ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto Inovatorių bazėje buriasi pirmieji startuoliai. Keturiolika komandų tris mėnesius dalyvaus verslų kūrimo programoje ir pretenduos laimėti iki 10 000 litų prizus savo verslo pradžiai.
Pirmieji į ISM Inovatorių bazę įžengė technologinės srities startuoliai, kurie padedami ISM mentorių, lektorių, verslo praktikų ir investuotojų sieks įgyvendinti savo verslo idėjas ir pristatyti jas Lietuvos rinkai.
ISM Founders School programai idėjas pateikė bene 70 komandų, iš jų ISM Inovatorių bazės komisija atrinko 14. „Pirmoji startuolių idėjų atranka parodė, kad Lietuvoje bręsta nauja technologijų verslo karta – drąsi, orientuota į jauną vartotoją, greitai pritaikanti naujoves verslo procesuose. Sužavėjo jaunuolių motyvacija ir atkaklumas įgyvendinti idėjas, tačiau daugelis susidūrė su sunkumais monetizuoti verslo strategijas“, – sakė ISM Vadybos ir ekonomikos universiteto projektų vadovė Indrė Kreivytė.
Jai pritarė ir startuolių idėjas vertinęs rizikos fondo „Nextury Ventures“ įkūrėjas Mindaugas Glodas. Jis teigė, jog jaunoji verslininkų karta yra ambicinga, tačiau jų idėjos stokoja pagrįstumo. „Pagrindinis kriterijus, pagal kurį vertinau naujas verslo idėjas – tai jaunuolių pasirengimas pradėti verslą rinkoje kaip įmanoma greičiau. Geriausiai įvertinau tuos startuolius, kurie pasiruošę įkurti įmonę jau ryt: turi aiškią verslo strategiją, yra paskaičiavę, kiek sąnaudų reikalaus verslas, kada ir koks galimas verslo atsiperkamumas. Vis tik pastebėjau, kad dalis jaunųjų verslininkų kurdami verslą vadovaujasi nuojautomis, draugų, artimųjų patarimais. Retas startuolis vadovaujasi vartotojų tyrimais ar validžiais ekonominiais vertinimais“, – sakė M. Glodas.
Linkę kopijuoti
M. Glodas įvardijo, kad didžiausias jaunųjų verslininkų privalumas šiandienos rinkoje – jų drąsa ir veržlumas. „Šiuolaikinė karta turi kur kas mažiau mūsų įgimto drovumo ir kuklumo, o tai versle itin svarbu. Drąsa parodyti save, pristatyti savo idėjas yra pirmasis žingsnis verslios kultūros link“, – teigė jis.
Tačiau dalis Lietuvos startuolių linkę kopijuoti kitų šalių rinkoje įgyvendintas idėjas. Pasak ISM Executive School Strateginio valdymo modulio vadovo Beno Adomavičiaus, kopijuoti ir adaptuoti verslo idėjas naujose rinkose nėra blogas sprendimas, tereikia atsižvelgti į rinkų charakteristikas, jas įvertinti ir pamąstyti, kaip idėjai suteikti unikalių bruožų.
B. Adomavičius jauniesiems verslininkams patarė kritiškai vertinti kiekvieną verslo kūrimo etapą ir nepamiršti nuolat savęs klausti: kuo šis verslas išskirtinis, pranašesnis už kitus panašaus pobūdžio verslus, kuo idėja unikali ilgalaikėje perspektyvoje, kuo taps klientai po kelerių metų, kodėl konkurentams bus itin sunku nukopijuoti šią verslo idėją.
Elektroninis veidrodis ir socialinis darbo vietų tinklas
Labiausiai ISM Inovatorių bazės startuolių vertinimo komisiją sužavėjo jaunuolių grupės „Patriotiniai programuotojai“ idėja sukurti mobiliąją programavimo kursų aplikaciją, o į programavimo kursų vaikams, jaunimui ir suaugusiems rengimą įtraukti Lietuvos bibliotekas.
Ne mažiau susidomėjimo sukėlė ir studentų idėja sinchronizuoti patalpos apšvietimą su mobiliojo telefono funkcijomis, taip pat mintis drabužių parduotuvėms pasiūlyti elektroninį veidrodį, kurio atvaizdais matuojantis naują rūbą būtų galima dalytis socialiniuose tinkluose.
Founders School gimė idėja ir kaip keisti personalo atrankos tradicijas. Studentai siūlo sukurti sistemą, kuri leistų siūlyti kolegas ar pažįstamus užimti laisvas darbo pozicijas. Verslas veiktų mainų principu: jei rekomenduotas kandidatas sėkmingai užima darbo vietą, jį rekomendavęs asmuo gauna finansinį atlygį. Studentai pateikė ir daugiau netikėtų, tačiau potencialiai sėkmingų verslo idėjų – jaunuoliai pasišovė steigti virtualią sporto salę ar nekilnojamo turto paieškos portalą būsto ieškantiems studentams.