Kūrybinė veikla lietuviškoje mokykloje Londone.
Sumanymas aplankyti bent keletą lietuviškų mokyklų Londone kilo pernai baigus edukologijos magistratūros studijas Vytauto Didžiojo universitete. Vienas iš studijų kursų buvo susijęs su lituanistinėmis mokyklomis užsienyje. Parašiau kelis elektroninius laiškus Londone įsikūrusioms mokykloms. Prašiausi priimamas draugiškai aplankyti mokyklas. Maloniai į laišką atsiliepė mokykla„Mano pirmieji mokslai“. Direktorė Simona Staputienė maloniai siūlė vizito metu pastebėti jų vedamą pamokėlę. Tad nuvykęs į Londoną, derinau vizito į mokyklą laiką.
Direktorė Simona su vyru Dariumi pasitiko mane Rytų Londono Barkingo metro stotyje. Mokykla turi nuosavas patalpas šalia veikiančios Londono mokyklos. Iki užsiėmimų likus dar pusvalandžiui, su direktore Simona Staputiene apžiūrime patalpas, vaikų kūrybinius darbelius, stendus. Viskas čia pulsuoja lietuviška dvasia. Susėdame pokalbiui mažame, bet jaukiame direktorės kabinete. Direktorė pasakoja, kad mokyklos ugdymo procesas šioje mokykloje siejamas su holistine filosofija. Svarbu vaikų kūrybinė veikla per praktinę veiklą. Mokymas organizuojamas, kaip gyvos patirties išraiška per visus šioje mokykloje dėstomus dalykus: pasaulio pažinimą, etiką, gamtos mokslus. Priklausomai nuo temos, moksleiviai kartu su mokytojais gamina plakatus, knygas, kuria video medžiagas. Direktorė prasitarė, kad Londone gyvenanti jau septynerius metus, o mokyklėlė veikia šešerius metus. Svarbu, kad per užsiėmimus mokyklėlėje vaikai neprarastų meilės lietuvių kalbai. Vaikų, gimusių Anglijoje, lietuviškas žodynas yra uždaras. Jis ribojasi tik lietuviška televizija ir bendravimu šeimoje. Todėl mokyklos tikslas plėsti ir ugdyti lietuvių kalbos įgūdžius.
Direktorei svarbu, kad mokykloje būtų ugdomas geras emocinis ryšys su lietuvių kalba. Mokyklai ne mažiau svarbu patalpos ir aplinka, kurioje vyksta mokymas. Direktorė pasidžiaugė, kas šiose patalpose mokykla įsikūrė nuo vasario mėnesio. Ir šios patalpos jau mokyklos privačios patalpos. Bet reikėjo nueiti ilgą kelią iki mokykla įsigijo šias patalpas. Direktorė mini investuotojus, kurie prisidėjo, kad mokykla būtų savarankiška. Dar vieną tikslą minėjo direktorė. Mokykloje ugdymas paremtas tuo, kad vaikas viską įsimintų ir išmoktų šia pat mokykloje. Neužduodami namų darbai. Mokytojai savo užsiėmimus organizuoja taip, kad vaikas įsimintų kuo daugiau naujų dalykų būdamas mokykloje. Vaikų tėvai taip pat įtraukiami į ugdymo procesą. Jie yra viso holistinio ugdymo proceso dalis. Į pokalbį įsijungia direktorės vyras Darius. Jis, anot, direktorės yra komandos narys. „Svarbu, kad būtų buriama bendruomenė, turinti vieną kryptį ir žinanti kur einama“,- džiaugdamasis žmonos Simonos veiklos tikslais sakė Darius.
Renkasi vaikai, prasidės užsiėmimai. Mokykloje ruošiamasi filmuoti video projektas „Gedimino sapnas.“ Kitoje patalpoje keletas vyresnio amžiaus mergaičių ir mama būriuojasi prie batikos užsiėmimo stalo. Čia vyks batikos kūrimo kūrybinės dirbtuvės.
Jaunesniesiems vaikučiams direktorė Simona pristato mane, kaip istorijos mokytoją ir prašo, kad šiek tiek paaiškinčiau vaikams, kas yra valdovas ir kokie Lietuvos valdovai valdė Lietuvos valstybę. Bendraudamas, pajutau, kad vaikai labai imlūs informacijai, greitai pasiduodantys bendravimo metodui. Direktorė vaikams parodė mokinių sukurtą video projektą, skirtą Žalgirio mūšiui. Mane, kaip istorijos mokytoją, sužavėjo, kad lietuvaičiai sukūrė įspūdingą projektą, kuriame mokiniai kartu su tėveliais inscenizavo Žalgirio mūšį. Viskas šiame projekte alsavo istorine autentika: apranga, ginklai, istoriniai tekstai, judesiai, pasakojimas, vaidyba. Tada ir ir suvokiau, kiek pastangų, meilės ir pasišventimo savo idėjai – kurti lietuvišką kūrybinę mokyklą, sudėjo direktorė Simona, kartu su savo komanda – mokytojais ir tėveliais.Tad nelieka abejonių, kad lietuviškas žodis per kūrybinę veiklą brandins lietuviškumą Londone gyvenantiems „Mano pirmieji mokslai“ mokyklos vaikams.
Mykolas Fedaravičius, edukologijos magistras, istorijos mokytojas metodininkas.
Kūrybinė veikla lietuviškoje mokykloje Londone.