Attsako advokatų profesinės bendrijos „Jankauskas ir partneriai“ advokatas Justas Jankauskas
Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 6.362 straipsnio „Daiktų keitimas ir grąžinimas“ 1 d. yra numatyta, kad „pirkėjas turi teisę per keturiolika dienų nuo ne maisto daiktų perdavimo jam, jeigu pardavėjas nėra nustatęs ilgesnio termino, pakeisti nusipirktus daiktus pirkimo ar kitoje pardavėjo nurodytoje vietoje analogiškais kitokių matmenų, formos, spalvos, modelio ar komplektiškumo daiktais. Jeigu keičiant daiktus susidaro kainų skirtumas, pirkėjas su pardavėju privalo atsiskaityti pagal perskaičiuotas kainas.“, o šio straipsnio antrojoje dalyje nurodyta, kad „jeigu pardavėjas neturi pakeitimui tinkamų daiktų, tai pirkėjas turi teisę per šio straipsnio 1 dalyje nustatytą terminą grąžinti daiktus pardavėjui ir atgauti už juos sumokėtą kainą.“, o šio straipsnio 3–4 dalyje detalizuota, kad „pirkėjo reikalavimas pakeisti daiktus tenkinamas, jeigu daiktai nebuvo naudojami, nesugadinti, išsaugotos jų vartojamosios savybės bei nepraradę prekinės išvaizdos, ir pirkėjas turi įrodymus, patvirtinančius, kad jis daiktus pirko iš to pardavėjo.“; „Daiktų keitimo ir grąžinimo tvarka, taip pat nekeičiamų ir negrąžinamų daiktų sąrašas nustatyti Mažmeninės prekybos taisyklėse.“
Jei gavote dovanų jums nereikalingą/nenorimą daiktą (paslaugą), turėtume nenusiminti ir prisiminti, jog Lietuvos Respublikos civilinis kodeksas (bei Mažmeninės prekybos taisyklės) suteikia asmenims (tiek tiesiogiai pirkėjams, tiek gavusiems dovanų) teisę tinkamos kokybės, nenaudotas jums nereikalingas prekes (paslaugas) keisti ir grąžinti per 14 dienų nuo jų įsigijimo (išskyrus tam tikras išimtis dėl tam tikrų prekių ar tik pardavėjo sutikimu), nenurodant priežasčių, pardavėjui.
Tačiau yra prekių, kurių grąžinti negalima (pvz. augalai, gyvūnai, tinkamos kokybės maisto prekės) bei prekių, kurios gali būti grąžintinos tik pardavėjui sutikus (pvz. žaislai, parfumerija ir kosmetika, knygos, šviestuvai, televizijos vaizdo atkūrimo priemonės, baldai ir kt.).
Vis dėlto reikėtų įsidėmėti, kad galite pasinaudoti prekių grąžinimo teise, tik tuomet, jeigu jūsų įsigytas daiktas nebuvo naudojamas, yra nesugadintas, nepraradęs prekinės išvaizdos (prekės ar jos pakuotės išvaizdos pakeitimų, kurie buvo būtini norint apžiūrėti prekę, negalima laikyti esminiais prekės išvaizdos pakeitimais) ir asmuo turi daikto (paslaugos) pirkimą iš pardavėjo įrodančius dokumentus. Įsigytų prekių (paslaugų) grąžino/keitimo sąlygas ir tvarką reglamentuoja LR CK, Mažmeninės prekybos taisyklės, atskirų prekių (paslaugų) įsigijimo taisyklės bei pirkėjų ir pardavėjų sudarytos sutartys.
Per kiek laiko galima kreiptis į pardavėją, jei kokybiška prekė (paslauga) yra nenorima/netinkama ar nereikalinga?
Per 14 dienų nuo įsigijimo (prekės) dienos arba kupono įsigaliojimo dienos (paslaugos), jei pardavėjas nenumato ilgesnių terminų.
Ar galima išvengti tokios situacijos, kai gavus dovaną apdovanotasis negali jos grąžinti, nes praėjęs prekės pakeitimo arba grąžinimo terminas?
Dažnu atveju dovana nuperkama dar gerokai anksčiau nei ketinama ją padovanoti ir įteikiama jau pasibaigus prekės grąžinimo terminui, todėl jei dovaną perkate daugiau kaip 14-ka dienų anksčiau nei ketinate ją įteikti, įsitikinkite, kad išrinktos dovanos neprireiks grąžinti. Jei nesate tikri, jog dovana patiks žmogui, kuriam ją dovanojate, sudarykite tinkamas sąlygas apdovanotajam grąžinti/pakeisti prekę – pirkite dovaną kuo vėliau, išsaugokite įsigijimo kvitą, t. y. kuo arčiau numatomos dovanos įteikimo dienos, kad padovanojus dovaną dar nebūtų praėjęs 14 dienų prekės grąžinimo terminas.
