Šeštadienį Vilniaus menų fabrike „Loftas“ vykęs „LRT Opus Ore“ vienerių metų gimtadienį žymintis koncertas tapo tarsi šiuolaikinės mūsų popmuzikos scenos spalvas atskleidžiančiu lakmuso popierėliu. Daugiau nei keturias valandas trukusio muzikos ir kalbų apie ją maratono metu vienas po kito šventinėje scenoje pasirodė net 15 atlikėjų, o savo komentarus apie tai, kas vyksta mikro- ir makro- kosmoso scenoje pateikė būrys kultūros veikėjų. Visas atlikėjų sąrašas kalba pats už save: „Golden Parazyth“, „Keymono“, „Freaks On Floor", Alina Orlova, „mmpsuf“, Markas Palubenka, „Colours of Bubbles“, „Mesijus x Garo“, „Sheep Got Waxed“, „Garbanotas Bosistas“, „Los Turbos“, „Umiko“, „Deeper Upper“, „Candee Train“ bei „Soul Moustache“.
Turbūt daugeliui gimtosios šalies muzikos gerbėjams tai nebus jokia naujiena, tačiau negali nepastebėti šiuo metu mūsų muzikos padangėje plintantį roko muzikai būdingos instrumentikos ir elektronikos sinergiją. Žinoma, žvelgiant platesniu mastu, nieko čia naujo, tačiau malonu, kad tai darome pernelyg nesižvalgydami į užsienio atlikėjus. Antra vertus, savotišką protestą šiai tendencijai pateikė metų albumo titulą šių metų alternatyvios muzikos apdovanojimuose T. Ė. T. Ė. nusiraškęs M. Palubenka, prie savo kūrybos žiočių grįžęs atlikėjas savo pasirodyme atsisakė elektroninės muzikos elementų.
Taip pat džiugu, kad lietuvaičių grupių muzika įvairėja, tampa vis labiau veikiama tam tikros muzikinės tradicijos – tikras priešnuodis taip vadinamų atribute grupių marui. Kitas neabejotinai su aukščiau išvardintu susijęs charakteringas bruožas – vis dažniau dainuojama negimtąją kalba. Iš 15 pasirodymus jubiliejaus proga dovanojusių grupių tik 3 pavadinimai, kuriuos gali suprasti tik lietuvių kalbą mokantis žmogus, iš jų du su grupėmis koncertuojantys „solistai“: A. Orlova ir M. Palubenka, vienintelė „tikra“ grupė „Garbanotas Bosistas“ vėlgi linkusi dainuoti angliškai. Antra vertus, begalo džiugu konstatuoti, kad mūsų bandymai dainuoti angliškai jau kuris laikas skamba vis geriau ir nebesukelia jausmo, kurį kažkada patirdavai klausydamas kai kažkas nagais braižo mokyklinę lentą.
Kaip jau minėjau, proga pasveikinti žinią apie jaunuosius muzikos kūrėjus skelbiančią radijo stoties „LRT Opus“ pasinaudojo net 15 atlikėjų. Kai kurie jų, kaip, pavyzdžiui, „Golden Parazyth“, A. Orlova ar „Sheep Got Waxed“, jau dalyvavo viename iš 11 prieš tai vykusių koncertų; susidarė vaizdas, kad dėl kažkokių priežasčių stoties eterį pagerbusių, bet negalėjusių atvykti atlikėjų vieton buvo pakviesti kiek panašaus braižo muzikiniai aktai: po itin kokybiškos elektronikos leidyba užsiimančios firmos „Sutemos“ skėčiu besiglaudžiančius, beje, pirmuosius pasirodžiusius „Opus Ore“ koncertų cikle grupę „Fusedmarc“ pakeitė nemažiau įdomūs kolegos „mmpsuf“.
Negavę bilietų į visiškai išparduotą renginį galėjo mėgautis muzika tiesioginės transliacijos radijo stoties „LRT Opus“ bangomis bei Youtube kanalu, o naktį į gruodžio 29 d. koncertą išvys ir televizijos kanalo LRT žiūrovai. Taigi, tai ne tik koncertas, tačiau ir dokumentas, kuris galbūt ateityje teiks peno apmąstymams įvairiausiems kultūros tyrinėtojams.
Na, ne viskas buvo taip gerai. Kiek erzino scenos viduryje sumontuotas balionas, kurio dėka stovėjusieji arčiau išėjimo esančioje pusėje praktiškai negalėjo matyti grupių būgnininkų. kitas kiek trikdęs dalykas buvo nuolatinis minios judėjimas link rūkomojo, tualeto, baro ar dar kur; kai kiekvienam pasirodymui skiriamos vos 15 minučių, o susidariusią pauzę bandoma užpildyti ne kiekvienam aktualiais pokalbiais toks nuolatinis migravimas tiesiog neišvengiamas. Dėl techninių kliūčių tikriausiai nepavykus padaryti Vudstoko dvasia persisėmusiam „Garbanotam Bosistui“ teko pakartoti vieną dainą. Bet visa tai buvo visiškos smulkmenos, kurias galbūt jau kitąmet koncerto rengėjams pavyks visiškai eliminuoti.
Kas yra „Golden Parazyth“ ar „Freaks on Floor“ turbūt jau niekam nereikia aiškinti, todėl pabaigoje norėtųsi kiek pakalbėti apie labiausiai nustebinusius mažiau žinomų atlikėjų pasirodymus. Patys pirmieji pralaužti ledus bandė žinomos grupės „Pieno Lazeriai“ atstovo Vyčio Smolsko ir Vytautės Pupšytės duetas „Soul Moustache“. Svajingą šios grupės duotą toną vėliau pratesė intensyvų ir emociškai turtingą pasirodymą surengę „mmpsuf“. Turbūt ne tik man antroji ant scenos žengusi kauniečių grupė „Candee Train“ tapo vienu didžiausiu vakaro atradimų – Lietuvai tikrai trūko stiprios female fronted grupės. Galbūt ne „Skunk Anansie“ ar „Guano Apes“, bet energija ir sveikas pyktis tiesiog sunkėsi nuo scenos.
Išties puikus aperityvas tai jėgai ir tempui, kurį pateikė akivaizdžiai daug lotynų Amerikos muzikos besiklausantis „Los Turbos“ tandemas. Toliau dar gražiau – į pilnateisį džiazą su kitais muzikos žanrais maišantį Jazz fusion žanro atstovų vardą galintys pretenduoti Auksinio scenos kryžiaus už muziką spektakliui „Kovos klubas“ apdovanoti „Sheep Got Waxed“. Energingas ir meistriškas eksperimentinio džiazo kolektyvas. Nereikėtų pamiršti ir nesenai stiprų EP išleidusių tokių post punk etalonų, kaip garsieji „Joy Division“ tradicijas tęsiančių „Deeper Upper“ vaikinų. Stilizuotais antpečiais pasipuošęs kolektyvas dovanojo publikai sodraus skambesio kupiną šou.
Viską sudėjus galima drąsiai sakyti, kad mūsų muzika verta tikėti. Todėl tik dar nekantriau lauksime naujų įrašų prasmingame „LRT Opus Ore“ muzikos metraštyje.