„Šiaulių žiema 2013“, tai pirmasis LAS (Lietuvos Automobilininkų Sąjunga) ralio varžybų „LAS taurė – 2013“ etapas, kurį organizavo automobilių sporto klubas „SLIKAS“ ir sporto klubas „VIJOLĖ“. Varžybos Šiaulių mieste ir jo apylinkėse vyko vasario 16 dieną. Nepaisant puikių trasų, gerų oro sąlygų, bei dalyvių gausos, malonias varžybų akimirkas apkartino organizatorių keistai išreikštas noras užtikrinti saugų eismą keliuose.
Ralio varžybose sportininkai tarp papildomų rungčių, kurias turi įveikti laikui, pagal maršrutinėse kortelėse nurodytus maršrutus ir jiems įveikti numatytus laiko limitus (vidutinį greitį), važiavimo bendro naudojimo keliais. Daugelis ralio dalyvių gūščiojo pečiais pamatę organizatirių išdalintas maršrutines korteles, kuriose buvo nurodyti atstumai tarp papildomų rungčių ir laiko normos jiems įveikti. Vasario 16-oji – šventinė diena, kurios metu mieste pilna žmonių, gatvėse daug automobilių, veikia visi šviesoforai. Paprastai, sudarinėjant ralio maršrutus ir laiko normas įveikti pravažiavimams tarp papildomų rungčių, varžybų organizatoriai atsižvelgia į esamas ir galimas eismo, bei oro sąlygas. Važiuojant pagal šį ralio organizatorių nurodytą maršrutą ir norint spėti atvykti į papildomų rungčių starto vietas, prastovėjus prie šviesoforų bei pavažiavus paskui lėtai važiuojančius eismo dalyvius, keliais bei miesto gatvėmis varžybų dalyviams vietomis reikėjo pasiekti apie 30km/h vidutinį greitį tarp praėjusios rungties finišo ir naujos rungties starto.
Didžiausio dėmesio dalyviu tarpe sulaukė pareigūnų ekipažas, dirbęs VW „TIGUAN“ automobiliu. Šio ekipažo patruliavimo maršrutas ir grafikas, rodėsi, sutapo su ralio maršrutinėje kortelėje nurodytu ralio maršrutu. Pareigūnai matavo automobilių greitį bene keturiose ralio maršruto vietose, kuriose, dėka kelio ženklų išdėstymo bei jų galiojimo ypatybių, vairuotojams buvo lengva suklysti.
Po pirmosios ralio sekcijos paaiškėjo, kad iš šešių ralio dalyvių ekipažų pareigūnai paėmė automobilių registracijos dokumentus ir vairuotojų pažymėjimus. Po varžybų pakalbinus ralio dalyvius, iš jų paaiškinimų paaiškėjo, kad pareigūnų veiksmų teisėtumas yra abejotinas. Bent dalies sportininkų automobiliai dėl viršyto greičio tikslingai buvo sustabdyti tuo metu, kai jie važiavo tarpe kitų, tokiu pačiu arba labai panašiu greičiu važiuojančių automobilių.
Pareigūnai, sustabdę varžybų dalyvius dėl viršyto greičio, iš jų paėmė automobilių registracijos dokumentus ir vairuotojų pažymėjimus, tačiau vietoje nesurašė reikiamų administracinio teisės pažeidimo fiksavimo dokumentų, nesudarė galimybės vairuotojams iš karto pateikti ir užrašyti paaiškinimų bei pasirašyti protokolų. Vairuotojams buvo nurodyta, kad iš jų paimtus dokumentus pastarieji galės pasiimti ralio štabe. Bent vienam iš ralio dalyvių paprašius pareigūno vietoje šteikti surašytą protokolą, pastarasis tai daryti atsisakė ir nurodęs, kad dokumentai bus grąžinti ralio štabe, neišrašes laikino vairuotojo pažymėjimo, pasiūlė vairuotojui toliau važiuoti neturint nei vairuotojo pažymėjimo, nei automobilio registracijos dokumentų. Ne tik minėtam, bet ir kitiems pareigūnų sustabdytiems varžybų dalyviams toliau varžybose teko dalyvauti be vairuotojų pažymėjimų ir automobilių registracijos dokumentų.
Neaišku kokiu teisės aktu vadovavosi policijos pareigūnai, perduodami iš sustabdytų dėl galimų KET pažeidimų sportininkų paimtus vairuotojų pažymėjimus ir nebaigtus pildyti protokolus pašaliniams asmenims, t.y. automobilių sporto klubo „SLIKAS“ atstovams, kurie dokumentus norintiems atgauti sportininkams pateikė pasirašyti policijos pareigūnų atspausdintus administracinių teisės pažeidimų protokolus, taip pat nurodė susimokėti ralio taisyklėse numatytas papildomas baudas. Ši aplinkybė keista ir reikalaujanti papildomų paaiškinimų, vertinant policijos pareigūnų veiksmus. Taip pat verta paminėti ir tai, kad automobilių sporto klubo „SLIKAS“ atstovas, iš sportininkų surinkęs ralio taisyklėse numatytas baudas, šių baudų sumokėjima ir pinigų paėmimą patvirtinančių dokumentų surašyti nesiteikė, o paprašius – atsisakė tai padaryti. Situacija tikrai buvo keista, kai sportininkams iš autosporto klubo atstovų teko „išsipirkinėti“ savo dokumentus, kuriuos iš jų buvo paėmę policijos pareigūnai.
Apibendrinant matyti, kad šių varžybų metu buvo pakankamai daug įdomių sutapimų, kurie priklausė tiek nuo policijos pareigūnų, tiek nuo ralio organizatorių veiksmų, todėl peršasi mintis, kad šie sutapimai nebuvo atsitiktiniai.
Šiuo straipsniu nesistengiame pateisinti greitį viršijusių ralio „Šiaulių žiema 2013“ dalyvių veiksmų, tačiau norime atkreipti dėmesį į organizatorių ASK „SLIKAS“ ir sporto klubo „VIJOLĖ“ varžybų organizavimo ypatumus užtikrinant saugumą keliuose, bei policijos pareigūnų mažų mažiausiai abejones keliančius veiksmus, arba, galimai įgaliojimų viršijimą.
Autoralio gerbėjas.