai nuostabus patyrimas, kurį reikia patirti kiekvienam.
° Savaitė praleista dalyvaujant įvairiuose projekto renginiuose man buvo naudinga: susiradau naujų draugų, praktiškai panaudojau anglų kalbą bei smagiai praleidau laiką.
° Savaitė buvo puiki. Sutikau daug naujų žmonių su kuriais susidraugavome. Dabar negaliu sulaukti kol aš pats keliausiu į svečius.
° Man labai patiko ši savaitė. Ypač įdomu buvo visą šį laiką kalbėti anglų kalba. Norėčiau daugiau tokių projektų.
Na ir štai trečiasis ir paskutinysis šių mokslo metų susitikimas Portugalijoje į kurį išskubėjo dvi Vilniaus Abraomo Kulviečio vidurinės mokyklos anglų kalbos mokytojos bei keturi mokiniai. Susitikimas vyko paskutiniąja pavasario savaitę Seixal miestelyje, esančiame du kilometrai nuo didžiosios sostinės Lisabonos. Į susitikimą atvyko mokytojai bei mokiniai iš Lietuvos, Ispanijos, Rumunijos, Lenkijos, Turkijos, kuriuos šiltai sutiko portugalų mokinių bei mokytojų komanda.
Besirengiant kelionei lietuvių komanda tikėjosi, jog Portugalija juos pasitiks saulėta ir labai šilta, tačiau oras buvo pirmasis netikėtumas. Temperatūra pakildavo iki 17 – 20 laipsnių šilumos, na o saule galėjo pasidžiaugti tik pirmąją ir paskutiniąją kelionės dieną. Šiltos saulėtos sutiktuvės ir išlydėtuvės.
Atvykę mokiniai turėjo išskirtinę galimybę pažinti portugališkos šeimos svetingumą bei kultūrinius ypatumus, nes jie apsigyveno šeimose. Lietuviai ir portugalai išmokė vieni kitus įvairių dainų ir skanduočių, kurios nuotaikingai lydėjo visus projekto dalyvius visos viešnagės metu. Mokiniai su šeimomis užmezgė itin šiltus ryšius, išvažiuojant jie apsikeitė kontaktiniais duomenimis ir susitarė toliau palaikyti ryšį.
Šioje kelionėje pasitaikė puiki galimybė susipažinti su dalele Portugalijos istorijos, religijos, kultūros, architektūros, gamtos, įpročių, kalbos, kulinarinių subtilybių, bei supažindinti kitus projekto dalyvius su Lietuva, lietuviškų pamokėlių metu. Per šias pamokas mūsų mokiniai ne tik supažindino su įdomiausiais Lietuvos faktais, bet ir dovanojo dalelę lietuviško aukso – gintaro bei vaišino susirinkusius skaniuoju šakočiu.
Viešnagės metu keliautojai pamatė gražių gamtos vietų, įspūdingų architektūrinių kūrinių tad nieko nelaukdami stengėsi įamžinti juos savo fotoaparatuose, nepamiršdami per fotografijos pamokėles įgytų žinių.
Dar viena staigmena buvo tai, jog portugalai valgo labai mažai daržovių ir vaisių. Mūsų mokytojos ir mokiniai manė, jog šalis, kuri gali didžiuotis aukšta temperatūra, saulėtomis dienomis tikrai bus vaisių ir daržovių mėgėjai, tačiau klydome. Portugalai valgo labai daug žuvies, duonos bei kitų miltinių patiekalų, kuriuose viena pagrindinių sudedamųjų dalių taip pat žuvis. Portugalai tikrai gali pasigirti skanių desertų įvairove. Parsivežti skanėstų nepavyko, tačiau mokiniai parsivežė receptų, kuriais su jais pasidalino jų laikinosios portugališkos šeimos. Mūsų mokiniai išvykdami iš Portugalijos jau kūrė planus kaip grįžę susiburs ir drauge gamins portugališkus skanėstus.