Kokių prekių pardavėjas neprivalo pakeisti, jei pirkėjui nepatinka jų forma, spalva ar komplektiškumas?
Vartotojo reikalavimas pakeisti nusipirktą tinkamos kokybės prekę analogiškomis prekėmis arba grąžinti sumokėtus pinigus dėl Civilinio kodekso 6.362 straipsnyje nurodytų priežasčių gali būti tenkinamas tik tada, kai pardavėjas sutinka, įsigijus šias prekes:
- tabaką ir tabako gaminius;
- parfumerijos, kosmetikos ir tualetinius preparatus;
- fotografijos ir kinematografijos prekes;
- spausdintas knygas, reprodukcijas ir kitus poligrafijos pramonės dirbinius;
- audinius;
- kiliminę grindų dangą, išskyrus kilimus ir kilimėlius;
- megztus vyriškus, berniukų, moteriškus arba mergaičių apatinius drabužius;
- kūdikių drabužėlius;
- pėdkelnes, kojines, puskojines ir kitus panašius dirbinius;
- siūtus vyriškus, berniukų, moteriškus arba mergaičių apatinius marškinius, naktinius marškinius, pižamas ir panašius dirbinius;
- liemenėles, juosmenis, korsetus ir panašius dirbinius;
- perlus, brangakmenius, tauriuosius metalus ir jų dirbinius, išskyrus dirbtinę bižuteriją;
- mašinas ir mechaninius įrenginius;
- elektros mašinas ir įrenginius, garso įrašymo ir atkūrimo bei televizijos vaizdo ir garso įrašymo ir atkūrimo aparatus;
- antžeminio transporto priemones;
- laivus, valtis ir plaukiojančius įrenginius (kodai pagal Kombinuotąją nomenklatūrą – 8901–8908);
- optikos, fotografijos, kinematografijos, matavimo, kontrolės, medicinos arba chirurgijos prietaisus ir aparatus;
- laikrodžius;
- muzikos instrumentus;
- ginklus ir šaudmenis;
- baldus, patalynės reikmenis, šviestuvus;
- žaislus, žaidimus, išskyrus sporto ir meškeriojimo reikmenis;
- meno kūrinius, kolekcionavimo objektus ir antikvarinius daiktus.
Paminėtina, jog gali būti keičiamos ar grąžinamos tik pardavėjui sutikus ir naudotos prekės, įsigytos specializuotose (tik naudotoms prekėms skirtose) parduotuvėse (pvz. butikuose), turgavietėse ir savivaldybės tarybos ar jos įgaliotos savivaldybės administracijos direktoriaus nustatytose viešosiose vietose, taip pat sveriamos ir matuojamos prekės, kurios vartotojo pageidavimu buvo specialiai paruoštos, atpjautos, supjaustytos ir panašiai.
O ar galima grąžinti gautą dovanų bilietą į roko koncertą, jei tuo metu susirgai ir negali pasinaudoti dovana?
Priklauso nuo pardavėjo, nes bilietai į koncertą (kaip ir bilietai dėl kitų laisvalaikio paslaugų, jei dėl jų suteikimo numatytas konkretus laikotarpis, lėktuvų ir traukinių bilietams) remiantis LR CK 6.228-16 priskiriami prie įstatyme numatytų išimčių, kurioms netaikoma 14 dienų prekių (paslaugų) keitimo grąžinimo teisė, ir prekiautojas nėra įpareigotas grąžinti jums pinigų, jei užsakymą atšaukiate. Tačiau, visuomet rekomenduotina pamėginti pasikreipti į prekiautoją (pardavėją) – prekiautojui (pardavėjui) sutikus ar specialiomis prekiautojo (pardavėjo) sąlygomis, pakeisti ir tokią prekę (paslaugą) analogiška ar atgauti pinigus dažnu atveju būna galima.
Gavau dovanų čekį masažo paslaugoms, tačiau jomis nepasinaudojau per čekyje nustatytą terminą. Ar galiu pareikalauti pardavėjo grąžinti pinigus?
