Pastarosiomis dienomis Lietuvą kankina karščio bangos. Itin „karšta“ tema – oro vėsinimas ir vėdinimas viešajame transporte, tad spaudoje buvo pasirodęs ne vienas straipsnis šia tema. Tačiau šį kartą „karštoji“ tema iškėlė viešumon kitą problemą – viešojo transporto vairuotojo kultūros ir etiketo darbo vietoje išmanymo trūkumą...
Taigi, apie viską iš pradžių. Kaip žinote, sekmadienį karščio bangos gerino rekordus. Man teko po 17 val. važiuoti iš aerouosto 3G maršruto autobusu, jo vidinis numeris 946.
Autobusas visiškai naujas, keleivių nedaug, vos vienas kitas. Tačiau tik įlipus į autobusą karštis tvokstelėjo visu stiprumu.
Autobusas visiškai naujas, keleivių nedaug, vos vienas kitas. Tačiau tik įlipus į autobusą karštis tvokstelėjo visu stiprumu. Važiavau su mama, kuri sunkiai pakelia karštį. Mama ėmė skųstis, kad labai karšta. Kiti keleiviai jai pritarė. Aš pasisiūliau nueiti ir paprašyti vairuotojo, kad įjungtų kondicionavimo sistemą. Vienas jaunas vyras pastebėjo, kad visi autobuso langai atidaryti, ir matyt, dėl to kondicionavimo sistemos vairuotojas įjungti negalės, o ir dėl to pati sistema gerai nefunkcionuos.
Kol aš ėjau prie vairuotojo kabinos, paklausti, ar galėtų jis įjungti kondicionavimo sistemą, pastarasis bendrakeleivis ėmėsi uždaryti langus, kad sistema galėtų veikti. Tuo tarpu vairuotojas man nieko neatsakė, viduryje gatvės staigiai sustabdęs autobusą iššoko iš savo kabinos, pripuolė prie vyruko ir, jį smarkiai pastumęs, ėmė plūstis ir rėkti: „Ką čia kaip pas save namuose elgiatės!“ ir „Kaltas Zuokas!“...
Staigiai sustabdęs autobusą iššoko iš savo kabinos, pripuolė prie vyruko ir, jį smarkiai pastumęs, ėmė plūstis ir rėkti: „Ką čia kaip pas save namuose elgiatės!“ ir „Kaltas Zuokas!“
Buvau priblokšta piktų vairuotojo keiksmų ir žodžių, kurių visų nekartosiui! Vyras paprašė jo nestumdyti. Kiti keleiviai piktinosi „Mes tik norime, kad įsijungtų kondicionavimo sistema, juk autobusas naujutėlaitis, sunku patikėti, kad naujuose autobusuose jos nėra“.
Žmonės bruzdėjo, girdėjosi nuomonių, kad vairuotojas šitokiu būdu taupo degalus... Tačiau mūsų vairuotojas keikdamasis ir stumdydamasis grįžo į savo kabiną taip nieko ir nepaaiškinęs. Kodėl tik Zuokas kaltas, dėl to, kad vairuotojas nejungia kondicionavimo sistemos šį kartą net neverta aiškintis. Mieste liko tik viena vežėjų įmonė, tad nesvarbu, kokios kokybės bus aptarnavimas – keliaujantys mieste vis tiek bus priversti pirkti šią paslaugą.
Vairuotojo išpuolis prieš keleivį
Visgi norėčiau viešumon iškelti kitą problemą – vairuotojo kultūros darbo vietoje stoką. Manau, tai yra tiek žmogaus, tiek įmonės rimta problema. Stumdyti savo klientus yra tikrai netoleruotina. Ar vairuotojai privalo turėti tik tam tikros kategorijos vairuotojo pažymėjimą, ar ir žinoti, kaip elgtis darbo vietoje?
Bendravimo kultūra kol kas lietuvius lenkia visas pasaulis. Ar kaltas dėl to meras, ar įmonė?
Pasidomėjusi keleivių vežimo taisyklėmis, radau labai daug keleivių atsakomybės, o vežėjai, be tiesioginės paslaugos tiekimo yra įpareigoti 6.1. punktu tik „būti rūpestingas, atidus ir paslaugus“. Kitais žodžiais tariant, turėtų taktiškai bendrauti su klientais... Aptarnavimo srityje tai, manau, yra svarbiausias įgūdis. O kultūra, gal ne vidinė žmogaus, bent jau išmokta ir vieša turėtų būti vertybe ir siekiamybe. Gaila, kad Lietuvoje į tokius dalykus yra nekreipiamas dėmesys.
Bendravimo kultūra kol kas lietuvius lenkia visas pasaulis. Ar kaltas dėl to meras, ar įmonė? Manau esame kalti visi, nes žemą kultūros lygį palaiko žmonių abejingumas tokiems dalykams. Todėl noriu paraginti tiek žmones, tiek ir paslaugų tiekėjus nelikti abejingiems ir imtis priemonių paauklėti darbuotojus. Klientai balsuoja savo pinigais ir dėl to gaila, kad Vilniuje nėra pasirinkimo, ir tuo pačiu maršrutu niekas kitas nebeveža. Po to, ką pamačiau ir patyriau, jei tik galėčiau, tikrai rinkčiausi kitą vežėją.
Komentuoja Tadeuš Lavrynovič, įmonės „Vilniaus viešasis transportas“ Eismo saugumo ir kontrolės skyriaus vadovas:
Atsiprašome keleivių dėl bendrovės vairuotojų netinkamo elgesio. Vairuotojo elgesys tikrai nepateisinamas, jis privalo būti atidus ir kultūringas bendraudamas su keleiviais. Bendrovė gauna skundų iš keleivių dėl vairuotojų netinkamo elgesio, juos visus nagrinėja.
Nustačius darbo pareigų pažeidimo atvejus, vairuotojams taikomos drausminės nuobaudos, kurios daugeliu atvejų įvertinamos ir finansiškai. Šis atvejis bus taip pat išnagrinėtas, o vairuotojo elgesys griežtai įvertintas. Įmonė „Vilniaus viešasis transportas“ vairuotojams periodiškai rengiami mokymai, kuriuose tiek įmonės atsakingi darbuotojai, tiek pasamdyti kitų sričių specialistai, tarp jų ir psichologai, skaito paskaitas įvairiomis temomis, tarp kurių yra ir kultūringo elgesio, konfliktų sprendimo ir kitos panašios temos.
Šiame autobuse kondicionieriaus nėra.
Peržiūrėjus įrašą iš vaizdo kamerų autobuse, jokių susistumdymų neįvyko – vairuotojas nesiėmė jokių veiksmų prieš nei vieną keleivį.