Vokietis režisierius Marcas Forsteris išbandė save įvairiausiuose kino žanruose. Pereinant nuo veiksmo juostų iki rimtų dramų, kino kūrėjas parodė, jog sugeba net ir įtempto siužeto filmuose išlaikyti deramą draminį efektą. 2001 metų prieštaringai vertinamos dramos „Monstrų puota“, stulbinančio grožio pasakos „Niekados šalies beieškant“, 2005 metais pasirodžiusio psichologinio trilerio „Pasilik“, komedijos „Sukurtas Haroldas“ bei Džeimso Bondo nuotykių filmo „Paguodos kvantas“ autorius pristato vieno žymiausių naujos kartos katastrofų rašytojo, Maxo Brookso bestseleriu tapusio romano ekranizaciją.
Po daugelio nesusipratimų filmavimo aikštelėje ir trejus kartus perkeltos premjeros dėl finansinių problemų, kino kūrėjas pagaliau gali pristatyti šį veiksmo epą plačiajai auditorijai.
Režisierius kviečia pamatyti kraugerišką žmonijos žlugimą, kovą dėl būvio ir patirti tikrą siaubą zombių sukurtame naujame pasaulyje, kur žmogus nieko nereiškia.
Apie ką mes čia…
Žmonija atsidūrė ant išnykimo ribos. Visą pasaulį apėmė mirtinas virusas, jo paveikti žmonės pavirto gyvais numirėliais, kurių vienintelis tikslas yra sveiki žmonės. Valdžia ir mokslininkai bando gelbėti padėtį ir užkirsti kelią epidemijai, tačiau jiems lieka vis mažiau laiko pasipriešinti nenugalimam priešui.
Kūrinio vidus
Benas Forsteris labai specifinis režisierius, iš kurio galima tikėtis įvairių rezultatų. Su nerimu teko laukti Brookso knygos ekranizacijos, juk tiek visokiausių nelaimių persekiojo šį projektą, tačiau galiausiai pamatome visiškai kitokį filmą nei buvo galima tikėtis. Režisierius su visa scenaristų komanda pateikia savą, knygoje papasakotos istorijos, viziją. Kaip improvizuotai ekranizacijai, galiausiai gaunamas gana puikus rezultatas. Filme yra visko, bet svarbiausia, ši juosta atsiveria iš dramos žanro perspektyvos.
Filmas kupinas įvairiausių siužetinių vingių, kurių pripildytas veiksmas yra tiesiog nuostabus. Nenuobodžiai papasakotas pagrindinių veikėjų kelias pergalės link prieš mirtiną viską niokojantį virusą žavi savo paprastumu. Jaučiamas realistiškumas, kuris suteikia šiam filmui savito atspalvio, rodos, jog mes stebime tikrąjį žmonijos žlugimą. Panašiai buvo tik Steveno Soderbergho filme „Užraktas“ bei genialiame Johno Hillcoato „Kelias“.
Filmo metu matoma nemažai puikiai išreikštų metaforų dėl žmonijos ateities. Taipogi yra užduodami klausimai ir pačiam žiūrovui, kaip jis pasielgtų vienoje ar kitoje kraują stingdančioje situacijoje. Nors filmas įsivažiuoja lėtai, tačiau jau įpusėjus išvystoma puiki intriga bei įtampa nepaleidžianti iki pat filmo finalo. To labiausiai ir norėjo kūrėjai, kad žiūrovas peržiūros metu sėdėtų apimtas nerimo. Tokiais įmantriais žaidimais su savo žiūrovais, Forsteris dar kartą įrodo, jog moka stebinti bet kokiame žanre, tačiau ne visada jam laimė nusišypso pasirenkant projektus, kaip, pavyzdžiui, „Pamokslininkas su kulkosvaidžiu“.
Daug dėmesio skirta pagrindiniams personažams. Tokie šlykščiausią žmogaus prigimtį atskleidžiantys stereotipai, kaip savo kailio gelbėjimas paliekant kitus likimo valiai. Galima teigti, jog režisierius filosofuoja šia tema. Išties maloniai stebina tokie apsvarstymai, visgi tai yra mūsų pačių kaltė ir nenustebtume, jeigu pasauliui iškiltų tokia grėsmė, kokia pateikiama filme, o žmonės taip pat gyvuliškų instinktų vedami, elgtųsi amoraliai.