Dovanų kuponas (čekis) savo esme yra pirkimo-pardavimo sutarties požymių turinti sutartis trečiojo asmens naudai. Vadovaujantis CK 6.162 straipsnio 1 dalimi, sutartis sudaroma pateikiant pasiūlymą (oferta) ir priimant pasiūlymą (akceptas) arba kitais šalių susitarimą pakankamai įrodančiais veiksmais. CK 6.156 straipsnio, kuris įtvirtina sutarties laisvės principą, 1 dalyje nurodyta, kad šalys turi teisę laisvai sudaryti sutartis ir savo nuožiūra nustatyti tarpusavio teises ir pareigas, taip pat sudaryti šio kodekso nenumatytas sutartis, jeigu tai neprieštarauja įstatymams.
Atsižvelgiant į tai, pirkdamas dovanų kuponą asmuo, sutinka su jame nurodytomis sąlygomis, jog kuponas yra negrąžinimas, taip pat ir su nurodytu terminu. Vartotojas turi teisę nutraukti paslaugų teikimo sutartį ir reikalauti iš pardavėjo grąžinti pinigus tik už nepanaudotas paslaugas (dovanų čekį), jei dovanų čekio terminas yra nepasibaigęs. Jei dovanų čekio terminas, per kurį vartotojas nepasinaudoja paslauga, pasibaigė, vartotojas netenka teisės reikalauti kokių nors savo teisių įgyvendinimo, todėl paslaugos teikimas pasibaigus dovanų čekio galiojimo laikui ar dovanų kupono priėmimas ir pinigų grąžinimas priklauso tik nuo sutarties šalių susitarimo ir paslaugų teikėjo geranoriškumo.
Į ką atkreipti dėmesį, jeigu gauta nekokybiška prekė?
Taip pat gavus dovanų (taip pat kaip ir įsigijus pačiam) nekokybišką prekę (paslaugą), taip pat reikėtų prisiminti, jog įsigijęs netinkamos kokybės ne maisto prekę/paslaugą (išskyrus tam tikras išimtis), vartotojas turi teisę kreiptis į pardavėją/paslaugos teikėją raštu ir jame, savo pasirinkimu, nurodyti vieną iš šių reikalavimų:
- pakeisti netinkamos kokybės prekę tinkamos kokybės preke;
- per protingą terminą neatlygintinai pašalinti prekės trūkumus;
- atlyginti prekės trūkumų pašalinimo išlaidas, jeigu pardavėjui per protingą terminą jų nepašalinus, trūkumus pašalino pats vartotojas;
- atitinkamai sumažinti prekės kainą;
- gali vienašališkai nutraukti sutartį ir pareikalauti grąžinti sumokėtą kainą.
Per kiek laiko galima kreiptis į pardavėją, jei išaiškėja, kad įsigijai (gavai) netinkamos kokybės ne maisto prekę?
Kai nenustatytas prekės kokybės garantijos terminas – vartotojas reikalavimus dėl prekės trūkumų gali pareikšti per protingą terminą, bet ne vėliau kaip per 2 metus nuo prekės perdavimo dienos.
Jei pardavėjo ar gamintojo nustatytas garantinis terminas trumpesnis nei 2 metai – vartotojas pretenziją dėl netinkamos prekės kokybės turi teisę pareikšti per nustatytą garantinį terminą, bet ne vėliau kaip per 2 metus nuo prekės perdavimo dienos.
Kai nustatytas garantijos terminas yra ilgesnis nei 2 metai – reikalavimai dėl daikto trūkumų gali būti reiškiami per pardavėjo nustatytą garantijos terminą.
Ką ir kur reikia pateikti pardavėjui, jei noriu grąžinti/pakeisti kokybišką nenorimą ar nekokybišką prekę (paslaugą)?
Prekės (paslaugos) keičiamos ar grąžinamos rašytiniu prašymu prekės pirkimo vietoje ar kitoje pardavėjo nurodytoje vietoje. Kartu su prašymu reikia pateikti prekę (išskyrus išimtis), vieną iš alternatyvių reikalavimų (norite, kad jums būtų grąžinti pinigai, pakeista prekė į kitą ir pan.) bei nekokybiškos prekės atveju – priežastį, dėl kurios prekę grąžinate, bei prekės (paslaugos) pirkimą iš pardavėjo patvirtinantį dokumentą (tai gali būti kasos aparto kvitas, pirkimo-pardavimo kvitas, PVM sąskaita faktūra, sąskaita faktūra, mokėjimo kortelės sąskaitos išrašas, prekių pristatymo važtaraštis ir kita).
Todėl įteikdami dovaną ir nebūdami tikri, ar dovana tikrai bus norima, yra kokybiška, nepamirškite kartu pridėti ir prekės įsigijimą patvirtinančio dokumento bei informuoti, jei norite būti tikri, kad dovana apdovanotajam neatneštų netikėtų rūpesčių.