Na ir didžiausias, turbūt visiems gerai žinomas, kultūrinis skirtumas buvo tarp lietuviško punktualumo ir portugališko atsipalaidavimo, ramybės, skubėjimo lėtai. Kaikuriose situacijose tikrai galėtume daug vieni iš kitų pasimokyti. Tuo ir nuostabus šis projektas, atveriantis tiek nuostabių galimybių.
Nors po kelionės projekto dalyviai buvo pavargę ir labai pasiilgę Lietuvos, bet per savaitę patirti įspūdžiai, nauji draugai, kalnai nuotraukų, naujos idėjos bei pasisemtas įkvėpimas neleido užmigti, o ir užmigus lydėjo juos sapnuose.
Mokinių atsiliepimai apie kelionę:
° Kelionės naudingiausios ir įdomiausios tuomet, kai svetimoje šalyje turi galimybę pažinti ne tik lankytinus objektus, bet ir žmones, jų vertybes, gyvenimo būdą. Ši kelionė buvo būtent tokia. Dabar jau žinau, kad portugalai yra tikri pietiečiai: jie daug juokiasi, yra draugiški, nėra kritiški kitų ir savo atžvilgiu. Visa tai sužinojau tik projekto dėka, nes man buvo suteikta galimybė gyventi šeimoje ir susipažinti su kitais moksleiviais bei jų tėvais.
Sakoma, jog kol gyvename vienoje vietoje, mes tarytum dėvime vienos spalvos akinius, pro kuriuos stebime pasaulį. Tačiau kai pagyvename kitoje šalyje, staiga pažvelgiame pro kitos spalvos akinius. Nuo to laiko mes į pasaulį pradedame žvelgti pro margus stiklus ir jį pažįstame įvairiapusiškiau. Ši alegorija puikiai apibūdina šią kelionę. Ačiū už nuostabią galimybę įgyti unikalios patirties, draugų visam gyvenimui bei vietą į kurią vis norėsis sugrįžti.
° Labiausiai šioje kelionėje man patiko bendravimas ir kitokios kultūros pažinimas. Buvo įdomu pamatyti šiek tiek man neįprastus dalykus ir tradicijas portugalų gyvenime. Supratau, jog anglų kalba yra labai naudinga. Smagu, kad gyvenau šeimoje, kurioje mane maloniai priėmė ir rūpinosi visą savaitę. Ačiū!
° Ši kelionė buvo nuostabus būdas susipažinti su kaimyninėmis šalimis, jų tradicijomis, įvairiais nematytais maisto produktais ir žmonėmis, kurių elgesys buvo visiškai kitoks, nei priimta mūsų kultūroje. Įgijau daug naujų žinių apie fotografiją, bendrą Portugalijos, o ypač Lisabonos, istoriją, kultūrą, tikėjimą. Tikiuosi, kad mūsų mokykla nenustos dalyvauti tokiuose projektuose kaip šis ir nenustos šviesti ir dominti jaunimo.
° Kelionė į Portugaliją buvo tiesiog nuostabi. Portugalai mums parodė nuostabius gamtos vaizdus, ragavome įvairius tradicinius patiekalus. Man paliko įspūdį portugalų draugiškumas, švelnumas. Jie visada pasiruošę padėti, pakelti nuotaiką. Šis projektas nuostabus, nes mes galime pažinti kitos tautos žmones, jų tradicijas. Aš tikrai džiaugiuosi, kad turėjau galimybę sudalyvauti tokiame projekte ir tikiuosi jog mūsų mokykla nenustos kurti tokių projektų.
Comenius programa yra Mokymosi visą gyvenimą programos dalis, kuri Lietuvoje administruojama Švietimo mainų paramos fondo. Projekto finansavimą remia Europos Komisija.
Šis straipsnis atspindi tik autoriaus požiūrį, todėl Komisija negali būti laikoma atsakinga už jame pateiktos informacijos naudojimą.