Kova su epidemija pateikiama vaizdingai. Galingiausių pasaulio valstybių sostinių žlugimas parodomas įspūdingai. Chaoso apimtos gatvės, keliai, oro uostai. Toks siaubas ir turėjo būti, nes būtent knygoje panašus makabriškas vaizdas ir susidaro vaizduotėje, kai nėra kur trauktis, kur kiekviename kampe laukia tik mirtis.
Galiausiai reikia pripažinti tai, kad nors knyga ir nėra deramai ekranizuota, tačiau pagrindinį siaubo ir nevilties poveikį galima pastebėti. Žiaurus ir brutalus darbas, nors neprilygstantis genialiam serialui „Vaikščiojantys negyvėliai“, tačiau drąsiai galima teigti, jog tai geriausias filmas zombių tematika nuo 2004 metų Zacko Snydero vizijos filme „Numirėlių aušra“.
Techninė juostos pusė
Žiūrint į šį darbą iš techninės pusės, akivaizdžiai matosi didelės investicijos bei kruopštus darbas. Vaizdai natūraliai pateikiami, jie suteikia savito grožio ir būtino niūrumo pačiam filmui, tas ir sukelia puikią bauginančią atmosferą peržiūros metu. Aukštos kokybės natūraliai pateikiami specialieji efektai – tai šios juostos pagrindinis koziris, labai vaizdžiai parodantis epidemijos pasekmes visam pasauliui. Vien ko vertos sunaikintos pasaulio šalių sostinės.
Operatoriaus darbas vertas Oskaro. Daug kameros manevrų, nuo vaizdžiai pateikiamų gyvenviečių plotų, iki drebančios kameros efekto, kuris taip priartina veiksmą prie žiūrovų akių, jog pasijaučiame pačiame įvykių sūkuryje. Montažas ir garso efektai puikiai suderinti, iš karto jaučiama įtampa ir adrenalino dozė peržiūros metu.
Muzikiniai kūriniai iš oskarinio kompozitoriaus Marco Beltrami – atskiras filmo pliusas. Žavingos kompozicijos sukeliančios labai daug įvairiausių jausmų ir tas įtampos kamuojamas spaudimas. Meistriškas darbas, kurio dėka įtampa nepalieka žiūrovo iki pat finalinių titrų, nors ir ten pateikti puikūs kūriniai.
Apibendrinus galima pasakyti, jog tokio vizualaus ir garsinio fono ir reikėjo tikėtis, jis puikiai atspindėjo tą atmosferą, kurią galima pajausti skaitant knygą, pagal kurią ir buvo pastatyta ši juosta.
Aktorių kolektyvinis darbas
Labai seniai blokbasteriuose matytas Holivudo mega žvaigždūnas Bradas Pittas vėl pasineria į epinius nuotykius. Smagu, jog visapusiškai talentingas aktorius sugeba įkūnyti bet kokį personažą, o svarbiausia, jog jis sugeba juos perteikti įdomiai ir išskirtinai. Stiprią vaidybą ir puikią fizinę formą demonstruojantis vyras – tai dar vienas didelis pliusas šiam projektui.
Gaila tik vieno, jog viskas sukasi ties vienu aktoriumi. Kiti filmo herojai visiškai blankiai atrodo, o ir jų vaidyba nėra pati geriausia. Paminėti galima nebent neblogą Matthew Foxo bei Davido Morso pasirodymą, kiti aktoriai lyg užhipnotizuoti nelysti į kadrą, kur viską lemia Brado Pitto charizma.
Verdiktas
„Pasaulinis karas z“ – tai labai individuali režisieriaus Beno Forstero žinomos knygos ekranizacija, kurią galima pripažinti vienu geriausių visų laikų zombių tematikos filmų. Niūrios atmosferos, brutalaus veiksmo, sklindančio siaubo, tikroviškų specialiųjų efektų kupina juosta yra puiki dovana visiems gyvų numirėlių gerbėjams.
Bendras vertinimas: 8/10
Dario Voitukevez