Ar galiu kreiptis dėl kokybiškos nenorimos ar nekokybiškos prekės (paslaugos) grąžinimo/pakeitimo, jeigu neturiu kasos aparato kvito arba kito nustatyta tvarka išduodamo prekės pirkimą iš šio pardavėjo patvirtinančio dokumento?
Kreiptis galite, tačiau, jei pirkėjas nepateikia kasos aparato kvito arba kito nustatyta tvarka išduodamo prekės pirkimą iš šio pardavėjo patvirtinančio dokumento, prekė keičiama ar kiti teisėti pirkėjo reikalavimai vykdomi tik pardavėjui sutikus.
Kur kreiptis, jei prekės (paslaugų) pardavėjas neatsako į raštišką vartotojo kreipimąsi? Arba aš nesutinku su pardavėjo (pirkėjo) atsakymu?
Jei pardavėjas ar paslaugos teikėjas nevykdo vartotojo reikalavimo arba nepateikia motyvuoto atsakymo raštu per 10 dienų, vartotojas gali kreiptis į Valstybinę ne maisto produktų inspekciją (Gedimino pr. 38, Vilnius, konsultacijų linija 8 706 64 939 (skambučiams taikomi tarpmiestinio fiksuoto ryšio tarifai), el. paštas rastine@vnmpi.lt, tinklapis www.vnmpi.lt) bei jos teritorinius padalinius, Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą arba į teismą; jeigu prekė pirkta kitoje ES valstybėje, į Europos vartotojų centrą.
Inspekcijai pasirašytas prašymas (skundas) pateikiamas su šiais dokumentais: Pirkimo dokumentas (BŪTINA); Raštiškas kreipimasis į pardavėją; Pardavėjo atsakymas (arba nuo kreipimosi turi būti praėję 10 dienų); Su skundu prekės pateikti NEREIKIA.
Kur rasti sąrašą daiktų, kai pirkėjo reikalavimas pakeisti kokybišką nepatikusią prekę į analogišką arba grąžinti už ją sumokėtus pinigus gali būti tenkinamas tik pardavėjui sutikus?
Galite rasti internete į paieškos sistemą įvedus raktinį žodį „Mažmeninės prekybos taisyklės“ bei pasirinkus Teisės aktų registro nuorodą, paspaudus aktualią galiojančią redakciją.
Ką daryti, kilus nesutarimams su pardavėju dėl prekės kokybės?
Kilus nesutarimams tarp pirkėjo ir pardavėjo dėl prekės kokybės, pirkėjas turi savo reikalavimus pateikti pardavėjui raštu. Vartotojas privalo kreiptis į pardavėją ne vėliau kaip per tris mėnesius nuo tos dienos, kurią vartotojas sužinojo ar turėjo sužinoti apie savo teisių ar teisėtų interesų pažeidimą. Pardavėjas privalo neatlygintinai išnagrinėti vartotojo kreipimąsi ir, kai nesutinka su vartotojo reikalavimais, privalo ne vėliau kaip per 14 dienų nuo vartotojo kreipimosi gavimo dienos, jeigu kiti įstatymai ar Europos Sąjungos teisės aktai nenustato kitaip, pateikti vartotojui išsamų motyvuotą rašytinį atsakymą, pagrįstą dokumentais.
Jeigu pardavėjas netenkina vartotojo reikalavimų arba juos tenkina iš dalies, arba nepateikia atsakymo per 14 dienų, kiekvienas vartotojas turi teisę kreiptis į Valstybinę vartotojų teisių apsaugos tarnybą dėl prekių kokybės įvertinimo ir ginčo išnagrinėjimo. Atkreiptinas dėmesys, jog Valstybinei vartotojų teisių apsaugos tarnybai teikiamas vartotojo prašymas turi atitikti Vartotojų teisių apsaugos įstatymo 23 straipsnio 3 dalyje nustatytus reikalavimus.
Pažymėtina, jog pagal minėtą nuostatą, be kita ko, prie prašymo privaloma pateikti pardavėjo ar paslaugų teikėjo atsakymo į vartotojo kreipimąsi kopiją, o jeigu pardavėjo ar paslaugų teikėjo atsakymas per 14 dienų negautas, – vartotojo kreipimosi į pardavėją kopiją.
Daugiau aktualių klausimų įvairiomis temomis rasite skiltyje „Teisininkas atsako“.
Jei norite pasiteirauti teisininko, rašykite adresu ji24.lt@ji24.lt.